Teknisk specialist Licenshantering
Rise Research Institutes Of Sweden AB / Supportteknikerjobb / Borås
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla supportteknikerjobb i Borås,
Bollebygd,
Svenljunga,
Ulricehamn,
Alingsås eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Rise Research Institutes Of Sweden AB i Borås,
Mölndal,
Göteborg,
Trollhättan,
Jönköping eller i
hela Sverige Motiveras du av varierande arbetsuppgifter, problemlösning och att alltid ge kunden bästa möjliga service? Drivs du av att arbeta i förändring i ett klimat av tvärfunktionellt lagarbete där alla känner sig delaktiga och stolta över lösningarna vi levererar? Då är du den vi söker!
Som Teknisk specialist för licenshantering erbjuds du ett brett och omväxlande arbete med stora möjligheter till personlig utveckling, utbildning och arbete i en verksamhet med hög förändringstakt.
IT-avdelningens uppdrag är att förse övriga verksamheter inom RISE med nya och förändrade IT-tjänster.
Om rollen
Som teknisk specialist inom licenshantering arbetar du med inköp och förhandlingar vid anskaffning av applikationer åt våra kollegor i verksamheten. Vi arbetar löpande med utveckling av våra IT-tjänster för att de skall tillmötesgå vår verksamhet och i uppdraget ingår att arbeta med ständiga förbättringar. Inom licensområdet ser vi stora möjligheteter att effektivisera arbetet med hjälp av automation för att i framtiden kunna arbeta mer med licensoptimering.
Du kommer att arbeta tillsammans med kollegor inom Användarnära IT som i första hand har fokus på den skrivbordsbaserade digitala arbetsmiljön, som behövs för att vardagen skall fungera för RISE medarbetare. T.ex. klienter, mjukvara, identitet, mötesrum, samverkan och utskrift - där mjukvara blir ditt specialistområde.
På RISE erbjuds ett brett och omväxlande arbete och det finns möjligheter till personlig utveckling, utbildning och arbete i en verksamhet med hög förändringstakt.
Du kommer bland annat att
- Hantera och lösa ärenden från användare i vårt ärendehanteringssystem
- Löpande bevaka licensavtal och hantera uppsägningar och förnyelser av support- och underhållsavtal
- Medverka vid förhandlingar och leverantörsdialoger och agera rådgivare i strategiska och taktiska diskussioner som påverkar licensiering
- Registrera och uppdatera avtal och licenser i licenshanteringsverktyget
- Verka för kostnadseffektivitet inom licensområdet och följa upp att vi är rätt licensierade samt ha dialog med nyttjande enheter med syfte att optimera licensinnehavet ur ett kostnadsperspektiv.
- Skapa löpande rapportering av under-överlicensiering av applikationer mot gällande avtal
- Ta fram underlag för kostnadsfördelning inom koncernen.
- Initiera och delta i licensrevisioner samt kommunicera och förankra finansiella och legala aspekter från ett mjukvaru- och riskperspektiv.
- Bidra till uppföljning och rapportering av IT-tjänsten tillsammans med tjänsteansvarig
- Kontinuerligt omvärldsbevaka och utbilda dig inom relevanta områden
Arbetsuppgifterna kan komma att bli placerade i säkerhetsklass och du kan därför få genomgå en säkerhetsprövning med registerkontroll.
Tjänsten är placerad i Borås
Vem är du?
För att trivas i den här rollen ser vi att du som person är lyhörd, serviceinriktad och har vilja, intresse och förmåga att hjälpa andra människor. Du anstränger dig gärna lite extra för att leverera lösningar. Du kan arbeta både självständigt och i grupp och tar initiativ till att utveckla den verksamhet du arbetar i.
Du har erfarenhet att jobba med licensinköp eller och/eller med IT Support och innehar en högskoleutbildning inom IT eller har motsvarande arbetslivserfarenhet.
Vi ser att du har en övergripande bred IT-kunskap och erfarenhet av att jobba strukturerat och i enlighet med beskrivna processer för support och drift. Du besitter även god kommunikativ förmåga och har goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift.
Vidare Ser Vi Gärna Att Du Har
- Kompetens inom licensadministration (kursintyg, erfarenhet, certifikat, vitsord)
- God kännedom om licensområdet samt relaterade processer och ramverk
- Kunskap och erfarenhet av projektarbete - kanske både som deltagare och projektledare
- Förmåga att prioritera
- Goda dokumentationsegenskaper
- Utbildad och certifierad i licensinventeringssystem
- Erfarenhet av att ha arbetat i ett ärendehanteringssystem
Är vi rätt för varandra?
Hos oss får du möjlighet att arbeta i ett växande företag där det händer mycket. På RISE gillar vi olika och vi är övertygade om att mångfald bidrar till en innovativ miljö där vi tillsammans utmanar gränser och utvecklar nya kunskaper och färdigheter för framtiden. Du kommer att arbeta i en dynamisk miljö som ger dig utvecklingsmöjligheter, både professionellt och personligt. Hos oss får du möjlighet att göra verklig skillnad.
Välkommen med din ansökan!
Låter detta spännande och du vill veta mer, vänligen kontakta Ann-Charlotte Rubne, Chef Användarnära IT, 010-516 51 95. Sista ansökningsdag är 2022-12-16. Urval kan komma att ske löpande.
Våra fackliga företrädare är Lazaros Tsantaridis, SACO, 010 516 62 21 respektive Bertil Svensson, Unionen, 010-516 53 56.
Varaktighet, arbetstid
100. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning
Publiceringsdatum2022-11-21ErsättningEnligt överenskommelse
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-12-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagRISE Research Institutes of Sweden AB
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/714".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Rise Research Institutes Of Sweden AB (org.nr 556464-6874)
Arbetsplats Rise Research Institutes Of Sweden
Kontakt Ann-Charlotte Rubne
+46105165195 Jobbnummer 7189069
Observera att sista ansökningsdag har passerat.