Systemkunnig medarbetare till Naturvårdsverkets kundtjänst
Naturvårdsverket / Kundservicejobb / Östersund
2025-02-21
Visa alla kundservicejobb i Östersund,
Krokom,
Åre,
Ragunda,
Ånge eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Naturvårdsverket i Östersund,
Stockholm eller i
hela Sverige Naturvårdsverket driver och samordnar arbetet för en god livsmiljö tillsammans med andra. Hos oss får du vara med och bidra i det viktiga arbetet för att nå vår vision - att skapa en bra livsmiljö för människan och allt annat levande, nu och för kommande generationer!
Vill du arbeta med en stor variation av frågor och arbetsuppgifter där du får chansen att bli del av ett härligt team? Är Du en serviceinriktad person som på ett professionellt och engagerat sätt via telefon och mail vill ge vägledning och besvara frågor? Vi söker nu en lagspelare till vår kundtjänst som vill vara med och stärka och utveckla Naturvårdsverkets kundtjänst.
I befattningen handläggare i Naturvårdsverkets kundtjänst blir du en del av Serviceenheten, som utöver myndighetens kundtjänst även ansvarar för vår interna service, fastighetsfrågor samt miljö- och jämställdhetssamordning. Enheten har 15 medarbetare varav 6 i kundtjänst-teamet, som vi nu utökar med ytterligare en person. De primära arbetsuppgifterna för den här tjänsten ligger inom kundtjänst, men du kommer att vara del av och en resurs för hela Serviceenheten och kan vid behov få hjälpa till inom något av enhetens övriga områden.
Dina arbetsuppgifter
Att arbeta i Naturvårdsverkets kundtjänst innebär en hög grad av kommunikation, i olika kanaler, med olika målgrupper och på olika nivåer. I tjänsten ingår även att administrera våra system för ärendehantering och telefoni.
Rollen innebär att du ofta är våra externa kunders första kontakt med myndigheten, vilket gör att ett professionellt bemötande är en självklarhet. Frågor från allmänhet och organisationer besvaras via telefon och e-post där du i första hand själv är den som vägleder och besvarar frågor och i andra hand hänvisar vidare till andra kollegor på myndigheten. Arbetet kräver därför att du tar eget ansvar och både kan jobba självständigt och samtidigt ha ett nära och bra samarbete med andra.
Du kommer att ingå i en serviceinriktad grupp som utöver grunduppdragets huvuduppgift, som är att hantera inkommande ärenden, även arbetar med att utveckla myndighetens kundtjänstfunktion. För den fortsatta utvecklingen söker vi nu specifikt dig som har god systemförståelse och programvana och som kan bistå i att administrera vårt nya ärendehanteringssystem som vi kommer att införa under våren. I detta ingår att tillsammans med kollegorna undersöka hur systemet kan vara till hjälp för att hitta de mest effektiva arbetssätten, optimera tillgängliga funktioner och på egen hand kunna ta fram siffror och statistik för att se samband och analysera innehåll. Har du dessutom ett intresse för och kunskap kring AI och dess användningsområden kan det även finnas utrymme för att utforska nya möjligheter på det området kopplat till vårt uppdrag.
Vidden av frågor och arbetsuppgifter bidrar till en komplex tjänst som är omväxlande, utvecklande och stundtals utmanande.
Din kompetens
Krav för anställningen
• som lägst gymnasial utbildning
• tidigare erfarenhet av serviceinriktat arbete, inklusive kundkontakter via telefon och mail
• systemförståelse och mycket god dataprogramvana
• mycket god förmåga att söka/hitta och ta till sig information i olika system
• kunna ta till sig information och förmedla den vidare på ett pedagogiskt sätt både i muntlig och skriftlig form
• några års styrkt arbetslivserfarenhet
• flytande svenska och mycket god engelska krävs för att kunna hantera inkommande ärenden
Meriterande
• erfarenhet av att administrera system
• erfarenhet av att arbeta med GDPR, sekretess, offentlighetsprincipen och dataskyddsförordningen
• vana av att vara föredragande inför mindre och större grupper
• erfarenhet av att arbeta med statistik och analysera den
• erfarenhet av att arbeta med ärendehanteringssystemet Flexite
Publiceringsdatum2025-02-21Dina personliga egenskaperDitt bemötande; att du har en positiv, hjälpsam och nyfiken inställning är något som vi värderar högt. För att trivas i den här tjänsten måste du framförallt tycka om att ge service och ha ett stort intresse för att vägleda och besvara frågor. Telefonen och ärendehanteringssystemet är dina främsta arbetsverktyg och du ska känna dig bekväm med att hantera dessa och hålla flera saker igång samtidigt. Du är kundorienterad och professionell och anstränger dig för att förstå kundens behov som representant för myndigheten.
Vidare bör du ha lätt för att ta till dig information och hålla dig uppdaterad. Du ska vara pedagogiskt lagd för att kunna förklara och föra information vidare och vägleda andra. Till det hör att du behöver ha ett intresse för kommunikation och kunna anpassa den till olika nivåer och mottagare.
För att kunna bidra i vårt utvecklingsarbete behöver du vara ansvarstagande och drivande på ett sådant sätt att du kan anta arbetsuppgifter och se till att genomföra dem från start till mål. Du ska tycka om att jobba i ett team där alla hjälps åt att för att få en jämn arbetsbelastning, stämmer av med varandra och tar gemensamt ansvar för att hålla varandra uppdaterade på ny information. Samtidigt ska du vara självgående och trygg med att hantera ärenden på egen hand och tycka om att ta ansvar för individuellt utpekade arbetsuppgifter.
För att lyckas i rollen är du en prestigelös medarbetare som tar dig an dina arbetsuppgifter med stort intresse. Vidare är du är en lagspelare som bidrar till teamets gemensamma resultat och välmående.
Om anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning.
Anställningens placering är Östersund alternativt Stockholm, då Naturvårdsverket har kontor på båda orterna. För närvarande har samtliga kundtjänstmedarbetare placeringsort Östersund, vilket gör att introduktion, samarbeten och nära tillhörighet kommer att underlättas om du som söker tjänsten också är placerad i Östersund. Har du dock rätt kvalifikationer och inställning för att jobba än mer självständigt är även Stockholm möjlig placeringsort.
Tillträde snarast enligt överenskommelse.
Så ansöker duVälkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 11 mars
Kontaktuppgifter för detta jobbVill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta Ann-Christine Lundberg. Du kan även kontakta våra fackliga företrädare för Saco-S eller ST. Samtliga nås via kundtjänst, tel.nr. 010-698 10 00.
Ersättning Individuell lönesättning
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-03-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Naturvårdsverket (org.nr 202100-1975),
http://www.naturvardsverket.se Jobbnummer 9181089