Systemadministratör till IT Servicedesk/Operation center

Uppsala universitet, IT-avdelningen / Datajobb / Uppsala
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Uppsala, Östhammar, Sigtuna, Österåker, Håbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Uppsala universitet, IT-avdelningen i Uppsala

Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Uppgiften är att bedriva forskning och utbildning av högsta kvalitet och att på olika sätt samverka med samhället. Vår viktigaste tillgång är alla de individer som med sin nyfikenhet och sitt engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Uppsala universitet har 40 000 studenter, 7 000 anställda och en omsättning på 6,5 miljarder kronor.



IT-avdelningen har uppdraget att arbeta både med strategiska IT-frågor och att vara en serviceorganisation för centrala tjänster vid universitetet.

IT-avdelningens arbetsområde är brett och innefattar bl a systemutveckling, IT-strategi, systemförvaltning, drift, support och telefoni. Avdelningen har omkring 115 anställda och är indelad i tre enheter: Drift, Systemutveckling samt Användarstöd och e-lärande. Varje enhet är indelad i team som är organiserade med inriktning mot användarna och de tjänster som efterfrågas. Vi strävar hela tiden efter att förbättra och effektivisera vår service och våra tjänster.

För mer information se http://uadm.uu.se/it

Publiceringsdatum
2017-02-16

Dina arbetsuppgifter
IT Servicedesks huvuduppgift är att svara på supportsamtal och att i universitetets ärendehanteringssystem (Easit) bevaka och svara på IT-relaterade supportfrågor från anställda och studenter. Servicedesk ansvarar även för driftövervakningen av de IT-system som driftas vid IT-avdelningen och för att hantera eventuella incidenter. Servicedesk består dels av supporthandläggare i första linjen och dels av systemadministratörer med ansvar för övervakning och incidenthantering i Operation Center (OC). Tjänsten delas på båda rollerna.

Som systemadministratör i OC kommer du i första hand arbeta som driftövervakare. Du arbetar med utgångspunkt i incidentprocessen och bidrar till det kontinuerliga kvalitetsarbetet genom att följa upp återkommande ärenden i syfte att proaktivt avhjälpa dessa. I rollen som driftövervakare ingår att ansvara för att upprätthålla aktuell driftinformation till användarna och ha en samordnande funktion mot drift och ledning i händelse av incidenter.
Vid behov deltar du i upprättande av nya rutiner och användardokumentation.

Kvalifikationskrav:

- Relevant utbildning inom data- och systemvetenskap eller motsvarande.
- Erfarenhet av att arbeta i en supportfunktion inom IT-området, i en större organisation.
- Erfarenhet av processarbete och uppföljning av mätetal.
- Generell insikt och förståelse för verksamhetssystem.
- God kommunikativ förmåga i både svenska och engelska.
- Förmåga att förstå och kommunicera med skilda grupper inom verksamheten, såsom universitetslärare, administratörer, tekniker, programmerare och driftsorganisation.

Arbetsuppgifterna ställer stora krav på förmågan att prestera i en miljö där tempot periodvis är mycket högt. Du får inte vara främmande för att ta kommandot vid kritiska incidenter och fatta snabba beslut i pressade situationer. Stor vikt kommer därför läggas vid personliga egenskaper, såsom att du är ansvarstagande, lyhörd och strukturerad, samt har en väl utvecklad servicemedvetenhet och samarbetsförmåga. Du bör ha ett stort intresse för problemlösning och tar gärna initiativ till förbättringsåtgärder.

Då IT-området vid universitetet befinner sig i en övergripande förändringsprocess kommer särskild vikt läggas vid att du är öppen för olika typer av support- och driftrelaterade arbetsuppgifter och har viljan och förmågan att följa utveckling och förändring inom supportområdet.

Önskvärt/meriterande i övrigt:

- Praktisk erfarenhet av ITILs process för incident management, t ex i rollen som incident manager.
- Erfarenhet av it-support inom statlig eller övrig offentlig verksamhet.

Uppsala universitet värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande av alla kön och med olika födelsebakgrund, funktionalitet och livserfarenhet

Lön: Individuell lönesättning tillämpas. Det är önskvärt att löneanspråk anges i ansökan.

Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse.

Anställningsform: Tidsbegränsad anställning 6 månader.

Anställningens omfattning: 100 %

Upplysningar om anställningen lämnas av Malin Dahlén, malin.dahlen@uadm.uu.se, 018-4716292.

Välkommen med din ansökan senast den 2 mars 2017, UFV-PA 2017/395.

Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp. Ansökan tas emot i Uppsala universitets rekryteringssystem.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse Visstidsanställning till

Ersättning
Fast Lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-03-02
Ange följande referens när du ansöker: UFV-PA 2017/395
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Uppsala universitet, IT-avdelningen

Adress
Uppsala universitet, IT-avdelningen
Box 256
75105 Uppsala

Kontorsadress
Box 256

Jobbnummer
3323871

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Uppsala universitet, IT-avdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Uppsala universitet, IT-avdelningen: