Sydarkivera söker arkivarie
Kommunalförbundet Sydarkivera / Arkivariejobb / Alvesta
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla arkivariejobb i Alvesta,
Växjö,
Hylte,
Uppvidinge,
Ljungby eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kommunalförbundet Sydarkivera i Alvesta,
Växjö,
Ronneby,
Hässleholm,
Katrineholm eller i
hela Sverige Vi erbjuder Dig
en unik arbetsplats, fylld av kunniga experter inom arkivområdet. Vi har en god arbetsmiljö, bra personalsociala förmåner och stora möjligheter till flexibel arbetstid.
• Genomföra regelbundna kommunbesök med planerad tillsyn hos förbundsmedlemmar.
• Ge råd om arkiv och informationsförvaltning till medlemmarnas förvaltningar och bolag.
• Samordna regionala träffar för medlemmarnas arkivfunktioner.
• Medverka vid nätverksträffar och temadagar i Alvesta.
• Bevaka förbundsmedlemmarnas behov av råd och stöd om arkiv och informationshantering.
• Medverka vid anslutning av nya förbundsmedlemmar.
• Delta i arbetet med framtagande av gemensamma rutiner och mallar för informationsplaner/dokumenthanteringsplaner
• I förekommande fall genomföra vissa utbildningsinsatser (framförallt på lokal nivå).
• Medverka i Sydarkiveras arbete med dataskyddsfrågor.
• Vara behjälplig inom Sydarkivera med övriga arbetsuppgifter.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är utbildad inom arkivvetenskap på högskolenivå eller har annan utbildning som vi bedömer som likvärdig. Du har ett gediget intresse av frågor som rör arkiv och informationsförvaltning.
I rollen som regional samordnare är det viktigt att du har god samarbetsförmåga och är lösningsorienterad. Du behöver vara praktisk, pedagogisk, lyhörd och självgående. I rekryteringen kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Du kommer att vara i kontakt med många olika verksamheter och därför är det av största vikt att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift samt samverka på ett professionellt och serviceinriktat sätt.
Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av att ge råd och stöd om arkiv och informationsförvaltning. Vi ser gärna att du har kunskap om eller erfarenhet av att arbeta med verksamhetsnära arkivredovisning. Tidigare erfarenhet från kommunal sektor och kunskap om gällande regelverk är meriterande. Det är också meriterande om du har erfarenhet av att genomföra utbildningar om arkiv och informationsförvaltning.
Sydarkivera
Vi är en gemensam arkivorganisation för kommuner i södra Sverige. Just nu är vi 26 anställda med kontor i Alvesta, Vimmerby och Hässleholm. Sydarkivera samordnar digitala arkivleveranser från verksamhetssystem, förvaltar gemensamt arkivsystem samt ger råd och stöd när det gäller informationshantering och arkiv.
Vi söker en arkivarie som ansvarar för arkivmyndighetsfunktionen hos Sydarkivera. Arkivmyndigheten har ansvar för tillsyn av medlemmarna, hantera interna och externa utlämnande av allmänna handlingar samt sekretessbedömning samt ta fram styrdokument till Sydarkivera och dess medlemmar.
Eftersom Sydarkivera i sin myndighetsutövning hanterar sekretessbelagd information som kan ha betydelse för rikets säkerhet är tjänsten säkerhetsklassad. Detta innebär att den som får tjänsten ska vara svensk medborgare och klara en säkerhetsprövning. Om du vill veta mer om vad en sådan prövning innebär så gå till
www.sakerhetspolisen.sePlaceringsort är Alvesta.
Varaktighet, arbetstid
Vi hanterar sekretessbelagd information som kan ha betydelse för rikets säkerhet, vilket innebär att den som får tjänsten ska vara svensk medborgare och klara en säkerhetsprövning (nivå 3) via säkerhetspolisen.
Publiceringsdatum2019-05-09ErsättningOmfattning: 100 %
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Löneform: Månadslön, individuell lönesättning tillämpas
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2019-05-31
Ange följande referens när du ansöker: Arkivarie
KontaktBenrhard Neuman
bernhard.neuman@sydarkivera.seMats Porsklev
mats.porsklev@sydarkivera.seFöretagKommunalförbundet Sydarkivera
AdressKommunalförbundet Sydarkivera
box 182
34222 Alvesta
KontorsadressVärendsgatan 10
Jobbnummer 4776534
Observera att sista ansökningsdag har passerat.