Strategisk kategoriledare/kategoriansvarig till Stockholms stad
Stockholms kommun / Inköpar- och marknadsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm,
Solna,
Sundbyberg,
Järfälla,
Upplands Väsby eller i
hela Sverige Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Serviceförvaltningen är en av stadens fackförvaltningar och har i uppdrag att svara för de administrativa uppgifter som är samordnade i staden. Det handlar framförallt om löneadministration, ekonomiadministration, stadsövergripande upphandlingsfrågor, kontaktcenterverksamhet, rekryteringsstöd, fastighets- och lokalfrågor. Vi har cirka 370 medarbetare och sitter i Globenområdet. Vår värdegrund sammanfattas i ordet KÖRA som står för: Kompetens - Öppenhet - Respekt - Ansvar.
Har du ett samhällsengagemang och en genuin vilja att bidra till nytta för dem som bor, verkar och vistas i Stockholm? Har du bred strategisk inköpskunskap och är van att driva projekt och arbeta i en komplex matrisorganisation? Lockas du av ett omväxlande arbete där du aktivt bidrar till att utveckla Stockholm stads inköpsfunktion? Då är den här rollen kanske helt rätt för dig.
Välkommen till avtalsenheten
Vi söker nu en kategoriledare med initialt fokus på kategorierna Inredning och Försörjningsmedia inom kategorifamiljen Lokaler och FM.
Den här rollen är placerad hos avtalsenheten, en av tre enheter inom verksamhetsområde upphandling och inköp. De övriga två är upphandling och e-handel. Sammanlagt är vi cirka 50 medarbetare inklusive verksamhetschef och enhetschefer. Avtalsenheten som idag består av 15 personer och en enhetschef kännetecknas av en prestigelös kultur där samverkan och erfarenhetsutbyte är självklart.
I ditt dagliga arbete kommer du att arbeta tillsammans med positiva och kompetenta kollegor, såväl inom enheten som i flera tvärfunktionella team i hela kommunkoncernen, som alla har ett stort driv och fokus på verksamhetens uppdrag och utveckling.
Stora inköp och hållbar utveckling
Stockholms stad har en av Sveriges största inköpsvolymer och gör årligen inköp av varor, tjänster och entreprenader för mycket stora belopp (drygt 40 miljarder kronor). Mer än hälften av stadens samlade resurser används till köp av varor och tjänster som på olika sätt ska vara till nytta för stockholmarna. Som offentlig aktör vill vi använda inköp som ett medel för att driva samhällsutvecklingen i en hållbar riktning och att stockholmarna får mesta möjliga service och nytta för sina skattepengar.
Vår organisation och ditt uppdrag
I Stockholms stad har kategoriledarna sitt hemvist inom de förvaltningar som står som ägare av respektive kategori. I ditt fall innebär det att det är Avtalsenheten inom Serviceförvaltningen som har arbetsgivaransvaret, och det är också där du har din närmaste chef.
Strategier och resultat kopplat till kategoristyrningen rapporterar du in till kategorirådet för respektive kategori. Koncernövergripande beslut om rekommendationer till Kommunfullmäktige fattas av stadens permanenta inköpsråd.
I rollen som kategoriledare ansvarar du för att tillsammans med medlemmarna i teamet driva strategiska och koncerngemensamma initiativ inom den enskilda kategorin. Du förväntas självständigt leda kategoriteamets arbete genom hela kategoriprocessen: Initiering, kategoriprofil, kategoristrategi, implementering och uppföljning.
Du rapporterar löpande progress till kategorirådet. Du samverkar med dina kollegor inom stadens kategoriledarnätverk där du delar med dig av din kompetens och bidrar till löpande utveckling av arbetssätt och tar initiativ till processförbättringar.
Din erfarenhet och kompetens
För den här tjänsten krävs att du har:
- Relevant högskoleutbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
- Aktuell arbetslivserfarenhet av självständigt arbete inom kategoristyrt inköp på strategisk nivå och god förståelse för hela inköpsprocessen.
- Projektledarerfarenhet.
- Erfarenhet av att arbeta och leverera resultat inom en matrisorganisation.
- Vana vid att analysera stora datamängder och att sedan presentera resultatet på ett övergripande och lättfattligt sätt
- Förmåga att obehindrat kommunicera på svenska i tal och i skrift
Det är meriterande om du har:
- En övergripande förståelse för LOU eller erfarenhet av att arbeta inom en på annat sätt reglerad verksamhet.
Vi söker dig som är duktig på att driva, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du känner dig bekväm i uppgiften att leda dig själv och andra mot resultat genom ett utforskande arbetssätt. Du är bra på att se helheter och har en förmåga att bryta ner stora och komplexa frågor med ett koncernperspektiv till enkla budskap anpassade efter målgrupperna. Du är uppmärksam, lyhörd och tillmötesgående i ditt bemötande och förstår din roll i sammanhang där du ser till verksamhetens och stockholmarnas bästa i agerande och beslut.
Vidare ser vi att du kommunicerar, motiverar och samarbetar på ett förtroendeingivande och tillitsfullt sätt med ledning, kollegor, leverantörer, kunder och beställare inom staden. Du har ett starkt fokus på resultat och ser till hela organisationens bästa i agerande och beslut.
I den här rekryteringen lägger vi stor vikt vid ovan nämnda kompetenser, personlig lämplighet och engagemang för tjänsten.
Vad erbjuder vi?
Vår goda arbetsmiljö ser vi som en förutsättning för ett framgångsrikt utvecklingsarbete och vi bidrar alla aktivt till att skapa en trivsam och lärande miljö. Dessutom får du här ett generöst friskvårdsbidrag, möjlighet till semesterväxling, sommartid och flexibel arbetstid. Hos oss kan du delvis arbeta på distans och får goda möjligheter att planera din tid med frihet under ansvar. Vi står inför övergång till aktivitetsbaserad arbetsplats i våra trevliga lokaler vid Globen.
Läs gärna mer om våra förmåner
https://jobba.stockholm/formaner/. Vi hoppas tjänsten väckt ditt intresse. Varmt välkommen med din ansökan!
Publiceringsdatum2021-12-18Övrig informationI samband med din ansökan får du svara på ett antal frågor som är avgörande för vårt fortsatta urvalsarbete för den här specifika tjänsten.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning och ålder. Våra lokaler är tillgängliga och användbara för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Varaktighet, arbetstid
100 %. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-01-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagStockholms kommun
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2021/6382".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)
Arbetsplats Stockholms Stad, Serviceförvaltningen, Upphandling, 404 Avtalsenheten
Kontakt Anna Birath, Enhetschef
08-508 11 885, anna.birath@stockholm.se Jobbnummer 6191729
Observera att sista ansökningsdag har passerat.