Strategisk inköpare / Upphandlare (entreprenad)

JobBusters AB / Inköpar- och marknadsjobb / Stockholm
2025-03-06


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos JobBusters AB i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige

Publiceringsdatum
2025-03-06

Dina arbetsuppgifter
Vi söker en strategisk inköpare till inköpsenheten stationer och underhåll hos vår myndighetskund i Sundbyberg.
Inköpsenheten Stationer och Underhåll består idag av 9 medarbetare och arbetar med såväl nybyggnation som förvaltning och underhåll av befintliga anläggningar.
I rollen som inköpare, kommer du bland annat att ansvara för att stödja förvaltningsorganisationen med kommersiella frågor i avtal. Arbetet innebär tolkning av avtalshandlingar, stöd vid hantering av kvalitetsavvikelser, vägleda medarbetare som nyttjar avtalen, omförhandlingar och förhandling av ändringar och tillägg, samt att löpande arbeta med att utveckla och förbättra avtal och rutiner.
Du kommer också att driva hela upphandlingsprocessen för båda tjänster och material. Processen innebär att sätta en upphandlingsstrategi, bestämma vilka affärsmodeller man kan ha, affärspaketering, ta fram och annonsera förfrågningsunderlag, jobba med utvärderingen, anbudsgenomgångar, förhandlingar och till slut få till tilldelning och avtal.
Du kommer driva komplexa entreprenadupphandlingar, upphandlingar av kraftprodukter, eller andra typer av upphandlingar som uppstår utifrån behovet. Arbetet sker tvärfunktionellt och du kommer ha många interna och externa kontaktytor. Arbetet utförs i nära samarbete med tekniker och projektledare inom myndighetens nätutbyggnadsorganisation, övriga medarbetare på inköpsenheten samt leverantörsmarknaden.
Arbetsuppgifter:
Rollen innebär ett tvärfunktionellt och nära samarbete med den interna beställaren, underhållsingenjörer, projektledaren för projektet, teknikspecialister, ansvarig för hållbarhetsfrågor samt juridiska rådgivare.
Som inköpare driver du upphandlingsprocessen i de projekt du ansvarar över. Du arbetar närmast dina projektgrupper, men har även stöd hos dina inköpskollegor.
Ansvara för att stödja förvaltningsorganisationen med kommersiella frågor i avtal
Du förväntas bidra till det strategiska kategoristyrningsarbetet genom att stödja kategoriansvarig.


Kvalifikationer Du har relevant högskole-/universitet-/YH-utbildning för tjänsten (inköp, ekonomi, juridik) eller minst 5 årserfarenhet av upphandling.
Du har minst 3 års erfarenhet av strategiskt inköp inom entreprenader (AB, ABT).
Du har minst 5 års erfarenhet av offentlig upphandling (LUF/LOU) genom tidigare arbete som inköpare.
Du behärskar svenska och engelska obehindrat i tal och skrift.
Meriterande: Tidigare erfarenhet av inköpsarbete inom elkraftsbranschen.
Personliga egenskaper

För att trivas i rollen ser vi att det är av vikt att du har ett intresse för teknik då det oftast är högt teknikinnehåll i myndighetens upphandlingar samt har tillräckligt erfarenhet för att kunna ledda både beställare som är vana och mindre vana att genomföra upphandlingar.
Vi söker dig som är affärsmässig och har en stark förmåga att bygga och vårda relationer med olika kontaktytor. Som person är du ödmjuk, lyhörd och skapar lätt förtroende i dina möten med andra. Du arbetar självständigt, tar egna initiativ och drivs av att nå uppsatta mål och resultat. Med en god helhetssyn och en flexibel inställning anpassar du dig efter arbetsbelastning och aktuella uppgifter.
Vi tror att du trivs i en dynamisk miljö där samarbete är nyckeln till framgång. Din sociala och utåtriktade personlighet gör att du fungerar väl i grupp, samtidigt som du har en stark förmåga att ta ansvar och driva arbetet framåt.

Företagspresentation
Vår kund är ett energibolag som tryggar invånarna med tillgång till värme, el, kyla och avfallstjänster. Här strävar man alltid för att utveckla verksamheten i takt med kunders, medarbetare och samhällets förväntningar. Huvudkontoren finns utplacerade i Stockholmsområdet.

När du blir en av oss Som konsult hos JobBusters kan du känna dig trygg med ett kollektivavtal i ryggen, tillgängliga konsultchefer och engagerade rekryterare. Du som konsult får även tillgång till vårt nätverk av spännande företag och uppdragsgivare! För oss är det viktigt att du som konsult trivs, känner en trygghet och gemenskap till oss som arbetsgivare. Vi erbjuder tjänstepension, löneväxling och möjlighet till flexpension. Du får även tillgång till vår förmånsportal, där du utöver friskvårdsbidrag har tillgång till mängder av rabatter och erbjudanden inom hälsa, hem och fritid, transport, sjukvård och mycket mer! Ditt välmående är av högsta prioritet för oss och vi erbjuder därför dig som anställd Företagshälsovård för att hantera vardagens alla utmaningar, både på jobbet och i privatlivet.
Tillträde och ansökan
Heltid, 40h/v. Vår kund önskar start i maj och uppdraget förväntas löpa i t.o.m. 2026-05-15 med option på förlängning på 12 månader. Du kommer att vara anställd av JobBusters som konsult hos vår spännande kund i Sundbyberg. Distansarbete upp till 50% är möjligt. Vi går igenom ansökningarna löpande och i konsultvärlden går processerna oftast snabbt. Rollen kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum, vänta därför inte med att skicka in din ansökan. Deadline att skicka in din ansökan är 2025-05-12.
Vänligen notera, säkerhetsprövning av konsult krävs för uppdraget. Processen för upprättande av SUA-avtal beräknas ta ca 8 till 10 veckor men kan både ta längre och kortare tid.

Ersättning
Lön enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-08-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Jobbusters AB (org.nr 556826-5606)

Arbetsplats
JobBusters AB

Kontakt
Johanna Johnsson
johanna.johnsson@jobbusters.se
0721883399

Jobbnummer
9205736

Prenumerera på jobb från JobBusters AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos JobBusters AB: