Stödpedagog till nystartat stödpedagogteam

Partille kommun, Vård och omsorgsförvaltningen / Behandlingsassistentjobb / Partille
2025-06-18


Visa alla behandlingsassistentjobb i Partille, Göteborg, Lerum, Mölndal, Härryda eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Partille kommun, Vård och omsorgsförvaltningen i Partille

Partille kommun har idag 40 000 invånare och är en förstad i utveckling. Det är upp till oss 2 900 anställda att leverera kvalitet och service som gör det gott att växa upp, arbeta och leva i Partille. Detta med grund i våra värdeord: allas lika värde, professionalitet och framåtanda.

Vård- och omsorgsförvaltningen består av fyra avdelningar: Bistånd och hälsa, Funktionsstöd, Äldreomsorg samt Stöd och utveckling. Vård- och omsorgsnämnden ansvarar politiskt för förvaltningens arbete. Vår verksamhet handlar om att ge omsorg, stöd och service till äldre personer och till personer i behov av funktionsstöd. Vi utför även viss hälso- och sjukvård. Visionen är bl a att våra insatser ska genomföras tryggt, säkert, värdigt och med inflytande. Vi är ca 850 medarbetare som har våra arbetsplatser runt om i kommunen och vi är en blandning av stödassistenter, undersköterskor, sjuksköterskor, stödpedagoger, biståndshandläggare, sjukgymnaster, arbetsterapeuter, omsorgshandledare med flera.

Furumossens gruppbostad och Hyggesvägens servicebostad erbjuder en spännande arbetsmiljö där vi är i full gång med att utveckla arbetssätt, metoder och digitalt stöd. Hos oss bor brukare i olika åldrar och med olika funktionsnedsättningar. Nu samplanerar vi mellan enheterna - vilket ger dig möjligheten att arbeta varierat och flexibelt.

Vi är mitt i en digital satsning där välfärdstekniken Boet ersätter våra analoga verktyg. Boet skapar nya möjligheter för både brukare och personal - med ökad delaktighet och kvalitet i det dagliga stödet. Vi ser redan positiva effekter och vill fortsätta stärka varje brukares självständighet och inflytande.

Här får du en unik chans att bli en nyckelspelare i utvecklingen av framtidens LSS-verksamhet - i nära samarbete med stödpedagogkollegor, stödassistenter, metodutvecklare och enhetschef!

Publiceringsdatum
2025-06-18

Arbetsuppgifter
Är du vår kommande stödpedagog? Har du drivet, modet och utvecklingsmotivationen?

Som Stödpedagog hos oss har du en central roll i både det pedagogiska och digitala utvecklingsarbetet. Du leder kontaktmannagrupper med stödassistenter kopplat till brukare vilket ger brukarna ett tryggt och samordnat stöd från flera i teamet. Du är en nyckelperson i vår digitala satsning där Boet ersätter analoga verktyg och gör genomförandeplanerna levande och användbara i det dagliga arbetet. Här ansvarar du för kvalitetssäkring och metodstöd kopplat till det digitala arbetssättet. Via Boet håller vi genomförandeplanen levande.

Du ansvarar för att driva metodarbetet framåt, säkerställa kvaliteten i dokumentation, genomförandeplaner och handleder stödassistenterna i metodarbetet. Du ingår bl.a. i en stödpedagogkvintett (kommande sexett) där planering och uppföljning av arbetet sker tillsammans med enhetschef, metodutvecklare och stödpedagogkollegor samt i kommunens nätverk för stödpedagoger. Nätverket främjar samverkan över verksamhetsgränserna där vi har nära vägar till allt.

En annan viktig uppgift som stödpedagog är att aktivt vidareutveckla brukarnas kommunikation via AKK, gärna i nära samarbete med daglig verksamhet, för att skapa en röd tråd i hela brukarnas vardag. Vårt arbete grundas i ett lågaffektivt och tydliggörande förhållningssätt, där alla medarbetare är utbildade i Studio 3. Som Stödpedagog hos oss har du ett övergripande ansvar för metodarbetet, handledning av kollegor och att driva det systematiska kvalitetsarbetet framåt i nära samarbete med enhetschef.

Vi vill gärna bygga vidare på intresseområden hos varje Stödpedagog för att bredda och utveckla teamets kompetens t.ex. åldrande inom LSS, Senior alert, BPSD, eller skydds- och begränsningsåtgärder.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en eftergymnasial utbildning omfattande minst 200 YH-poäng eller 60 högskolepoäng med inriktning mot funktionshinderområdet och/eller beteendevetenskap. Du har erfarenhet av arbete inom LSS-verksamhet och är trygg i social dokumentation och arbete med genomförandeplaner enligt IBIC.

Du har modet och den personliga mognaden att fatta beslut som gynnar brukarna utifrån lagstiftning och verksamhetens mål, snarare än kollegial hänsyn. Du är tydlig i din roll och kan särskilja ditt uppdrag från övriga roller i arbetsgruppen, samtidigt som du är professionell i samarbetet med stödassistenterna.

För att hantera uppdraget har du lätt att se helheten och kan arbeta självständigt, strukturerat och med framåtdriv. Du är lyhörd för förändringar och nya förutsättningar ser du som möjligheter. Du är även lösningsfokuserad och ser värdet i gott samarbete och goda relationer både i teamet och i mötet med brukare, anhöriga och övriga kontakter.

Goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift är en förutsättning för tjänsten. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och ser att du delar våra värdeord: allas lika värde, professionalitet och framåtanda.

Vi arbetar med löpande urval under hela rekryteringsprocessen. Intervjuer är i första hand planerade till den 22 juli. Välkommen med din ansökan idag!

ÖVRIGT
I den här rekryteringen vill vi inte att du skickar in personligt brev. Du kommer i stället få besvara ett antal enkätfrågor i samband med att du skickar in din ansökan. Detta i syfte att samla in relevant information för rekryteringen, där alla sökande får besvara samma frågor. Svaren används sedan tillsammans med ditt CV i urvalsprocessen. Skulle vi trots allt få in personligt brev kommer detta inte att beaktas.

Innan en eventuell anställning behöver du uppvisa giltigt pass eller nationellt ID för kontroll av id- och medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd.

Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende kön, ålder och kulturell/etnisk bakgrund.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen och inte via e-post eller i pappersformat.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

För arbete inom vård- och omsorgsförvaltningen i Partille kommun behöver du ha godkänt betyg i svenska från grundskolan, alternativt SFI-D för att kunna hantera dokumentation.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-07-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "25/196".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Partille kommun (org.nr 212000-1272)

Arbetsplats
Partille kommun, Vård och omsorgsförvaltningen

Kontakt
Enhetschef
Madeleine Udén - för frågor om rekryteringen
031-392 24 37

Jobbnummer
9394803

Prenumerera på jobb från Partille kommun, Vård och omsorgsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Partille kommun, Vård och omsorgsförvaltningen: