Specialistsocionom

Ljusdals kommun / Socialsekreterarjobb / Ljusdal
2021-02-05
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Specialistsocionom" (publicerad 2023-03-01) ⬅️


Visa alla socialsekreterarjobb i Ljusdal, Nordanstig, Hudiksvall, Bollnäs, Söderhamn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ljusdals kommun i Ljusdal, Hudiksvall, Bollnäs, Ånge, Ockelbo eller i hela Sverige

Arbetsplats

Vill du vara med och bidra i människors utvecklings- och förändringsprocesser? Då är det betydelsefulla och ansvarsfulla arbetet som specialistsocionom vid beroendecentrum i Ljusdal rätt plats för dig!
Här har du chansen till ett spännande jobb som specialistsocionom vid vuxenenheten som är en integrerad del av Beroendecentrum i Ljusdal i samverkan med Region Gävleborg. Vårt uppdrag är att erbjuda stöd till människor som har ett riskbruk/missbruk/beroende. Vårt uppdrag är också att erbjuda stöd till människor som utsätts för våld i nära relationer (VNR) eller hedersrelaterat våld och förtyck (HRV). Även våldsutövare erbjuds stöd och hjälp hos oss.

Vuxenenheten består av både myndighetsutövare och utförare av de insatser som handläggarna beviljar. Teamet består av en specialistsocionom, tre socialsekreterare och utförardelen består av två fältsekreterare och fyra beroendeterapeuter. Teamet har en gemensam enhetschef. Vi har också en egen administratör till vår hjälp. Alla arbetar nära varandra utifrån samlad kompetens och erfarenhet. Arbetsmiljön präglas av ett öppet klimat med god stämning, bra sammanhållning och ett både starkt och prestigelöst kollegialt stöd. Vuxenenheten består kort och gott av ett dynamiskt gäng medarbetare med olika bakgrund, ålder och erfarenhet. Vår ambitionsnivå är hög vilket också innebär att humor och trygghet är viktiga delar hos oss för att skapa balans i vårt komplexa arbete. Arbetet är således både varierande, utvecklande och utmanande.

Publiceringsdatum
2021-02-05

Dina arbetsuppgifter
Som specialistsocionom är du direkt underställd enhetschef. Rollen innebär att du ska ge specialiststöd till handläggare i ärendefrågor, handläggning och dokumentation. Du har inga egna ärenden men är medhandläggare i alla placerings-, LVM-, samt vissa VNR/HRV-ärenden. Du har även ansvar för mottagande av ansökningar/anmälningar, riskbedömningar, fördelning av ärenden samt avslut av förhandsbedömningar. Du förväntas, att tillsammans med verksamhetsutvecklare och enhetschef, ansvara för att evidensbaserad praktik tillämpas och att verksamheten utvecklas. Rollen innebär att du utövar mentorskap för medarbetare samt ansvarar för praktikanter inom verksamhetsförlagd utbildning. Du ersätter även enhetschef vid dennes frånvaro, dock endast i verksamhetsfrågor.

Kvalifikationer/utbildning

Socionomexamen eller annan akademisk utbildning enligt Socialstyrelsens krav. Du bör ha minst 5 års erfarenhet av myndighetsutövning och ha erfarenhet av att arbeta med lagstiftning enligt både SoL och LVM. Goda kunskaper om missbruk/beroende samt VNR/HRV är meriterande. Du behöver ha god förmåga att uttrycka dig i svenskt tal och skrift. Du är utvecklingsorienterad och har en genuin förmåga att kommunicera och samverka på ett respektfullt sätt både med klienter och medarbetare såväl som externa och interna samverkanspartners.

Vi ser med fördel på om du har utbildning inom MI och ASI. Ytterligare en fördel är om du är bekant med dokumentationssystemet TRESERVA.

Arbetet ställer krav på att du kan vara flexibel, samarbetsinriktad och drivande. Vi ser gärna att du är stabil, pedagogisk och har förmåga att entusiasmera och vägleda andra. Du tycker att mötet med klienter är viktigt för att skapa ett gott socialt arbete. Du är van att arbeta självständigt, är initiativrik och driver ärenden framåt. Du har god förmåga att skapa relationer vilket bidrar till goda förutsättningar för samverkan i arbetet. Du bör även vara tydlig, strukturerad och stresstålig, samt ha en förmåga att prioritera. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Övrig information
Vi arbetar i en platt organisation som har ett salutogent och lösningsfokuserat synsätt. Vi strävar efter att vara en medarbetardriven organisation med en ansvarskultur. Medarbetarnas kompetens, engagemang och ansvarslust är väsentliga komponenter för att uppnå rättssäkerhet och för att upprätthålla en god kvalitet i arbetet. Hos oss har du 7-timmars arbetsdag med full lön vilket är en möjlighet att få extra tid till återhämtning och ett rikare liv vid sidan av arbetet. Vi erbjuder möjlighet till distansarbete i den mån verksamheten tillåter och satsar på vidareutbildning utifrån vår kompetensutvecklingsplan. Vi har bland annat friskvårdspeng och en möjlighet att växla in semestertillägg mot extra semesterdagar. Extern handledning är en självklarhet för oss. B-körkort krävs. Ansökningshandlingarna skall vara kommunen tillhanda senast 2021-03-05. Intervjuer sker löpande.

Varaktighet och Sysselsättningsgrad
Tillsvidare, provanställning kan tillämpas. Heltid. Tillträde efter överenskommelse.

Upplysningar lämnas av
Sara Eriksson, enhetschef, tel. 070-242 80 82

Facklig kontakt
Fackliga kontaktpersoner nås via växeln, 0651-180 00.

Sista ansökningsdag
2021-03-05

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:

Ljusdals kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen.

Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Varaktighet, arbetstid
Heltid

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-03-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Ljusdals kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "185124".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Ljusdals kommun (org.nr 212000-2320)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Jobbnummer
5560316

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Ljusdals kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ljusdals kommun: