Specialist till gemensamma försäkringsfrågor, kundmöte i Åmål
Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Åmål
2025-09-04
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Åmål,
Säffle,
Bengtsfors,
Grums,
Mellerud eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Åmål,
Säffle,
Karlstad,
Lidköping,
Arvika eller i
hela Sverige Varje år fattar Försäkringskassan cirka 20 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Vi behöver förstärka vårt specialistteam med ytterligare två specialister inom kundmöte på Försäkringskassan. Är du en person som är skicklig på att coacha, ge stöd och vill arbeta nära kärnverksamheten? Då kan du vara den person som vi söker!
Coachning, utveckling och samarbete
Som specialist ger du råd och stöd inom telefoni och kundtjänst gällande försäkringstolkning och aktuella handläggningsprocesser. Genom att coacha handläggarna bidrar du till att de har rätt kompetens för att möta sökandes och försäkrades behov. Du bidrar aktivt till att skapa ett arbetsplatslärande klimat och du identifierar det samlade kompetensbehovet och initierar möjliga utvecklingsvägar. Som medarbetare på Försäkringskassan har du ett högt säkerhetsmedvetande eftersom myndigheten kommer i kontakt med sekretessbelagda uppgifter. I arbetet ingår att bidra till förändring och utveckling av processerna och du har en viktig roll i implementeringen av regel- och processförändringar. I uppdraget ingår även att stödja enhetschefer med uppföljning av kvalitet i handläggningen samt vara ett stöd till den lokala ledningsgruppen i frågor som berör ditt specialistområde. Som specialist inom gemensamma försäkringsfrågor, kundmöte (GFFK) är du en del i ett team av specialister. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som
• har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har specialistkompetens och sakkunskap inom telefoni och kundtjänst
• har ett coachande förhållningssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat
• har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
• är trygg och förtroendeingivande, även i belastade situationer
• samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål.
Det är meriterande om du har
• fördjupade kunskaper inom socialförsäkringen, förvaltningsrätt samt offentlighet och sekretess
• goda kunskaper inom språkmöte/kundmöte, partner och växel
• erfarenhet av handledning av nyanställda
• erfarenhet av kvalitetsgranskning inom telefoni och kundtjänst
• goda kunskaper om Försäkringskassans hemsida/självbetjäningstjänster och Försäkringskassans organisation.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Publiceringsdatum2025-09-04Övrig informationTvå tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. Möjlighet till distansarbete finns om arbetet tillåter. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsorter: Stockholm, Göteborg eller Åmål.
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
KontaktChef: Labinot Aziraj, 010-119 78 53 (för frågor om tjänsten).
HR-specialist: Maria Lindberg,
maria.lindberg3@forsakringskassan.se, 010-113 97 43 (för frågor om rekryteringsprocessen).
ST: Helena Andersson, 010-112 47 54, Saco-S: Nikita Carlsson, 010-111 72 41, Seko: Johanna Grundström, 010-115 30 44.
Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 22 september 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.
Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.
Ersättning Individuell lönesättning
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-09-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Försäkringskassan (org.nr 202100-5521),
http://www.forsakringskassan.se/omfk/jobba_hos_oss Jobbnummer 9492616