Söker en handläggare till klareringsverksamheten i Arlanda
Tullverket Effektiv handel / Kontorsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla kontorsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Tullverket Effektiv handel i Stockholm,
Upplands Väsby,
Norrköping,
Jönköping,
Årjäng eller i
hela Sverige Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor in och ut ur Sverige, bidrar till ett säkert samhälle och konkurrensneutral handel. Vi förenklar den legala handeln och förhindrar den illegala genom att erbjuda smidiga tullrutiner för utrikeshandeln, en enkel gränspassage för resande och ett effektivt gränsskydd. Vårt uppdrag kommer från Sveriges riksdag och regering. Tullverket grundades 1636 och har i dag cirka 2 200 anställda. Generaltulldirektör är Karin Starrin.
Ref: PER 2010-67
Tullverkets kärnverksamhet är indelad i två processer, Effektiv handel och Brottsbekämpning. Effektiv handel ansvarar för att rätt tull och andra avgifter tas ut för de varor som förs in och ut ur landet, samt för kontrollen av att in- och utförselreglerna följs. Kompetenscenter Klarering utgör den del av processen Effektiv handel som hanterar all in- och utförsel av varor och transporter. Totalt i verksamheten ingår ca 280 tjänstemän och 26 chefer.
I Tullverkets klareringsverksamhet arbetar man med import och export av gods från tredje land. Godset ska anmälas vid gränsen så att rätt tull och andra avgifter kan tas ut. På övergripande nivå kan processen grupperas i tre delar: klarering av varor och transporter, efterarbete/backoffice, samt klareringsarbete längs Norgegränsen.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som handläggare inom klareringsverksamheten fattar du dagligen många myndighetsbeslut. Dina arbetsuppgifter består av att kontrollera import- och exportdeklarationer för sändningar som kommer in från land utanför EU eller lämnar Sverige. Handläggaren säkerställer att företag och privatpersoner efterlever import- och exportbestämmelserna. Som handläggare arbetar du mycket självständigt och arbetet utförs i ett flertal elektroniska system. Arbetet innebär till stor del expeditionsarbete och där möter du människor från många andra länder. Det innefattar även mycket telefonkontakt med speditörer, företag, privatpersoner och andra myndigheter.
Arbetet kombinerar repetitiva inslag med ständigt nya frågeställningar och situationer vilket innebär att handläggaren behöver vara både flexibel och problemlösande.
Vi arbetar såväl i grupp som individuellt. I arbetsuppgifterna kan det förekomma undervisning internt inom ditt arbetsområde.
Arbetet innebär skifttjänstgöring dygnet runt enligt rullande schema, vardagar samt helger då kontoret är öppet hela dygnet.
Vi söker dig som har:
• Avslutad gymnasieutbildning med godkända betyg i matte B, engelska B och Svenska B.
• KY Utbildning/YH eller studier om minst 60 poäng med inriktning inom ekonomi eller logistik eller juridik.
• Svenskt körkort, klass B för personbil
• Gott hälsotillstånd då arbetstiderna är oregelbundna
Meriterande om du har
• arbetslivserfarenhet inom spedition eller från verksamhet som arbetar med utrikeshandel
• ett tredje språk, utöver engelska
• erfarenhet från arbete inom myndighet
• erfarenhet av skiftarbete
• erfarenhet av service eller från liknande arbetsuppgifter, till exempel från kundkontakter där du fört dialog med medborgare
• erfarenhet från pedagogik och vana av att tala inför grupp
Publiceringsdatum2010-12-10Dina personliga egenskaperArbetet kräver att du som person har stor social kompetens och god samarbetsförmåga. Du är ansvarstagande, serviceinriktad och kan utifrån givna ramar självständigt verka inom ett område och våga ta egna initiativ. Andra viktiga egenskaper är att du har förmåga att hantera stora arbetsmängder och prioritera det väsentliga, du ska kunna lösa problem och ta beslut med bra kvalitet. Vidare är det viktigt att du är noggrann och att du har gott omdöme.
Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper
Utbildning och anställning
Efter antagning får du genomgå en introduktionsutbildning, där teori varvas med praktik under sammanlagt 1 år, utbildningen är i Stockholm, kortare praktik på annan ort kan förekomma. Under utbildningstiden innehar du en tidsbegränsad elevanställning.
Övrig informationTullverket värdesätter de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk mångfald tillför. Vi ser därför gärna sökande med annan etnisk bakgrund än svensk samt manliga sökande, eftersom en större del av medarbetarna inom Effektiv handel i dag är kvinnor. På grund av åldersstrukturen inom myndigheten ser vi gärna yngre sökanden.
Innan beslut om anställning fattas kommer du att få genomgå drogtest. Tullverket kommer också att begära ett utdrag från Polisens brotts- och belastningsregister.
Tillträdesdag är den: 4 april - 2011
Tullverket tillämpar individuell lönesättning.
För mer information och ansökan
Har du frågor om tjänsterna är du välkommen att ringa Roland Fredriksson tel. 08-456 65 00.För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Anna Falkman Leth tel. 08-405 04 38.
Fackliga företrädare är förOFR-P/TULL-KUST: Gerhard Otterstad tel. 08-456 50 86 och för Katarina Hernhut är Saco-S, tel. 08-405 02 87.
Urval och intervjuer kommer att ske löpande, så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt, dock senast den 26/12 ange referensnr: PER 2010-67. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.
Arbetstider och omfattningTillsvidareanställning
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2010-12-26
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Ansökan sker via företagets webbplats.
KontaktTullverket, +46 0771520520,
PA-support@tullverket.seFöretagTullverket Effektiv handel
AdressTullverket Effektiv handel
Alströmergatan 39
11298 Stockholm
Jobbnummer 798469
Observera att sista ansökningsdag har passerat.