Socionom! Var blir du uppskattad? Hos oss i Familjehemsenheten!

Sigtuna kommun, Myndighetsavdelningen / Administratörsjobb / Sigtuna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Sigtuna, Österåker, Håbo, Upplands-Bro, Upplands Väsby eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sigtuna kommun, Myndighetsavdelningen i Sigtuna

Sigtuna kommun är en framtids- och tillväxtkommun med närmare 45 000 invånare boende i någon av våra tätorter Märsta, Rosersberg, Sigtuna stad eller på vår levande landsbygd. Nästan 30 000 arbetstillfällen finns i kommunen varav 17 500 på Arlanda flygplats. Innovation och hållbara logistiklösningar för framtiden har blivit kännetecknande för Rosersbergs industriområde och i Norra Sigtuna stad bygger vi hållbart för framtiden.

I Sigtuna kommun kommer invånaren först. Vi tror på allas lika värde, kvalitet i fokus, uppdragsgivarens förtroende och att olikheter berikar.

Individ- och familjeomsorgsförvaltningens ansvarsområden är:
• Myndighetsutövning barn, ungdom, familjehem och missbruk samt våld i nära relation.
• Öppenvård
• Ungdomsmottagning och familjecentrum
• Ensamkommande flyktingbarn
• Tillsyn och tillståndsfrågor
• Socialjour, barnahus och stödcentrum för unga brottsoffer.

Vid samtal med barn använder vi oss av Tejping och har ett besöksrum anpassat för Tejpingsamtal. Vi arbetar också med MI, Signs of Safety och BBiC. Vi utreder nya familjehem med BRA-fam och Nya Kälvestensintervjun. Hos oss får du vidareutbildning/ handledning i Signs of Safety en gång i månaden.
Du får också traditionell handledning minst en gång i månaden samt fortlöpande utbildningsinsatser.

Individ- och familjeomsorgsförvaltningen har genomgått en översyn. Vi är inne i ett utvecklingsskede där vi expanderar och förbereder oss för framtiden.
Vi inrättar nu ett antal nya tjänster, åtta behandlingsassistenter, en utökning av administrativt stöd direkt till socialsekreterarna och ett team mot våld i nära relation.

Nu behöver vi just Dig som är en driven Socionom som brinner för familjehemsarbetet!

Publiceringsdatum
2016-04-20

Arbetsuppgifter
Familjehemsenheten växer och förändras, då en av våra medarbetare går på föräldraledighet.
Enheten består av flera olika tjänster, en enhetschef, sju socialsekreterare, två behandlingsassistenter, samt administrativt stöd som kommer att rekryteras.

Här arbetar du nära din närmsta beslutsfattande chef, och i samarbete med dina kollegor både inom enheten samt över enhetsgränserna.

På Familjehemsenheten arbetar vi med att rekrytera, sköta de ekonomiska bitarna runt uppdragstagarnas uppdrag, samt handledning och stöttning till familjehem.

Vi följer även upp det placerade barnets vård, och dennes behov, vi gör hembesök hos det placerade barnet, och skriver handlingar till nämnd vid uppföljning av vården. En annan viktig aspekt är även att följa upp det biologiska nätverket med barnets bästa i centrum.

Vi utför arbete med myndighetsutövning mot enskild.

Vi har familjehem/uppdragstagare i hela Sverige.

Vi arbetar i mycket nära samarbete med "Barnenheten", "Ungdomsenheten" samt "Enheten för ensamkommande barn - myndighet", kring de barn som har behov av en familjehemsplaceringar.

Vi arbetar uppskattande, och förbättrande tillsammans. Vårt arbete präglas av öppenhet, gemenskap och drivs av en vilja att utveckla sitt eget och enhetens arbete tillsammans.

Kvalifikationer
Socionomexamen.
B-körkort är ett krav då resor inom Sverige ingår i arbetsuppgifterna. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete inom socialtjänstens myndighetsutövning.

Meriterande är om du är utbildad i Nya Kälvestensintervjun och/eller att du har erfarenhet av att utreda familjehem och/eller att du har erfarenhet av att följa upp insatser för placerade barn och unga. kunskap i Tejping, BBiC, MI, samt Signs of Safety är meriterande.

ÖVRIGT
Sigtuna kommun erbjuder friskvård genom ActiWay med 1200:-/år och för bättre hälsa har vi rökfri arbetstid!

Vi ber dig söka tjänsten via det standardiserade ansökningsformuläret.
Urvalet sker i en databas där kompetens, utbildning, arbetslivserfarenhet och andra kvalifikationer bedöms utifrån ditt ansökningsformulär. Vi ber dig därför att fylla i formuläret så noggrant som möjligt.
Skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt då intervjuer ska ske fortlöpande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid, förtroendearbetstid, 39h arbetsvecka. Dagtid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: 2016-08-01 Eller enligt överenskommelse. Föräldraledighetsviakriat från och med 160601 till 170801. Med möjlighet till förlängning.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-05-01
Ange följande referens när du ansöker: A565571
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Anna Lindsjö, Tf Enhetschef Familjehemsenheten

Facklig kontakt
Pia Bergh, Vision 08-591 265 80
Åsa Wallje, SSR 08-591 260 00

Företag
Sigtuna kommun, Myndighetsavdelningen

Adress
Sigtuna kommun, Myndighetsavdelningen
Södergatan 20
19585 MÄRSTA

Kontorsadress
19585 Märsta

Jobbnummer
2796206

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sigtuna kommun, Myndighetsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sigtuna kommun, Myndighetsavdelningen: