Socionom till säkerhetsteamet, Partille kommun
Partille kommun, Social- och arbetsförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Partille
2025-03-12
Visa alla socialsekreterarjobb i Partille,
Göteborg,
Lerum,
Mölndal,
Härryda eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Partille kommun, Social- och arbetsförvaltningen i Partille Partille kommun har idag 40 000 invånare och är en förstad i utveckling. Det är upp till oss 2 900 anställda att leverera kvalitet och service som gör det gott att växa upp, arbeta och leva i Partille. Detta med grund i våra värdeord: allas lika värde, professionalitet och framåtanda.
Vi på Social- och arbetsförvaltningen i Partille är just nu i en spännande utvecklingsfas för att bättre möta behoven hos våra invånare, i enlighet med den nya socialtjänstlagen som snart är här. Sedan vintern 2023 arbetar alla enheter inom barn- och ungaområdet med förhållningssättet och arbetsmodellen Partnering for Safety, som är ett syskon till Signs of Safety. I september 2024 startade vi vårt Säkerhetsteam, som arbetar med barn och familjer där oron är hög och barnet är placeringsnära. Säkerhetsteamet består av en metodstödjare och tre socionomer med olika erfarenhetsbakgrund, där alla är lika viktiga för ett gynnsamt förändringsarbete.
Säkerhetsteamet är en del av barn- och ungdomsenheten på Social- och arbetsförvaltningen, som består av sjutton medarbetare, tre metodstödjare och en enhetschef. Du får dela på ett stort, ljust kontorsrum med dina två teamskolleger. Du har också tillgång till flexrum eller arbete hemifrån om du behöver fokusera lite extra. Vi har ett välutrustat, kostnadsfritt gym som används flitigt, billig personalparkering och friskvård. Processhandledning sker tillsammans med mottagningsgruppen och du får tät arbets- och metodhandledning i vardagen.
Publiceringsdatum2025-03-12ArbetsuppgifterVi söker nu dig som vill arbeta med både myndighetsutövning och behandlingsarbete och har förmåga att skapa goda relationer till klienter och samarbetspartners.
Säkerhetsteamet arbetar med arbetsmetoder som Säkerhetsplanering, nätverksmöten och högintensivt behandlingsarbete, i ärenden där oron är hög och barnet/den unge kan behöva placeras utanför det egna hemmet. Målgruppen är också barn och ungdomar som redan är placerade, för att möjliggöra en trygg och säker återgång till föräldrahemmet.
En säkerhetsplanering innebär att teamet mobiliserar föräldrarna och deras nätverk för att uppnå en säkerhetsplan, som beskriver vem som ska göra vad för att barnet/den unge alltid ska vara tryggt och säkert. Arbetsuppgifterna består av intensivt familjearbete där teamet träffar familjerna flera gånger i veckan. Detta kan innebära oregelbundna arbetstider, som teamet till stor del kan påverka. Arbetet är flexibelt, komplext och utmanande.
KvalifikationerTill den här tjänsten behöver du ha socionomexamen. Vi ser gärna att du har erfarenhet av behandlingsarbete med barn och föräldrar samt att du har god vana av dokumentation.
Erfarenhet av familjearbete, att leda nätverksmöten samt myndighetsutövning inom barn- och ungaområdet är meriterande. B-körkort, samt körvana, är ett krav.
Du har lätt för att motivera människor till förändring och verkar utifrån ett salutogent och systemiskt förhållningssätt. Som person är du en flexibel och ansvarsfull lagspelare som tycker om att arbeta nära och intensivt med dina teamkollegor. Vi lägger stor vikt vid att du tar ansvar för det gemensamma uppdraget samt kan balansera olika krav. Du kan snabbt behöva ändra perspektiv och förhållningssätt och behöver alltid ha ett lösningsorienterat förhållningssätt. Din förmåga att skapa ett gott samarbete med familjer samt interna och externa samverkanspartners är extra viktig för denna tjänst.
Vill du vara en del av detta team? Varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
I den här rekryteringen vill vi inte att du skickar in personligt brev. Du kommer i stället få besvara ett antal enkätfrågor i samband med att du skickar in din ansökan. Detta i syfte att samla in relevant information för rekryteringen, där alla sökande får besvara samma frågor. Svaren används sedan tillsammans med ditt CV i urvalsprocessen. Skulle vi trots allt få in personligt brev kommer detta inte att beaktas.
Innan en eventuell anställning behöver du uppvisa giltigt pass eller nationellt ID för kontroll av id- och medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Även ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister behöver uppvisas innan anställning.
Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende kön, ålder och kulturell/etnisk bakgrund.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen och inte via e-post eller i pappersformat.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-03-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "25/63".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Partille kommun (org.nr 212000-1272)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Partille kommun, Social- och arbetsförvaltningen
Kontakt Enhetschef
Susanne Wessman - för frågor om rekrytering
031-792 16 71 Jobbnummer 9218026