Socionom till familjestödet på Sandvikens Familjecentral

Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Sandviken
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Sandviken, Ovanåker, Gävle, Hofors, Ockelbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandviken, Gävle eller i hela Sverige

Sandvikens familjecentral består av öppen förskola, barnavårdscentral, barnmorskemottagning och socionomens familjestöd. Familjecentralen är samlokaliserad med Barn- och familjehälsan och Ungdomsmottagningen på Sandvikens sjukhus. På familjecentralen finns samlade insatser för föräldrar med barn 0-5 år för tidigt och lättillgängligt stöd för familjer. Familjecentralen skall främja trygga uppväxtvillkor för barn genom att sprida kunskap och stödja föräldrar/blivande föräldrar. Uppdraget är att i samverkan mellan familjecentralens professioner och andra aktörer kring det lilla barnet minska fysisk, psykisk och social ohälsa bland barn, minska ojämlikheten i hälsa bland barn samt minska risken för att barn hamnar mellan samhällets trygghetssystem.
Familjestödet på Sandvikens familjecentral är organiserat inom Individ- och familjeomsorgen och har gemensam chef samt ett nära samarbete med socialtjänstens öppenvård och förebyggande för familjer, barn och unga. Som socionom på Sandvikens familjecentral finns goda möjligheter till kompetensutveckling och man förväntas vara aktivt med i utvecklingen av verksamheten. Just nu pågår ett spännande utvecklingsarbete i Sandvikens kommun kring tidigt och samordnat stöd för barn och unga. Utifrån det förstärks även öppenvårdens olika arbetsområden, vilket bland annat innebär att Familjecentralen utökar familjestödet från en heltidstjänst till ytterligare en heltidstjänst.

Vi erbjuder dig bland annat dessa förmåner:
• semesterväxling
• årsarbetstid
• friskvård till förmånligt pris
• hälsofrämjande aktiviteter
• extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år
• personal- och fritidsföreningen Pulsen


Publiceringsdatum
2021-11-12

Arbetsuppgifter
Uppdraget innebär att på ett flexibelt och utåtriktat sätt arbeta uppsökande mot familjer med barn upp till fem år i samverkan med familjecentralens övriga verksamheter. I praktiken innebär det att på ett kreativt och lösningsorienterat sätt vidareutveckla familjestödet för att möta familjers behov av stöd eller vägledning och nå ut även till de familjer som av olika skäl kan ha svårare att ta del av familjecentralens utbud. Familjecentralen har under det senaste året sett behov av ett mer utåtriktat och mobilt arbete för att förenkla för familjer att ta del av utbudet och få det stöd som behövs, även i de områden som ligger utanför centralorten. För socionomens del innebär det att etablera nya samarbeten med andra aktörer i kommunen som riktar sig mot de mindre barnen, för att tidigt fånga upp behov av föräldrastöd för att barn skall växa upp i en trygg familj med föräldrar som har verktyg att möta barnets behov. En målgrupp med prioritet för familjecentralen är familjer i socioekonomisk utsatthet, där bland andra utrikesfödda föräldrar är en särskilt angelägen målgrupp att nå och ge stöd för att öka möjligheterna till inkludering i samhället.

Arbetet utförs tillsammans med din kollega på familjestödet och övriga professioner på familjecentralen eller på egen hand i nära samverkan med exempelvis förskolor, barnavårdscentral, civila aktörer. I din roll ligger en stor portion samordning för att engagera andra professioner som behöver ha en roll avseende stöd och utvecklingsarbete kring små barn och tidiga samordnade insatser. I praktiken innebär detta att du erbjuder:
• enskilt stöd för föräldrar
• olika grupp- eller utbildningsinsatser för att stärka föräldraskapet hos föräldrar
• utbildningsinsatser gentemot andra professionella som möter barn eller föräldrar i sin vardag för att främja ett gott föräldraskap och goda uppväxtvillkor för kommunens alla barn
• nätverkande och samarbete med andra professioner som möter barn eller föräldrar för nya sätt att tillsammans arbeta preventivt för ett tryggt, jämställt och hälsofrämjande föräldraskap


Kvalifikationer
För att vidareutveckla verksamheten söker vi nu dig som är en engagerad socionom som brinner för familjefrågorna och trivs med utmaningen att samverka med många andra olika professioner. Som akademisk grund har du socionomexamen, eller annan högskoleexamen med beteendevetenskaplig grund som tillsammans med erfarenhet bedöms som likvärdig av arbetsgivaren. Flerårig erfarenhet av socialt arbete med föräldrar och små barn krävs. Meriterande är att ha vidareutbildning i familjebehandlande metoder och/eller föräldraskapsutbildningar riktade mot uppdraget liksom erfarenhet från familjearbete med utrikesfödda föräldrar.

Du är en alert och lösningsorienterad person som trivs med att ha en samordnande roll och som gillar att leda utbildningar eller samverkansmöten. Du har ett varmt och lättillgängligt förhållningssätt som ger tillit och förtroende, både för de föräldrar som möter dig men även för kollegor. Du behöver även ha ett högt eget driv för att på ett självständigt sätt etablera nya samarbeten och föra verksamheten framåt mot de uppsatta målen. Stor personlig mognad och mycket god pedagogisk förmåga krävs. Du behöver vara initiativtagande, flexibel och uthållig samt ha erfarenhet av att skapa goda samarbeten med såväl familjer som samarbetspartners. Vi förutsätter att du har ett intresse av att hålla dig uppdaterad kring forskningsfältet och att du är en ambassadör för verksamhetens tidiga insatser och samordnande uppdrag. Arbetet kräver även god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift. Stor vikt vid kommer att läggas vid personlig lämplighet. Körkort och tillgång till egen bil är ett krav. Högskolexamen är ett krav.

ÖVRIGT
Vi kan komma att tillämpa löpande urval till intervju så vänta inte med att skicka in din ansökan! Som medarbetare i Sandvikens kommun är du varje dag med och formar vår gemensamma framtid. I ditt arbete får du möjlighet att möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Sandvikens 39 000 invånare. I våra verksamheter arbetar 3000 personer inom 200 yrken. Vår vision är ett Sandviken där vi känner oss hemma och gör varandra bättre. Med ett brett utbud av kultur, idrott och upplevelser och med naturen inpå knuten är Sandviken en plats där det är enkelt att trivas.
Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-11-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "120-21".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sandvikens kommun (org.nr 212000-2346)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Kontakt
Enhetschef
Helena Hedman
helena.hedman@sandviken.se
026-24 13 12

Jobbnummer
6115161

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen: