Socionom i ny familjestödverksamhet för tillgängligare öppenvård

Östersunds Kommun / Socialsekreterarjobb / Östersund
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Östersund, Krokom, Åre, Ragunda, Ånge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Östersunds Kommun i Östersund

Tillsvidareanställning på heltid. Tillträde 220801 eller enligt överenskommelse

Social- och arbetsmarknadsförvaltningen är en av sju förvaltningar i Östersunds kommun. Förvaltningen är social- och arbetsmarknadsnämndens professionella stöd och svarar bland annat för stöd till familjer och enskilda. Förvaltningen har cirka 300 medarbetare och är organiserad i tre sektorer: sektor Öppenvård, sektor Barn Vuxen och sektor Kompetens Arbete Försörjning.

Sektor Öppenvård startar upp en ny verksamhet under 2022 vars syfte är att erbjuda medborgare ett tidigt föräldrastöd som inte föregås av utredning och beslut från socialsekreterare. Verksamheten kommer även erbjuda anhörigstöd till barn och ungdomar vars föräldrar missbrukar alkohol/narkotika eller har en psykisk ohälsa. Föräldraskapsstödet erbjudas både enskilt och i gruppform. Verksamheten Förälder Östersund, som i dagsläget ligger under elevhälsan och huvudsakligen erbjuder föräldraskapsstöd genom kurser och föreläsningar, kommer från och med 1 augusti -22 att ingå i verksamheten. Därför söker vi nu en inspirerad kollega.


Publiceringsdatum
2022-02-16

Dina arbetsuppgifter
Arbetet under hösten 2022 kommer inledningsvis bestå av att tillsammans med övriga i arbetsgruppen implementera verksamheten Förälder Östersund. Ett fortsätta arbetet med att ta fram rutiner och arbetssätt kommer pågå parallellt med det stöd som startats upp till medborgare, vilket innebär att hålla i barn- och föräldragrupper och erbjuda enskilda stödsamtal till familjer.

Grupper och samtal erbjuds i traditionell fysisk form men även genom digitala kontaktvägar. Därav behöver du kunna möta och erbjuda medborgare stöd digitalt samt vara intresserad av att utveckla nya digitala kontaktsätt.

För att passa för jobbet behöver du ha god samarbetsförmåga, kunna arbeta självständigt och bedöma vilken insats som kan vara lämplig för medborgaren. Du behöver kunna avgränsa stödkontakt och kunna vara medborgare behjälplig med att etablera kontakt med annan stöd-/vårdgivare om stödet inom den egna verksamhetens inte bedöms tillräckligt. Vidare behöver du ha en god struktur i ditt arbete och kunna vara delaktig att organisera verksamhetens utformning och genomförande.

Arbetstider
Verksamheten kommer att bedrivas under såväl dagtid som kvällstid. Varje medarbetare kommer, efter verksamhetens uppstart, arbeta cirka tre kvällar per vecka. Med kvällstid menas att arbetspass kommer att sluta någon gång mellan kl. 19.00 - 21.00 beroende på vilket behov som föreligger, t.ex. vid genomförande av vissa stödgrupper. Självklart kommer arbetspass då påbörja senare, t.ex. vid kl. 12.00. Arbetstiderna kan komma att variera över tid beroende på vilket behov av stöd som det är störst efterfrågan på samt vilka tider som behovet av stöd upplevs behövas. Ersättning för OB utgår enligt gällande kollektiv avtal.

Krav kvalifikationer
• Socionomexamen.
• Uppvisande av utdrag ur misstanke -och belastningsregistret innan anställning samt vid regelbundet intervall under anställning.

Meriterande
Utbildning inom:
• Vägledande samspel
• Signs of safety
• Erfarenhet av att erbjuda föräldra- och barnstödsinsatser och den personliga lämplighet som behövs för att kunna utföra dessa arbetsuppgifter.
• Erfarenhet av samarbete med, eller inom, nära samverkanspartners såsom t. ex. förskola, skola, BHV eller BUP.
• Att stödja medborgare via chatt och mail.
• Körkort behörighet B.

Bifoga CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Uppvisande av detta blir aktuellt vid eventuell intervju.

Inför rekryteringsarbetet har Östersunds kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare.

Varaktighet, arbetstid
Heltid Tillsvidare

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-03-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Östersunds kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "99:2022:5".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Östersunds kommun (org.nr 212000-2528)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Kontakt
enhetschef
Camilla Wiktorsson-Sand
camilla.wiktorsson.sand@ostersund.se
063-14 06 86

Jobbnummer
6349095

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Östersunds Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Östersunds Kommun: