Socialsekreterare till försörjningsstöd
Lindesbergs kommun / Administratörsjobb / Lindesberg
2018-09-17
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Socialsekreterare till försörjningsstöd" (publicerad 2020-05-11) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Lindesberg,
Nora,
Örebro,
Ljusnarsberg,
Skinnskatteberg eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Lindesbergs kommun i Lindesberg,
Haparanda eller i
hela Sverige Lindesbergs kommun växer. Vi söker kunniga och engagerade medarbetare som vill vara med och utveckla Lindesberg till att bli ännu bättre. 1 800 medarbetare arbetar med olika uppdrag på 140 arbetsplatser i vår kommun. Samverkan är ett honnörsord och vi vill stärka det i varje del av vår organisation. Välkommen att utvecklas vidare i vackra Lindesbergs kommun.
Vill du vara med och göra vardagen enklare för boende i Lindesberg?
Vill du bidra till en god service till boende i Lindesberg, ha ett stimulerande, utmanande och utvecklande jobb?
Försörjningsstöd arbetar enligt Socialtjänstlagen (SoL) med att utreda och fatta beslut om ekonomiskt bistånd samt att medverka till att självförsörjning uppnås.
Vi söker nu Socialsekreterare till vår verksamhet för vikariat i ett år.
Arbetsplatsbeskrivning
Socialförvaltningens övergripande mål är att ge individen stöd i att finna, få och behålla ett arbete och självförsörjning. Som Socialsekreterare arbetar du med att utreda rätten till ekonomiskt bistånd och att ge rätt stöd till individen, och en handläggning som är rättssäker.
Publiceringsdatum2018-09-17Dina arbetsuppgifterArbetet som socialsekreterare innebär att utreda, kartlägga, besluta och verkställa beslut enligt Socialtjänstlagen (SoL). Arbetet innebär kontakt med individen i syfte att utreda rätten till bistånd, motivera och stärka individers egna resurser för att personen ska nå självförsörjning. Även dokumentation enligt riktlinjer ingår. Arbetet innebär att samverka med interna och externa aktörer bland annat försäkringskassan, arbetsförmedlingen och kommunens arbetsmarknadsenhet. Samverkan är en viktig del.
KvalifikationerDu har Socionomexamen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren
bedömer som likvärdig. Erfarenheter av socialt arbete, försörjningsstöd
och myndighetsutövning en stor fördel men inget krav. Det är meriterande
om du har erfarenhet av verksamhetssystemet VIVA. Även andra språkkunskaper
än svenska är en merit.
Arbetet kräver en god förmåga att skapa struktur, arbeta systematiskt och att
vara noggrann. Som person är du ansvarstagande och drivande. Du klarar att
sätta gränser samtidigt som du kan upprätthålla en god relation. Då arbetet
innebär myndighetsutövning är det viktigt att du har en mycket god förmåga
att kunna uttrycka dig i tal och skrift. Stor vikt kommer att läggas vid
din personliga lämplighet.
Vad erbjuder vi?
Möjlighet att arbeta utifrån ett helhetsperspektiv och att dra nytta av
fördelarna med att arbeta i en mellanstor kommun.
Vi erbjuder dig positiva och kunniga arbetskamrater som värdesätter humor.
Arbetsgruppen har handledning.
Lindesbergs kommun satsar på dig som medarbetare genom vår hälsosatsning
Du har förmåner som semesterväxling, motionstimme och flextid.
Övrig informationFackliga företrädare nås via kommunens växel, tfn 0581-810 00.
Vi tar endast emot ansökningar via HR-supporten.
Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings-/rekryteringsföretag.
Varaktighet, arbetstid
Heltid Visstid 6 mån eller mer
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2018-10-07
Ange följande referens när du ansöker: SN 2018/170
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktEnhetschef Ingrid Öhrling 0581-812 14
FöretagLindesbergs kommun
AdressLindesbergs kommun
Stentäppsgatan 5
71180 LINDESBERG
KontorsadressStentäppsgatan 5
Jobbnummer 4352046
Observera att sista ansökningsdag har passerat.