Socialsekreterare till ekonomiskt bistånd

Eskilstuna kommun Arbetsmarknads- och familjeförvaltningen / Administratörsjobb / Eskilstuna
2014-05-23
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Socialsekreterare till ekonomiskt bistånd" (publicerad 2015-03-06) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Eskilstuna, Kungsör, Västerås, Strängnäs, Hallstahammar eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Eskilstuna kommun Arbetsmarknads- och familjeförvaltningen i Eskilstuna

Eskilstuna växer och utvecklas snabbt i framtidsregionen Stockholm-Mälardalen. Vi är stolta över att vi 2012 utsågs till Sveriges miljöbästa kommun och Årets studentstad.
Vi är 8 500 medarbetare som trivs bättre än de flesta på jobbet. Vårt arbete genomsyras av helhetssyn, professionalism, tydlighet, respekt samt invånar-, kund- och brukarfokus.

Arbetsmarknads- och familjeförvaltningens verksamhet omfattar arbetsmarknad, socialtjänst, försörjningsstöd, integration och mångfald samt vuxenutbildning. Målet med verksamheten är att skapa förutsättningar för att tillgodose flickors och pojkars, kvinnors och mäns rätt till arbete, egen försörjning, social trygghet, aktivt deltagande och påverkan i samhället. Detta sker bl.a. genom att inom förvaltningen driva en aktiv linje med arbetsmarknadsinsatser och utbildning för att på så sätt stödja invånarna till egen försörjning.

Vi söker socialsekreterare till följande tjänster och områden:

Enheten för rehabilitering och komplettering har i uppdrag att pröva rätten till ekonomiskt bistånd enligt Socialtjänstlagen och du förväntas upprätta handlingsplaner med en klar målsättning att hjälpa individen till självförsörjning och egenmakt.
1 tillsvidaretjänst 100% med tillträde snarast

Servicecenter/Mottagning ek.bistånd har i uppdrag att pröva rätten till ekonomiskt bistånd enligt Socialtjänstlagen. På enheten handläggs alla nya ansökningar om försörjningsstöd.
1 tillsvidaretjänst 100% tillträde snarast
1 vikariat 100% under period 1/8 - 31/12-2014

Publiceringsdatum
2014-05-23

Arbetsuppgifter
I din roll som socialsekreterare skall du stödja och motivera försörjningsstödtagare att ta sig vidare ut i arbete eller studier. Detta genom att exempelvis i samtal upprätta individuella handlingsplaner för brukarens väg till egen försörjning. Arbetet innebär även kontakt med externa parter, såsom myndigheter, andra vårdkontakter och kompetenshöjande insatser inom AMF. Dokumentation i form av journalanteckningar och utredningar är en vanlig del i arbetet. I dina arbetsuppgifter prövar du också rätten till ekonomiskt bistånd. Vidare ingår även servicerelaterande arbetsuppgifter såsom kontakt och yttrande till förvaltningsdomstol, besvara förfrågningar om beslut och utbetalningar samt bemöta förfrågningar och synpunkter från anhöriga.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har avslutad Socionomexamen eller annan beteendevetenskaplig högskoleexamen där ämnen som, socialt arbete, förvaltnings- och socialrätt, beroendekunskap/rehabiliteringskunskap ingår, och som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Då motivationsarbetet har sin grund i MI är det meriterande om du har genomgått den utbildningen.

Du har gärna tidigare erfarenhet av utredningsarbete och myndighetsutövning inom ekonomiskt bistånd. Du har även gärna erfarenhet av utredningsarbete och myndighetsutövning inom socialtjänstens övriga verksamhetsområden.

Arbetsuppgifterna kan ibland innebära att möta människor i väldigt utsatta situationer. I dessa möten behöver du vara trygg i dig själv, professionell och ha ett ödmjukt förhållningssätt. Utöver kraven på kompetens och erfarenhet är det viktigt att du är en positiv person som trivs med att ta ansvar, arbeta resultatinriktat och självständigt, men i nära samarbete med kollegor och samverkansparter. Du är stresstålig och är inte rädd för att anta en utmaning. Vidare har du god datavana och god förmåga att uttrycka dig både i tal som skrift och en god organisations- och administrativ förmåga. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Vi ber dig söka denna tjänst via länken i annonsen. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan och enkät då de bedöms gentemot andra sökande. Om du lämnar in ansökan på annat sätt är det viktigt att du uppger annonsens referensnummer.

För att möta morgondagens utmaningar vill Eskilstuna kommunkoncern ha mångfald och välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

Till säljare av annonserings- och rekryteringstjänster:
Eskilstuna kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2014-06-08
Ange följande referens när du ansöker: 1150
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Lina Simola, Enhetschef Servicecenter/Mottagningen ek.bistånd 016-7108456
Tarja Hyvönen Sjögren, Enhetschef Rehabilitering och komplettering 016-7101592
Peter Poulsen, Rekryteringskonsult 016-710 10 67

Facklig kontakt
Namn på facklig företrädare lämnas vid förfrågan

Företag
Eskilstuna kommun Arbetsmarknads- och familjeförvaltningen

Adress
Eskilstuna kommun Arbetsmarknads- och familjeförvaltningen
Alva myrdals gata 3d
63186 Eskilstuna

Kontorsadress
63186 Eskilstuna

Jobbnummer
1885755

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Eskilstuna kommun Arbetsmarknads- och familjeförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Eskilstuna kommun Arbetsmarknads- och familjeförvaltningen: