Socialsekreterare med inriktning integration till ESF-projekt
Linköpings kommun / Socialsekreterarjobb / Linköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla socialsekreterarjobb i Linköping,
Mjölby,
Åtvidaberg,
Finspång,
Motala eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Linköpings kommun i Linköping,
Mjölby,
Åtvidaberg,
Norrköping,
Sundbyberg eller i
hela Sverige Om Social- och omsorgsförvaltningen
Social-och omsorgsförvaltningen är en del i välfärdskedjan. Vi bedriver myndighetsutövning samt utreder, planerar och upphandlar vård och omsorg utifrån målgruppernas behov.
Förvaltningen styrs av och svarar på uppdrag av social- och omsorgsnämnd, äldrenämnd samt arbetsmarknadsnämnd.
Vi bedriver en verksamhet med hög tillgänglighet, god kvalitet och rättssäkerhet inom givna ekonomiska ramar. Organisationen utformas så att den har flexibilitet att möta snabba omvärldsförändringar, framtida utmaningar och förändrade politiska prioriteringar.
Vårt arbete ska säkerställa att de som bor i Linköping får det stöd som de har rätt till. Riktningen för vårt arbete finns i vår vision: "Med mod och handlingskraft möter vi din förmåga och tillsammans skapar vi framtiden!"
Om arbetsplatsen
Just nu pågår projektet "KORTA ETABLERINGEN KVOTFLYKTINGAR", finansierat av ESF (Europeiska Socialfonden), som ska utveckla ett nytt arbetssätt och verka förebyggande genom att i samband med anvisning till bosättning i Linköpings kommun identifiera de nyanlända som är i riskzonen för lång etableringstid. Dessa individer kommer att erbjudas förstärkta, tidiga insatser för snabbare integration. Projektet syftar till att pröva ett arbetssätt som förbättrar nyanländas möjligheter till integration och egen försörjning.
Projektet ska utveckla, pröva och utvärdera ett nytt arbetssätt som ska korta etableringstiden och öka delaktigheten för kvotflyktingar som kommer till Linköpings kommun. Kvotflyktingarna har ofta en sammansatt problematik i form av låg utbildningsnivå, liten arbetslivserfarenhet, ohälsa eller funktionsnedsättning som gör att de bedöms vara i riskzonen för lång etableringstid.
Organisatoriskt ingår du i Integrationsenheten på Social- och omsorgsförvaltningen, i en arbetsgrupp bestående av andra socialsekreterare mot integration samt ekonomiskt bistånd.
Publiceringsdatum2020-05-20Dina arbetsuppgifterVill du vara med och forma och utveckla en yrkesroll? Vi söker nu socialsekreterare med en speciell inriktning att arbeta i projekt med integration och samordning. Då denna roll är under utveckling kan den succesivt komma att ändras på grund av behov och förutsättningar vi inte ser idag. I denna tjänst ingår att utveckla rollen och testa nya arbetssätt.
Detta uppdrag innebär att vara nyckelperson för att stötta individen genom hela processen mot självförsörjning och sedan uppnå långsiktig och hållbar självförsörjning. Du är den funktion som ansvarar för den löpande uppföljningen under processen och har helhetsperspektivet om hela hushållets behov. Du har ett övergripande ansvar för att integrera hushållet i samhället och följa upp etableringsprocesser.
Stödet är individuellt och du ska tillsammans med individen kartlägga vad det skulle kunna bestå i, allt från praktiska till formella saker. I stödet ingår också att företräda individen i olika sammanhang, t.ex. i förhållande till myndigheter. Man behöver utmana individen och hitta lösningar tillsammans. Ibland kan individen mer stöttning och vägledning, samtidigt som du behöver motivera individen att självständigt utföra insatser.
Som en del av uppdraget ingår även utreda och handlägga rätten till ekonomiskt bistånd och försörjningsstöd.
Du förväntas samarbeta med projektledare, socialsekreterare och arbetsgivare. Samarbete och samverkan sker också med andra aktörer inom kommunen och andra myndigheter som berör arbetsmarknads- och studiefrågor, sociala nätverk, boendefrågor, barnomsorg, ekonomi och hälsofrågor.
KvalifikationerDu har socionomexamen eller likvärdig utbildning som beteendevetare, utbildning i socialrätt är meriterande. Erfarenhet av målgruppen nyanlända krävs samt kännedom om vilka stöd och insatser som finns inom kommunen. Det är meriterande om du har erfarenhet från utvecklingsarbete samt ekonomiskt bistånd. Datorkunskaper krävs samt god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska. Det är meriterande om du behärskar andra språk än svenska.
I ditt arbete tar du ansvar för dina uppgifter och driver dem vidare, samtidigt som du samarbetar bra med andra och lyssnar och kommunicerar på ett konstruktivt sätt. Du har god social förmåga och kan lätt skapa och underhålla yrkesmässiga kontakter och relationer.
Du är lugn, trygg i dig själv och har en ödmjukhet inför uppdraget. Du har lösningsfokus och ett helhetsperspektiv för individen samtidigt som du är professionell och kan avgränsa dig i uppdraget, både känslomässigt och i rollen.
Att vara drivande och ha ett engagemang för utvecklingsarbete i integrationsfrågor som berör målgruppen nyanlända är en förutsättning. Du har ett reflekterande synsätt och vågar prova nya arbetsmetoder i utvecklingsarbetet.
Information om tjänsten
Tillträde: Enligt överenskommelse
Anställningsform: Visstidsanställning t.o.m. 2022-06-30
Sysselsättningsgrad: 100%
Antal lediga befattningar: 2
Ref. nr: 5188
Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.
Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Heltid
ErsättningEnligt avtal
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2020-06-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagLinköpings kommun
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Linköpings kommun (org.nr 212000-0449),
http://www.linkoping.se/ Jobbnummer 5234299
Observera att sista ansökningsdag har passerat.