Socialsekreterare Inom Ekonomi- Och Flyktingenheten

Höganäs kommun Socialförvaltningen / Administratörsjobb / Höganäs
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Höganäs, Bräcke, Helsingborg, Ängelholm, Bjuv eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Höganäs kommun Socialförvaltningen i Höganäs

Höganäs kommun jobbar efter devisen "från kol till diamant". Det vill säga, vi är bra - men vi vill bli ännu bättre! Vi söker dig som vill jobba i en engagerad kommun med stor framåtanda. Vi erbjuder en utvecklande arbetsmiljö i en gemytlig atmosfär.

Vill du vara med och slipa vår diamant?

Socialförvaltningen ansvarar för att ge stöd och service till kommunens invånare samt bevakar olika gruppers rättigheter och skyldigheter enligt gällande lagstiftning. Inriktningen är individuell men också generell och förebyggande.
Socialförvaltningen är indelad i tre områden: Vård och omsorg, LSS samt Individ- och familjeomsorg.

Publiceringsdatum
2014-10-17

Arbetsuppgifter
VI SÖKER EN NY MEDARBETARE - SOCIALSEKRETERARE
Tjänsten innebär att arbeta med ekonomiskt bistånd, flyktingärenden och integration.
Ekonomi- och flyktingenheten är tillsammans med Barn, ungdom och familjeenheten, Vuxenenheten och Enheten för ensamkommande barn organiserad under Individ- och familjeomsorgen inom Socialförvaltningen.

Enheten har för närvarande 12 anställda; socialsekreterare, budget- och skuldrådgivare, assistent och receptionister.
Med ett ökat antal medborgare som söker ekonomiskt bistånd och med ett aktivt flyktingmottagande söker vi en ny medarbetare som kan komplettera och utveckla arbetet inom enheten med sina kunskaper och erfarenheter.

Vi arbetar aktivt tillsammans med våra klienter tills de har blivit självförsörjande. Det innebär att vi har bokade möten varje månad. Vi har ett nära samarbete inom kommunen och med externa intressenter såsom Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Region Skåne, Migrationsverket.

De många gånger kvalificerade uppdragen på tjänsten kräver förmåga att tolka och tillämpa olika regelverk samt informera om och följa upp dem på ett rättssäkert sätt. Den administrativa delen av arbetet är hög. Det är viktigt att du kan planera ditt arbete i förväg vilket förutsätter förmågan att prioritera och strukturera ditt arbete och att hålla uppsatta deadlines. Handledning, utbildning och dagliga policymöten är aktiva arbetsverktyg.

Kvalifikationer
Du har
• socionomexamen med minst två års erfarenhet.
• aktuell erfarenhet av arbetet med att utreda och bedöma rätten till försörjningsstöd enligt socialtjänstlagen och övriga bestämmelser samt av arbetet med att utreda flyktingärenden.
• goda kunskaper om socialförsäkringssystemet och lagstiftningen för EU medborgare och nyanlända svenskar samt har tillämpat dem.
• god förmåga att arbeta mål- och resultatorienterat.
• god förmåga att se möjligheter i förändrade omständigheter.
• god förmåga att samarbeta, koordinera och samordna.
• en kulturell förståelse och erfarenhet av att arbeta med människor från olika kulturer.
• erfarenhet av att arbeta med människor i förändringssituationer och /eller i kris.
• god dokumentationsförmåga , datorvana samt förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift.
• kompetens i MI, lösningsfokuserat - och/eller systematiskt arbetssätt är meriterande.
• kunskaper om kvalitetsutveckling. Vi söker dej som:
• Vågar tänka nytt.
• Tar ansvar för verksamheten och utvecklingen av den.
• Värdesätter laganda, positiv attityd och engagemang.
• Har drivkraften att vilja lära nya saker och vilja till personlig utveckling.

Då du arbetar med människor i en förändringssituation kommer vi att lägga mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmågor.

ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2014-11-10
Ange följande referens när du ansöker: A425611
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Tina Sjödahl, Enhetschef 042-33 72 13
Annika Larsson, Socialsekreterare 042-33 71 28

Företag
Höganäs kommun Socialförvaltningen

Adress
Höganäs kommun Socialförvaltningen
Centralgatan 20
26382 HÖGANÄS

Kontorsadress
Centralgatan 20 26382 Höganäs

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2035444

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Höganäs kommun Socialförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Höganäs kommun Socialförvaltningen: