Socialsekreterare IFO vuxna - försörjningsstöd/bostadsfrågor

Vård- och omsorgsförvaltningen, Heby kommun / Administratörsjobb / Heby
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Heby, Sala, Östhammar, Enköping, Västerås eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Vård- och omsorgsförvaltningen, Heby kommun i Heby

Den småskaliga kommunen med bra läge i en expanderande region. Små tätorter som utvecklas i demokratisk anda. En obyråkratisk organisation som löser sina uppgifter på ett praktiskt och okomplicerat sätt. Bra boendemiljö, smidiga kommunikationer och tillgång till avkopplande natur- och fritidsupplevelser. Arbetsgivaren Heby kommun arbetar för mer hälsofrämjande arbetsplatser.

Vår kollega byter arbetsuppgifter hos oss och vi söker därför dig! Om du trivs i det personliga mötet med en medmänniska där fokus ligger på att hitta pusselbiten som gör skillnad i personens liv så kanske arbetet som socialsekreterare inom IFO vuxna på Heby kommun kan passa dig. Arbete med försörjningsstöd har traditionellt haft ett rykte om sig att främst fokusera på administrativa uppgifter. Det vill vi på socialtjänsten i Heby förändra. Vi kraftsamlar nu inför en förändring med syfte att ge så mycket tid som möjligt för det viktiga sociala förändringsarbetet med människor i olika utsatta livssituationer. Vi brinner för att utveckla det sociala arbetet och detta kommer att medföra ett lyft för våra medborgare. Vill du vara med? Tillsammans kan vi verkligen göra skillnad!

Vår arbetsplats kännetecknas av mycket skratt, omtanke om varandra och en vilja att samverka för att hitta de bästa lösningarna. Arbetet kännetecknas av omväxling, inflytande, korta beslutsvägar och ett gott samarbete. Du har stor frihet hur du lägger upp ditt arbete och möjlighet finns även till arbete på distans. Vi ser framemot att få berätta mer om vårt arbete och höra mer om dig och ditt engagemang inom socialtjänstens frågor!

Publiceringsdatum
2019-02-04

Arbetsuppgifter
Arbetet innebär att utreda, ta beslut och följa upp insatser enligt Socialtjänstlagen gällande rätten till försörjningsstöd och olika behov vid bostadslöshet eller risk för bostadslöshet. Arbetet handlar i första hand om att tillsammans med klienten möjliggöra självförsörjning och självständighet. Vägen kan vara snårig och vårt jobb är att vara ett aktivt samordnande och motiverande stöd och bollplank för att hjälpa klienten att själv hitta vägen till självförsörjning och/eller eget boende. Du kommer att jobba med allt förekommande arbete inom försörjningsstöd och bostadsfrågor; från mottagning av helt nya ärenden till löpande handläggning och uppföljning av insatser. Du har kunskap och kan navigera i välfärdssystemen.

Arbetet innebär mycket intern och extern samverkan för att skapa bästa möjliga lösningar för individen och i det arbetet är du "spindeln i nätet". Ett prioriterat område under 2019 kommer vara att i samverkan med barnuppföljare skapa bästa förutsättningar för placerade unga att komma ut i eget boende och egen försörjning. Inom enheten IFO vuxna arbetar 2 teamledare och 10 socialsekreterare inom arbetsområdena; försörjningsstöd, bostad/hemlöshet, missbruk och våld i nära relation. Som socialsekreterare har du ett nära stöd i det dagliga arbetet av teamledare och kollegor, du får tillgång till vägledning i grupp varje vecka samt extern handledning. På kontoret sitter vi tillsammans med all övrig socialtjänst och det finns ett väl upparbetat samarbete vilket ger bra förutsättningar att åstadkomma goda resultat tillsammans.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen, alternativt annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Som person är du initiativrik, ansvarstagande och har en helhetssyn i ditt arbete. Du har en väl utvecklad samarbetsförmåga, ett stort intresse för socialt arbete och god förmåga att sätta dig in i andras situation. Du har en god förmåga att motivera till förändring och att skapa goda relationer. Ett gott bemötande är en självklarhet för dig!

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Eftersom kommunikation och dokumentation är en stor del av arbetet är det ett krav att du kan uttrycka dig mycket väl i både tal och skrift och att du är noggrann vad gäller dokumentation och handläggning. Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten via praktik eller arbete samt kunskaper i verksamhetssystemet Procapita.

Körkort är ett krav.

VI ERBJUDER DIG
Anställningsform: Heltid, Vikariat t.o.m. 2019-12-31 med möjlighet till förlängning om erforderliga beslut tas.
Tillträde: Enligt överenskommelse.
Sista dag att ansöka är 2019-02-14
Ange ref nr: 156/2018 VON
Intervjuer kommer att ske löpande under annonseringstiden, så vänta inte med att skicka in din ansökan.
Individuell lönesättning tillämpas.

UPPLYSNINGAR LÄMNAS AV
Enhetschef - Jenny Johnsson, 0224-362 78

Facklig kontakt
SSR - Anna Spångberg, 0224-360 04

ANSÖKAN
Välkommen med din ansökan med ref nr och meritförteckning till Heby kommun, Registrator, 744 88 Heby. Vi tar även emot din ansökan via e-post: information@heby.se.

Heby kommun sänder inte tillbaka ansökningshandlingar om inte den sökande själv begär det.

Vi undanber oss all hjälp från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-02-14

Företag
Vård- och omsorgsförvaltningen, Heby kommun

Kontorsadress
Storgatan 2

Jobbnummer
4594829

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Vård- och omsorgsförvaltningen, Heby kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Vård- och omsorgsförvaltningen, Heby kommun: