Socialsekreterare, Familjehem och familjerättsenheten
Ludvika kommun / Socialsekreterarjobb / Ludvika
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla socialsekreterarjobb i Ludvika,
Smedjebacken,
Ljusnarsberg,
Fagersta,
Säter eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Ludvika kommun i Ludvika,
Borlänge,
Leksand eller i
hela Sverige Vill du ha ett utvecklande och roligt arbete med fokus på placerade barn och deras familjer eller familjehem/HVB-hem? Är du socionom? Då är du varmt välkommen att söka arbete hos oss.
Enheten består av socialsekreterare (barnsekreterare och familjehemssekreterare) och familjerättssekreterare, 1:e socialsekreterare och enhetschef. Socialsekreterargruppen är uppdelad i två funktionsgrupper varav den ena arbetar med att följa de placerade barnen och ungdomarna och den andra arbetar med familjehem, HVB-hem samt kontaktperson/kontaktfamilj. Funktionsgrupperna arbetar sedan tillsammans i team med de placerade barnen, ungdomarna, deras biologiska nätverk och familjehem. Varje funktionsgrupp leds av 1:e socialsekreterare som leder och fördelar arbetet, håller i team-träffar, har samråd m.m.
Eftersom vi har en babyboom hos oss samtidigt som kollegor går vidare mot nya utmaningar så söker vi nu socialsekreterare till båda funktionsgrupperna med möjlighet till fast anställning eller vikariat.
I arbetsgruppen finns blandade erfarenheter och stor kunskap inom familjehemsvård. Arbetet lägger man upp självständigt och i samråd med arbetsledare, vi har ett nära samarbete mellan kollegor både på enheten och inom IFO. Det finns alltid möjlighet att prata, ställa frågor och få stöd i sin roll, både av arbetsledare och av kollegor.
Som medarbetare hos oss erbjuds du ett meningsfullt och omväxlande arbete i en engagerad och trevlig arbetsgrupp med nära till skratt och högt i tak. Du kommer att ha goda möjligheter att utveckla och påverka familjehemsverksamheten.
Som anställd i Ludvika kommun får du även möjlighet till ett brett utbud av friskvårdsaktiviteter med bland annat gratis inträde till simhall och gym och 2000kr i friskvårdspeng, extern handledning och semesterväxling.
I Ludvika kommun arbetar vi efter vår värdegrund Lagandan som består av fyra principer: Relationer, Glädje, Lärande och Driv. Den bygger på samverkan och samarbete, en vi-känsla och en vilja att fortsätta utvecklas. Det är med Lagandan som vi tar oss an vårt uppdrag och strävan mot vår vision om att vara framtidens, tillväxtens och möjligheternas kommun.
Publiceringsdatum2024-01-09Dina arbetsuppgifterSom socialsekreterare med inriktning placerade barn och ungdomar ansvarar du för att följa upp vården av placerade barn och ungdomar och det innebär bl a att arbeta för att de får sina behov och rättigheter tillgodosedda. Arbetet innefattar ett nära samarbete med barnet/ungdomen, deras biologiska föräldrar, familjehemmet, familjehemssekreteraren och andra viktiga personer kring barnet/ungdomen
Som socialsekreterare med inriktning familjehem etc arbetar du med att rekrytera, utreda, matcha och kontinuerligt stödja och handleda familjehem samt att utreda kontaktpersoner och kontaktfamiljer. Det ingår också att matcha barnets behov med ett lämpligt familjehem eller HVB-hem. En stor del av arbetet läggs på att stödja och vägleda familjehemmen i deras uppdrag.
Barnets socialsekreterare och familjehemssekreterare arbetar i team kring de placerade barnen. Arbetet är självständigt men kräver ett nära samarbete med såväl kollegor som arbetsledning på enheten samt med andra interna och externa samarbetspartners. Fortlöpande dokumentation ingår i tjänsten och arbetet kan innebära resor.
Vi söker
Som socialsekreterare behöver du ha en personlig mognad och vara en trygg och stabil person. Du behöver ha en god empatisk förmåga som du kombinerar med förmågan att skapa goda relationer med både barn och vuxna.
Du är positiv, ansvarstagande, flexibel, nyfiken på andra och tycker om ett arbete med varierande arbetsuppgifter och utmaningar med barnets bästa i fokus. Då arbetet på enheten handlar om att skapa relationer vill vi att du har en god förmåga till relationsbygge och att du har lätt för att kommunicera på ett tydligt och smidigt sätt såväl internt som med våra externa aktörer.
KvalifikationerKrav på Socionomexamen, kunskaper om aktuell lagstiftning. God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, bra samarbets- och initiativförmåga.
B-körkort krävs.
Meriterande är erfarenheter från familjehemsarbete och/eller myndighetsutövning inom IFO mot området barn och unga. Kunskaper och erfarenheter av BBIC, systemiskt förhållningssätt, MI, Signs of safety och våld i nära relationer.
Arbetsgivaren kommer även att lägga stor vikt vid den personliga lämpligheten för uppdraget.
Anställning
Tillsvidare eller visstidsanställning, heltid (dagtid, visst kvällsarbete kan förekomma).
Tillträde efter överenskommelse.
Kontaktperson för detta jobbJessica Kalles, enhetschef, 0240-869 49,
jessica.kalles@ludvika.seElin Ekman, 1:e socialsekreterare, 0240-868,
elin.ekman@ludvika.se Facklig kontaktperson
Akademikerförbundet SSR, nås via kommunens växel 0240-860 00
Vision, nås via kommunens växel 0240-860 00
Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 14 februari 2024. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.
Urval och intervjuarbete kommer att ske löpande under ansökningsperioden och vi kan kalla till intervju innan sista ansökningsdagen. I enlighet med Lag (2013:852) om registerkontroll av personer som ska arbeta med barn, krävs att du som erbjuds tjänsten kan uppvisa ett utdrag ur Polismyndighetens belastningsregister. Detta önskar vi att du liksom din legitimation medtar vid eventuell intervju tillsammans med ditt utbildningsbevis.
Vi undanber oss alla erbjudanden om kandidatförmedling samt annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-02-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Ludvika kommun (org.nr 212000-2270),
http://www.ludvika.se Körkort För detta jobb krävs körkort.
Jobbnummer 8378007
Observera att sista ansökningsdag har passerat.