Socialsekreterare/barnsekreterare till Familjehemsenheten

Borås kommun / Socialsekreterarjobb / Borås
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Borås, Bollebygd, Svenljunga, Ulricehamn, Alingsås eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Borås kommun i Borås

Individ- och familjeomsorgen i Borås Stad söker en ny kollega som socialsekreterare/barnsekreterare på Familjehemsenheten. Familjehemsvården är idag samlad med familjehemssekreterare och de socialsekreterare som är specialiserade mot familjehemsplacerade barn och unga under en enhet. Detta för att vi tror att ett tätare teamarbete ger de barn som placeras i familjehem de bästa förutsättningarna. Familjehemsenheten har två metodhandledare, där den ena arbetar mot socialsekreterarna. Enheten består också av två socialadministratörer samt en pedagogisk samordnare som är specialiserad på de placerade barnens skolgång.

Som vår blivande kollega får du en god introduktion innehållande relevanta utbildningar. Du får även stöd av utsedd mentor. Du får möjlighet till ett spännande, stimulerande och kreativt arbete. I arbetsgruppen finns en god sammahållning med gott kollegialt stöd där barnsekreterarna och familjehemssekreterarna arbetar i ett nära samarbete.

Vi arbetar utifrån väl upparbetade rutiner, tydlig struktur och tillgång till nära arbetsledning med god återkoppling, vilket utgör grunden för en trygg och rättssäker verksamhet. Utöver regelbunden ärendehandledning med arbetsledning får du extern handledning. Du ges stora möjligheter att självständigt lägga upp ditt dagliga arbete då vi har ett förmånligt flextidsavtal.

Ditt huvudsakliga uppdrag som barnsekreterare är att fokusera på det placerade barnet och följa upp vården för att ge barnet en trygg och säker vård. Främst ska detta ske genom regelbundna besök i familjehemmet och enskilda samtal med barnet samt genom samtal med vårdnadshavarna och med familjehemsföräldrarna. Du kommer även att samverka med olika personer i barnets personliga och professionella nätverk.

För tjänsten krävs socionomexamen och det är önskvärt att du har erfarenhet av myndighetsutövning och/eller familjehemsvård. För att trivas i vår grupp tycker du om att samarbeta, men du har också förmågan att arbeta självständigt och ta ansvar för samt driva dina arbetsuppgifter i mål. Då vi strävar efter att skapa en god struktur i arbetet uppskattar vi ditt sinne för struktur och ambition att bedriva ett rättssäkert arbete. Därutöver kommer stor vikt att läggas vid personlig lämplighet. Körkort för bil är ett krav.

Varaktighet, arbetstid
Tillsvidare på heltid. Tillträde omgående eller enligt överenskommelse.

Publiceringsdatum
2022-10-11

Ersättning
Enligt avtal

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-10-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Borås kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "26:2022:34".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Borås kommun (org.nr 212000-1561)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Borås Stad

Kontakt
enhetschef
Maria Trygg
033-35 35 59

Jobbnummer
7062059

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Borås kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Borås kommun: