Socialsekreterare - barn och familj
Essunga kommun / Administratörsjobb / Essunga
2013-11-04
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Socialsekreterare - barn och familj" (publicerad 2014-12-01) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Essunga,
Trollhättan,
Vänersborg,
Grästorp,
Lilla Edet eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Essunga kommun i Essunga Essunga kommun med ca 5 500 invånare är belägen mitt i Västra Götalands län, ca en timmas resa från Göteborg och en dryg halvtimma från Alingsås, Trollhättan och Vänersborg. Centralort är Nossebro. Kommunen har ett rikt förenings- och kulturliv.
Individ och familjeomsorgen är indelad i ekonomiteam med 3 socialsekreterare och 1 assistent, utredningsteam med 5 socialsekreterare och ett familjeteam med 4 tjänster. IFO och skolan samfinansierar också 1 ungdomscoach. Arbetssättet präglas av den lilla kommunens möjligheter till kreativa och flexibla hemmaplanslösningar i nära samverkan med skola och andra samverkanspartners.
I utredningsteamet arbetar 1 socialsekreterare med vuxna, 1 socialsekreterare med ensamkommande barn samt 3 socialsekreterare med barn och familj.
IFO i Essunga kommun söker nu en socialsekreterare till utredningsteamet för arbete med barn och familj då en av våra socialsekreterare går i pension.
Publiceringsdatum2013-11-04ArbetsuppgifterÄr du socionom med engagemang och tro på socialt arbete kan vi erbjuda dig stimulerande arbetsuppgifter och goda anställningsförhållanden i ett kreativt och utvecklande klimat. Du kommer att arbeta med utredningar och insatser som gäller barn, ungdomar och deras föräldrar enligt SoL och LVU. Arbetet präglas av långsiktighet och helhetstänkande genom att familje- och nätverksperspektivet beaktas. Vi lägger stor vikt vid att göra den enskilde och familjen delaktig och förhållningssättet omfattas av tydlighet och respektfullhet. Vi arbetar utifrån BBIC (Barns behov i Centrum) och dokumentation sker i Procapita.
IFO i Essunga kommun satsar i stor utsträckning på kvalificerade öppenvårdsinsatser på hemmaplan, och inom IFO finns ett professionellt öppenvårdsteam, Familjeteamet, som arbetar på uppdrag av socialsekreterarna med barnfamiljer och ungdomar i deras hem eller i våra lokaler utifrån behovet. Detta ger goda möjligheter till individanpassade och flexibla insatser.
KvalifikationerVi söker dig som har socionomexamen eller utbildning som bedöms likvärdig och som har erfarenhet av arbete inom socialtjänsten. Meriterande är om Du arbetat med myndighetsutövning riktad mot barn och unga samt har erfarenhet av BBIC (Barns Behov i Centrum) som utredningsmetod. Du har god kännedom om gällande lagstiftning och socialtjänstens uppdrag. Som person är du noggrann och självständig och har lätt att hantera situationer när förutsättningar och planering ändras i arbetet. Du har god förmåga att analysera och dokumentera ditt arbete, samt uttrycka dig i tal och skrift. Då arbetet innebär många kontakter, både internt och externt, bör du ha god samarbetsförmåga, vara utåtriktad och positiv. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Vi värdesätter att Du har humor och bidrar till ett gott klimat i arbetsgruppen. Körkort erfordras.
Arbetstider och omfattningHeltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde 1 februari 2014.
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2013-12-01
Vi tar även emot ansökningar via e-post:
carina.svantesson@essunga.se och via post Essunga kommun, 465 82 Nossebro. Märk kuvertet med referensnumret.
Vi har för avsikt att genomföra rekryteringen på egen hand och ber därför vänligen men BESTÄMT rekryterings- och bemanningsföretag att INTE erbjuda sina tjänster.
Ange följande referens när du ansöker: 2013.30
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktP-G Lundén, IFO-chef 0512-571 89
pg.lunden@essunga.seFacklig kontaktIngela Hall, Ordförande SSR 070-316 61 10
ingela.hall@essunga.seFöretagEssunga kommun
AdressEssunga kommun
Sturegatan 2
46582 Nossebro
Jobbnummer 1693348
Observera att sista ansökningsdag har passerat.