Social administratör
Katrineholms kommun, Social- och omsorgsförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Katrineholm
2025-11-17
Visa alla socialsekreterarjobb i Katrineholm,
Vingåker,
Flen,
Finspång,
Eskilstuna eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Katrineholms kommun, Social- och omsorgsförvaltningen i Katrineholm Har du en passion för att skapa en mer inkluderande och välmående framtid för vårt samhälle inom socialtjänst och omsorg? Nu har du chansen att bli en del av det arbetet i nybildade Social- och omsorgsförvaltningen i Katrineholm.
Den nya förvaltningen arbetar för att skapa trygghet och självständighet för människor med särskilda behov och deras anhöriga. Genom vårt dagliga arbete gör vi verklig skillnad i människors liv och bidrar till att skapa ett mer inkluderande och välmående samhälle.
Om du brinner för att göra skillnad och vill vara med och forma framtidens socialtjänst och omsorg, så är det här din chans att vara med på resan. Välkommen att söka till oss och bli en del av vår nya förvaltning.
Vi står inför en spännande förändringsresa där vi anpassar vår organisation i enlighet med den nya socialtjänstlagen som trädde i kraft den 1 juli 2025. Nu söker vi en socialadministratör till avdelningen Barn och unga. Som socialadministratör fungerar du som ett nära stöd i samverkan med handläggare och chefer.
Hos oss får du arbeta i en miljö där engagemang, nära samarbete och utveckling står i fokus. Vi är en arbetsplats som tror på att växa tillsammans - både som organisation och som individer. Här värdesätts idéer, nyfikenhet och en vilja att bidra till att skapa en modern och hållbar socialtjänst. I vår vardag möter vi komplexa frågor och viktiga beslut, men också många stunder av glädje, kreativ problemlösning och kollegial värme.
Vi är en liten kommun med stora möjligheter. Våra medarbetare trivs, och vi har en aktiv trivselgrupp som ordnar allt från AW, firanden och vardagsglädje. Här finns humor, omtanke och en kultur där vi hjälper varandra - både i arbetet och utanför. Välkommen med din ansökan och bli en del av vårt lösningsfokuserade arbete med barn och ungdomar.
Publiceringsdatum2025-11-17ArbetsuppgifterSocialadministratören arbetar i nära samverkan med handläggare och chefer, och rollen skiljer sig tydligt från en traditionell administratörstjänst. Fokus ligger på att avlasta handläggarna i deras arbetsuppgifter, vilket innebär att socialadministratören aktivt bidrar till det sociala arbetet snarare än att enbart hantera administrativa rutiner.
Exempel på arbetsuppgifter inkluderar att:
* Delta vid vissa klientbesök och föra anteckningar.
* Boka tider och ringa samtal på uppdrag av handläggare.
* Ta fram underlag och statistik till chefer för internkontroller, egenkontroller och månadsrapporter.
Socialadministratören är ett stöd både för socialsekreterare och chefer, och bidrar till att frigöra tid för det professionella arbetet genom att ta över delar av det administrativa ansvaret som annars ligger på handläggarna.
KvalifikationerVi söker dig som har examen som socialadministratör, socionom, beteendevetare eller annan liknande högskoleutbildning som vi bedömer likvärdig. Det är viktigt att du har goda IT-kunskaper samt kunskap i Officepaketet. För att lyckas i rollen ska du ha erfarenhet av handläggning och dokumentation inom offentlig förvaltning och därmed har du god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift i det svenska språket. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att ha arbetat inom Socialtjänsten och att du har erfarenhet av verksamhetssystemet Treserva. B-körkort är ett krav då du kommer använda bil i tjänsten.
Som person är du flexibel och har förmågan att anpassa dig till olika arbetsuppgifter och situationer. Vidare är du är självgående och tar ansvar för dina arbetsuppgifter. Du trivs i samarbetet med kollegor och delar gärna med dig av dina kunskaper och erfarenheter. Du är tillmötesgående i ditt bemötande till andra medarbetare och har en vilja att hjälpa till och leverera lösningar.
ÖVRIGT
Katrineholm är en kommun där lust är den drivande kraften för skapande och utveckling, för liv, lärande och företagsamhet. Våra cirka 3300 medarbetare gör stor skillnad varje dag, där vi tillsammans arbetar utifrån vår värdegrund RÖTT; respekt, öppenhet, tydlighet och tillit för att skapa de bästa förutsättningarna för våra medborgare. Här är allt nära, en timmes tågresa från Stockholm och två timmar från Göteborg.
Läs mer om oss som arbetsgivare, vårt erbjudande och karriärvägar här:
https://www.katrineholm.se/arbeta-hos-oss/vi-som-arbetsgivare.htmlDen aktuella tjänsten tillsätts under förutsättning att de beslut som krävs fattas. Enligt Socialtjänstlagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs för att arbeta vid hem för vård eller boende (HVB-hem), stödboenden eller skyddade boenden. Detta beställer du på polisens hemsida. Katrineholms kommun tillämpar individuell lönesättning. Alla erbjuds en heltidstjänst och vi tillämpar en rökfri arbetstid inom hela organisationen.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-12-01
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C288288/2025".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Katrineholms kommun (org.nr 212000-0340)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Katrineholms kommun, Social- och omsorgsförvaltningen
Kontakt Enhetschef
Anna Bergström
anna.bergstrom@katrineholm.se 0150-569 83 Jobbnummer 9607053