Sjuksköterska/utskrivningssamordnare till avd. för myndighetsutö
Örebro kommun / Sjuksköterskejobb / Örebro
2015-12-22
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Sjuksköterska/utskrivningssamordnare till avd. för myndighetsutö" (publicerad 2016-02-09) ⬅️
Visa alla sjuksköterskejobb i Örebro,
Kumla,
Hallsberg,
Nora,
Lindesberg eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Örebro kommun i Örebro,
Kumla,
Nora,
Ljusnarsberg eller i
hela Sverige Ref.nr: Ks /2015
Örebro är Sveriges sjunde kommun och har drygt 140 000 invånare med 165 olika nationaliteter.
Inom enheten för hälso- och sjukvård och avdelningen för myndighetsutövning, Örebro kommun ansvaras för vårdplaneringen på sjukhuset för utskrivningsklara personer med behov av hjälp från kommunen. Sedan hösten 2015 är det arbetsterapeuter och sjuksköterskor som sköter samordningen av alla insatser som behövs under den första tiden efter att personen lämnar sjukhuset, de kallas utskrivningssamordnare.
Uppdraget som utskrivningssamordnare består i att samordna planeringen av hälso-, sjukvård- och omsorgsinsatser vid utskrivning från sjukhuset. Utskrivningssamordnarna hanterar även ansökan, utredning och beslut enligt Socialtjänstlagen. Utbildning för att få delegation gällande SoL-insatser och för att få titeln utskrivningssamordnare kommer att ske under våren 2016.
Införandet av det nya arbetssättet pågår och Du kommer tillsammans med övriga utskrivningssamordnare och delprojektledaren fortsätta att utveckla arbetssätt som kommer att användas vid vårdplaneringar för att bidra till kunskap, relation, delaktighet och kontinuitet för den enskilde.
Publiceringsdatum2015-12-22Dina arbetsuppgifterVi söker dig som har en stabil, trygg personlighet som har en förmåga att etablera god kontakt med andra människor. Du har även en god pedagogisk förmåga, är lyhörd och ambitiös. Du är duktig på att strukturera och prioritera samt har god datorkunskap. Du är flexibel och har en förmåga och vilja att hitta nya lösningar.
Du arbetar utifrån ett salutogent förhållningssätt med fokus på delaktighet och livskvalitet för att se den enskildes resurser och skapa trygghet i samband med utskrivning från sjukhuset.
För att kunna samordna alla behov inför utskrivning från sjukhuset behöver utskrivningssamordnarna ha kunskap om äldres levnadsförhållanden och om vad åldrande innebär ur biologiskt, psykologiskt, kulturellt och socialt perspektiv. Även kunskap om funktionshinder och hur dessa påverkar den enskildes hela situation ur ålders- och situationsperspektiv behövs liksom kunskap om konsekvenser av förlust av närstående, kroppsfunktioner och förmågor.
Utskrivningssamordnarna behöver kunskaper om de verksamheter som finns att tillgå inom kommunen, hur de fungerar i praktiken samt vilka insatser som bäst kan svara mot olika målgruppers behov och förutsättningar. Samordnare behöver också känna till vilken service som andra huvudmän och organisationer kan tillhandahålla.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• Du kommer vara mötesledare vid vårdplaneringar inför utskrivning från sjukhuset
• Du ansvarar för samordning av behovet av insatser efter sjukhusvistelsen
• Du planerar, dokumenterar och fattar beslut om individuella insatser
• Du rapporterar till mottagande verksamhet
• Utveckla och utvärdera ny arbetsmetod
Kompetenser• Legitimerad sjuksköterska
• B-körkort
• God datorvana
• I befattningen krävs förmåga att uttrycka sig i tal och skrift samt arbeta professionellt
• Kunskap om regelverk såsom socialtjänstlagen, hälso- och sjukvårdslagen, förvaltningslagen, sekretesslagen, färdtjänstlagen, lagen om bostadsanpassning, arbetsmiljölagen och lag om stöd och service till vissa funktionshindrade
• Det ställs stora krav på sjuksköterskan/utskrivningssamordnarens förmåga att samarbeta med andra
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande
• Erfarenhet av att arbeta som sjuksköterska/distriktssköterska inom vård och omsorg
• Fördjupad utbildning inom demensvård
• Geriatrikutbildning
• Värdskapsutbildning
• Utbildning i motiverande samtal
• Kunskap och erfarenhet av dokumentationssystem exempelvis Treserva, Meddix, Pascal, Senior Alert, Svenska Palliativregistret, BPSD-registret, självservice
• Kunskap i samtalsmetodik
Anställningens omfattning
Tillsvidareanställning 100%
Tillträde snarast enligt överenskommelse
Facklig information
Vårdförbundet: Expedition, 0771-42 04 20
Så ansöker duÖrebro kommun använder sig av ett elektroniskt rekryteringssystem och vi önskar att du lämnar din ansökan via systemet. Sista ansökningsdag är datum 10 januari 2016.
Välkommen med din ansökan!
Örebro kommun använder kompetensbaserad rekrytering för att vara en arbetsgivare som är fri från diskriminering. Vi välkomnar sökanden oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder.
Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning enligt avtal
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-01-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktCatarina Söderberg, Enhetschef 019-21 34 43
FöretagÖrebro Kommun
AdressÖrebro Kommun
Box 30060
70135 Örebro
KontorsadressBox 30060
Övriga kontaktuppgifter Jobbnummer 2590122
Observera att sista ansökningsdag har passerat.