Senior uppdragsledare till HR-avdelning, Stockholm
Shaya Solutions AB / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Shaya Solutions AB i Stockholm,
Solna,
Sundbyberg,
Södertälje,
Nynäshamn eller i
hela Sverige Om konsultuppdraget
• Ort: Stockholm
• Uppdragslängd: 01-jun-2020 - 31-dec-2020
• Ansök snarast
• Omfattning: 100%
• OBS! Det är väldigt viktigt att du uppfyller skall-kraven för att vi överhuvudtaget ska kunna offerera dig, annars förkastar beställaren vårt anbud omgående där både din tid resp. vår tid går till spillo.
Uppdragsbeskrivning
Hr-avdelningen behöver förse Kunden med en genomarbetad hr-analys utifrån om- och invärldsbevakning, personalstatistik och relevanta hr-nyckeltal som också ska följas upp återkommande. Sammantaget ska detta utgöra en del av Kundens beslutsunderlag i det pågående utvecklingsarbetet. Hr-avdelningen behöver också för egen del bygga upp en analysverksamhet med koppling till om- och invärldsbevakning och den egna uppföljningen internt på hr-avdelningen för sin egen utvecklingsresa. Detta innebär att hr-avdelningen behöver bygga upp en funktion och få ökad förmåga att samla in relevant data och information, identifiera relevanta nyckeltal, skapa och bearbeta statistik och göra analyser. Analysfunktionen ska ansvara för systematisk mätning och analys av personalstatistik samt identifiera, sammanställa och följa upp hr-avdelningens kritiska nyckeltal.
Idag finns en nybildad enhet, Verksamhetsstyrningenheten, som ansvarar för verksamhetsstyrningen från omvärldsbevakning, analys, verksamhetsplanering till uppföljning. Det saknas ett strukturerat sätt att arbeta med analys utifrån det ovan beskrivna. Uppdraget kommer genomföras i samverkan med befintliga hr-resurser inom omvärldsbevakning och verksamhetsstyrning (controller) på enheten, men också med Kundens analysenhet.
Publiceringsdatum2020-05-05Dina arbetsuppgifterAnsvar för att utreda, analysera, ta fram förslag samt underlag för hur analysfunktionen ska se ut och fungera. I uppgiften ingår t ex att:
• Identifiera roller, ansvarsfördelning, kompetenser för att säkerställa ett välfungerande analysarbete i samverkan med Kundens övergripande analysenhet.
• Utarbeta en struktur, arbetssätt och processer för att samla data, mäta, analysera och följa upp personalstatistik och hr-avdelningens nyckeltal. I arbetet ingår att ringa in vilken personalstatistik och vilka nyckeltal som är relevanta att ta fram och ha som återkommande underlag för uppföljning.
• Utreda och identifiera vilka behov hr-avdelningen och Kunden har av hr-relaterat analysunderlag i samverkan med nyckelpersoner.
Ett införande av analysfunktionen vilket inkluderar;
• Kompetensöverföring till avdelningen, inklusive överlämning till resurser på hr-avdelningen inför att uppdraget slutförs.
• Dokumentation av relevanta underlag för kompetens- och kunskapsöverföring (processer, ansvarsfördelning, roller, arbetssätt, rutiner mm) till avdelningen.
Etablera det operativa arbetet i analysfunktionen under uppstart fram till överlämning. Det kan t ex innebära att:
• Ta fram prognoser och beslutsunderlag till verksamheten på övergripande nivå samt stödja enhetschef och avdelningschef med lednings- och styrningsinformation.
• Sammanställa analyser och tolkningar av nyckeltal, personalstatistik.
• Kvalitetssäkring av data (inkl. felsökning) inför enkätundersökningar eller framtagande av personalstatistik.
• Initiera, driva och föreslå mått och mätetal inom hr-området i samverkan med t ex ekonomi- och verksamhetscontrollers.
Utreda huruvida befintliga system kan möta behoven av statistik/data eller inte. I de fall systemen inte möter behoven behöver det identifieras hur och med vilka typer av systemstöd som avdelningen kan få behoven tillgodosedda.
Obligatoriska kompetenser och erfarenhet (skallkrav):
• Kompetens (högskoleutbildning inom ekonomi och statistik gärna med hr-inriktning)
För dessa ska-krav krävs minst 5 års arbetslivserfarenhet:
• Kompetens och erfarenhet av att leda uppdrag som projektledare eller uppdragsledare av komplexa uppdrag.
• Erfarenhet av självständigt analys- och statistikarbete inom hr- eller ekonomiområdet som statistiska analyser och statistikproduktion.
• Erfarenhet av att ha jobbat i offentlig förvaltning.
• Erfarenhet som verksamhetskonsult med it-kompetens.
• Kompetens och erfarenhet från hr-området avseende personalstatistik, personalekonomi och hr-nyckeltal.
Övriga ska-krav:
• Erfarenhet av att bygga upp motsvarande analysfunktion från annan verksamhet.
• Kunskap och erfarenhet av att arbeta med kvalitetssäkring av information och av att arbeta med strategisk analys och metod.
• Förståelse för och erfarenhet av att ha arbetat med flera olika analysverktyg.
• Kunskap och erfarenhet av business intelligence (hämta, analysera & visualisera stora datamängder & skapa rapporter).
• Ett konsultativt förhållningssätt och god förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift.
• Att förstå och ha dokumenterad erfarenhet från upphandling i statlig verksamhet.
Önskemål om personliga egenskaper:
• förmåga att ta egna initiativ, är självständig och är mål- och resultatinriktad.
• en social och kommunikativ förmåga att kan hantera många kontaktytor.
• en hög grad av noggrannhet och strukturerad
• ett helhetsperspektiv på området och dess koppling till övrig verksamhet men också kan arbeta operativt
• förmåga att samverka med andra och är en lagspelare
• god vana från att arbeta med IT som stöd i personalarbetet
______________________
Hur du kommer vidare
• Sök uppdraget genom denna annons
• I ansökan anger du ett kravställt timpris
• Lägg in ett CV i word-format
• Vi återkopplar genom plattformen om något behöver kompletteras eller förtydligas.
• Återkoppling sker vanligtvis från Kunden till oss inom 10 arbetsdagar
från det att ansökningstiden utgått. Vi försöker återkoppla omgående till dig som kandidat snarast vi har ny information avseende din ansökan eller uppdraget. Skulle återkoppling dröja, vänligen kontakta oss via plattformen.
Inför en eventuell intervju meddelas du om vilken Kunden är i god tid.
Om Shaya Solutions
Techbolag inom IT, Energi och Samhällsbyggnad med fokus på ingenjörer, ekonomer, teknologer och jurister.
Vi lägger ett stort fokus på kund-/konsultpartnernöjdhet och kvalité i våra leveranser och verkar idag i hela Sverige med utgångspunkt i Stockholm. Vårt motto är därför Ödmjukhet, Ihärdighet samt Flexibilitet.
Varmt välkommen att höra av dig vid frågor eller funderingar.
Annonsförsäljare undanbedes.
Varaktighet, arbetstid
Heltid Anställningstid enligt överenskommelse
ErsättningLön enligt överenskommelse
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2020-05-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagShaya Solutions AB
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Shaya Solutions AB (org.nr 559058-6649),
http://www.shayasolutions.com Jobbnummer 5213860
Observera att sista ansökningsdag har passerat.