Samordnare till Ekonomiskt bistånd
Växjö kommun, Arbete och välfärd / Socialsekreterarjobb / Växjö
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla socialsekreterarjobb i Växjö,
Alvesta,
Uppvidinge,
Lessebo,
Hylte eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Växjö kommun, Arbete och välfärd i Växjö,
Uppvidinge,
Lessebo,
Tingsryd,
Ljungby eller i
hela Sverige Arbete och välfärd ansvarar för områdena arbetsmarknad och sysselsättning, försörjningsstöd, vuxenutbildning, integration, flyktingmottagning inkl. ensamkommande flyktingungdomar, individ- och familjeomsorg, familjerätt, socialpsykiatri, budget- och skuldrådgivning, konsumentrådgivning samt alkoholhandläggning.
Arbete och lärande - avdelningen för full sysselsättning, har cirka 200 medarbetare och arbetar utifrån ett helhetsperspektiv där arbetsmarknads-, utbildnings-, bistånds- och integrationsfrågor möts och hanteras. Avdelningens arbete med försörjningsstöd och sysselsättning görs i fyra enheter: ekonomiskt bistånd, koordinator, insats och intern service.
Ekonomiskt bistånd handlägger ansökningar om ekonomiskt bistånd, egna medel, dödsbohantering samt utreder och fattar beslut om akuta boendeinsatser. Enheten har utvecklat och fortsätter att utveckla och förbättra digitala processer och automation av handläggningen. I enheten finns även funktionen Budget och skuldrådgivning.
Hos oss arbetar du i en arbetsgrupp med kollegor där du också får ett stort eget ansvar. Vi erbjuder ett omväxlande arbete där du har möjlighet att utvecklas och ges möjlighet till kompetensutveckling.
Publiceringsdatum2021-01-25ArbetsuppgifterSom samordnare för Ekonomiskt bistånd arbetar du med att stötta enhet och enhetschef i det löpande arbetet. Du är en part i att säkerställa en effektiv handläggning med hög rättssäkerhet och hög kvalité. I arbetet ingår även att vara en drivande part i utveckling av verksamheten. Du ansvarar för att i samråd med chef ta fram och utveckla rutiner och arbeta förbättringsinriktat med biståndsflödet och de processer som implementeras.
I arbetet ingår kvalitetsarbete avseende handläggning, granska och utveckla dokumentation och ta fram statistiskt material för analys. Du är part i samverkansfrågor och har delansvar för ärendefördelning och den process som detta innefattar. I arbetet ingår ärendehandledning, och du ansvarar för mycket av det praktiska som krävs för att socialsekreterarna och handläggarna kan utföra sitt arbete, vilket innefattar praktiska och administrativa uppgifter tex inventering av datorer, telefoner, viss schemaläggning med mera.
En av de huvudsakliga arbetsuppgifterna är att vara det dagliga stödet för struktur för handläggare och socialsekreterare. Samordnare har delegation att fatta beslut i enhetschefs ställe och deltar tillsammans med chef och specialist i enhetens ledningsmöten.
KvalifikationerVi söker dig som har socionomexamen med kunskap om gällande sociallagstiftning och erfarenhet av myndighetsutövning enligt socialtjänstlagen (SoL). Erfarenhet av myndighetsutövning och handläggning av ekonomiskt bistånd är ett krav.
Det är viktigt att du har ett professionellt bemötande eftersom arbetet innefattar möten med personer, som är i stort behov av stöd. Du är tydlig, handlingskraftig, ansvarstagande, flexibel samt har god förmåga att arbeta självständigt och tillsammans med andra.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Växjö kommuns anställda ska spegla den mångfald som finns i kommunen. Vi välkomnar sökande oberoende av till exempel ålder, kön och etnicitet.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde: enligt överenskommelse Intervjuer sker löpande under ansökningstiden. .
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2021-02-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagVäxjö kommun, Arbete och välfärd
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "AoV 05/21".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Växjö kommun (org.nr 212000-0662)
Arbetsplats Växjö kommun, Arbete och välfärd
Jobbnummer 5540899
Observera att sista ansökningsdag har passerat.