Samordnare

Inspektionen för vård och omsorg / Organisationsutvecklarjobb / Stockholm
2025-11-28


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Inspektionen för vård och omsorg i Stockholm, Solna, Örebro, Jönköping, Göteborg eller i hela Sverige

Vill du göra skillnad och bidra till en tryggare vård och omsorg? Inspektionen för vård och omsorg (IVO) växer och söker nu samordnare till avdelningen för tillståndsprövning.
Om jobbet
Som samordnare på avdelningen för tillståndsprövning är du ett viktigt nav i avdelningens ledningsarbete. Du arbetar nära avdelningschefen och avdelningens ledningsgrupp. Din roll är att bidra till struktur, analys, utveckling och uppföljning för att säkerställa att avdelningen når sina mål. Arbetet är både strategiskt och operativt.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter som samordnare kommer bland annat att vara:

• stödja avdelningschefen och ledningsgruppen i planering, prioritering och uppföljning
• leda och samordna avdelningsövergripande uppdrag och processer
• stödja genomförande av beslut genom samordning och uppföljning
• ta fram beslutsunderlag, presentationer och rapporter
• bidra till effektiv intern kommunikation
• utföra administrativa uppgifter inom ramen för ovanstående

Tjänsten är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning, placerad i Stockholm.



Publiceringsdatum
2025-11-28

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:


• akademisk examen inom relevant område
• minst tre års relevant och aktuell erfarenhet av arbete i liknande funktion
• minst tre års erfarenhet av verksamhetssamordning och verksamhetsutveckling på strategisk nivå
• minst tre års erfarenhet av kvalificerat analysarbete samt framtagande av rapporter och beslutsunderlag
• minst tre års erfarenhet av ovanstående inom ramen för arbete på statlig myndighet
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska

För att lyckas i rollen behöver du ha en stark analytisk förmåga och lätt kunna omsätta komplex information till tydliga, relevanta och användbara underlag. Du arbetar strukturerat och noggrant, med en naturlig förmåga att skapa ordning och effektivitet. Du tar initiativ, är självgående och driver arbetet framåt på ett ansvarsfullt sätt. Som person är du kommunikativ och lösningsfokuserad och har lätt för att bygga förtroendefulla relationer och samarbeta med olika aktörer. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet

Rollen passar dig som är prestigelös, flexibel och trivs med att växla mellan strategiska perspektiv och operativt genomförande.

Vi ser det som meriterande om du också har:

• erfarenhet av arbete mot välfärdsbrottslighet på statlig myndighet eller i annan del av offentlig sektor
• erfarenhet av arbete på statlig myndighet med stort fokus på ärendeproduktion

Rekryteringen förutsätter att erforderliga beslut fattas om förändrad organisation vilket beräknas ske senast i januari 2026.

Vad kan IVO erbjuda dig?
Vi erbjuder dig en utvecklande roll i en spännande kunskapsorganisation. Du får chansen att arbeta i en dynamisk miljö där du tillsammans med dina kollegor bidrar till vårt kontinuerliga arbete med att utveckla en modern och kraftfull tillsyn i Sverige. Vi arbetar kontinuerligt med nya arbetssätt, metoder och verktyg för att nå bästa resultat. Vi strävar efter en sammansättning av medarbetare som speglar samhällets mångfald.

Så ansöker du
Du ansöker genom att svara på våra urvalsfrågor och bifoga ditt CV samt ett personligt brev. I din ansökan ska det framgå hur du motsvarar kravprofilen. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Din ansökan anses komplett först när du besvarat frågorna. Ansök senast den 17 december 2025.

Arbetsplatsbeskrivning
Avdelning för tillståndsprövning ansvarar för tillståndsprövning för enskilda verksamheter enligt socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och viss tillståndsprövning inom hälso- och sjukvården.

IVO bidrar till en säker vård och omsorg.
Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.

Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.

Myndigheten har ca 800 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning, analys, planering och kommunikation samt verksamhetsstöd är placerade i Stockholm, liksom generaldirektörens stab.

Kontakt
Andreas Larsson
Avdelningschef

Ivan Akrapp
Facklig representant Saco-S

Maria Knight
Facklig kontakt ST

Samtliga kontaktpersoner nås via växeln 010-788 50 00.

Ersättning
Enligt avtal

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-12-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Inspektionen För Vård och Omsorg (org.nr 202100-6537), https://www.ivo.se/

Arbetsplats
https://www.ivo.se/

Jobbnummer
9619840

Prenumerera på jobb från Inspektionen för vård och omsorg

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Inspektionen för vård och omsorg: