Säkerhetsspecialist inom krisberedskap och civilt försvar - Östersund

Statens Servicecenter / Säkerhetsjobb / Östersund
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla säkerhetsjobb i Östersund, Krokom, Åre, Ragunda, Ånge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Östersund, Strömsund, Sollefteå, Kramfors, Sundsvall eller i hela Sverige

Vi på Statens servicecenter blev den 1 oktober utsedda till att bli beredskapsmyndighet. Detta innebär att vi som myndighet ska ha en god förmåga att hantera kriser och bedriva vår verksamhet även vid höjd beredskap. Vi är beredskapsmyndighet inom sektorn ekonomisk säkerhet.

Vi söker dig som vill vara med på vår spännande resa och du kommer ingå i ett team tillsammans med andra. Till stöd för genomförandet av uppgifterna finns övriga medarbetare inom myndigheten. Är du vår nästa säkerhetsspecialist?

Myndigheten har i uppdrag att etablera och stödja arbetet med att introducera och implementera krisberedskapsfrågorna inom på myndigheten under dess uppbyggnadsfas.

I myndighetens uppgifter ingår att hjälpa till med att lägga grunden för samt bygga upp nödvändig funktionalitet och förmåga i olika hänseenden inom myndigheten som svarar mot de nya kraven. Vi står alltså inför spännande utmaningar inom Statens servicecenter och du kommer vara en del i det viktiga arbetet med att bygga upp och säkerställa myndighetens uppdrag inom civil beredskap.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
I rollen som säkerhetsspecialist inom krisberedskap och civilt försvar kommer du att tillsammans med andra utveckla, etablera och förvalta myndighetens arbete inom säkerhets- och krisberedskapsområdet samt civilt försvar. I uppgifterna ingår att i nära samarbete med verksamheten introducera och driva implementeringen av åtgärder för att bland annat säkerställa att verksamheten fullföljer säkerhetsskyddsansvaret och genomför kris- och beredskapsplaneringen. Så också att etableringen av krigsorganisationen, kommer till stånd. I uppgifterna kommer även ingå att gemensamt med representanter för servicekontorsverksamheten och myndighetens avdelning för verksamhetsskydd analysera och utreda nödvändig utveckling och anpassning av verksamheten. När väl övningsverksamheten startar kommer du ingå som en samlande kraft i arbetet.

I rollen stödjer du såväl chefer som projekt och medarbetare i verksamheten. För att lyckas behöver du tycka om att driva utvecklings- och förändringsarbete och att ge stöd till servicekontorsverksamheten och stödverksamheten inom divisionen. Du behöver också tycka om att vara en brygga mellan divisionens perspektiv och det myndighetsgemensamma perspektivet. Du har förmåga att se vad som behöver göras och du har förmåga att kombinera det strategiska analysarbetet med att stödja verksamhetens prioriterade åtgärder för att uppnå målen. Vi ser det som en självklart att du tar initiativ till att stötta andra med din kompetens och erfarenhet när du ser att det finns ett behov.

Publiceringsdatum
2022-11-23

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

• Relevant akademisk examen eller kvalifikationer vi som arbetsgivare bedömer som likvärdig
• Flerårig erfarenhet av det svenska säkerhets- och beredskapssystemet, inkl. dess regelverk
• Minst ett par års erfarenhet av att arbeta med

• Beredskapsfrågor inom ramen för krisberedskap eller civilt försvar
• Analys- och utredningsarbete
• Erfarenhet av operativt införande och genomförande av förändrade arbetssätt
• Hållit samman komplexa beredningsprocesser

• B-körkort

Vidare ska du ha förmågan att:

• Självständigt ta ansvar för dina arbetsuppgifter
• Analysera, planera och strukturera ditt arbete
• Välja utifrån helheten vad som behöver göras och i vilken ordning
• Driva utvecklingsarbete och sammanhålla större och mindre förändringsarbeten
• Ha förmågan att arbeta i ett team och att samarbeta med flera aktörer samtidigt
• Bemöta andra utifrån deras behov på ett motiverande sätt
• Uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska

Dessutom är det meriterande om du har erfarenhet av något av nedanstående områden:

• Arbete inom annan beredskapsmyndighet med motsvarande frågor
• Säkerhetsskyddsarbete inom offentlig verksamhet
• Informationssäkerhetsarbete inom egen verksamhet och i gränsytan mot andra
• Projektledning och att ha arbetat i projekt

Övrig information
Anställningen är 100 % och tillsvidare. Vi tillämpar sex månaders provanställning. Anställningen är placerad i Stockholm alternativt Gävle eller Östersund. Myndigheten erbjuder distansarbete. Anställningen innebär en del resande.

Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast den 14 december 2022. Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.

För att kunna göra en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår kan vi inte göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas, du måste därför vara svensk medborgare.

Hos oss får du bidra med din kompetens i tjänster som ligger nära medborgare och myndigheter.
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges statliga servicekontor där vi vägleder besökare i frågor som rör Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.

Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till myndigheter. Vi är experter inom ekonomi, lön och HR.

Vår verksamhet finns i hela landet. Huvudkontor finns i Gävle. Vi är också en beredskapsmyndighet inom sektorn ekonomisk säkerhet. Tillsammans är vi 1 600 medarbetare

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-12-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Statens Servicecenter

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453), http://www.statenssc.se

Kontakt
Nadereh Veis Mohammadi, Facklig kontaktperson (SACO-S)
010-557 01 23

Jobbnummer
7196327

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Servicecenter

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Servicecenter: