Rådgivare till Specialpedagogiska rådgivningsenheterna i Götebor
Specialpedagogiska skolmyndigheten, Specialpedagogiska rådgivnin / Speciallärarjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla speciallärarjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Specialpedagogiska skolmyndigheten, Specialpedagogiska rådgivnin i Göteborg,
Jönköping,
Linköping,
Malmö,
Örebro eller i
hela Sverige Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning - oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.
Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på
www.spsm.se/ledigajobbInom Specialpedagogiska rådgivningsavdelningen arbetar cirka 175 stycken rådgivare på 10 enheter över hela Sverige. Inom rådgivningsavdelningen arbetar vi genom att ge råd och stöd för en utvecklande och tillgänglig lärmiljö för alla. Vi erbjuder specialpedagogiskt stöd och rådgivning till skolor och förskolor i hela landet, svarar på frågor och erbjuder kurser och tematräffar. Vi söker nu rådgivare till vårt kontor i Göteborg.
Myndigheten står just nu i ett spännande utvecklingsarbete för att få ett likvärdigt och tillgängligt stöd nationellt som bygger på fyra aktörsroller. I vårt stöd ska vi vara en pådrivande rättighetsaktör, en erkänd kunskapsaktör, en innovativ och ledande utvecklingsaktör samt en främjande och förebyggande stödaktör. Som medarbetare blir du en viktig del i utvecklingsarbetet som syftar till att nå ut med vårt stöd ännu bredare.
Publiceringsdatum2020-05-08ArbetsuppgifterSom rådgivare inom specialpedagogik kommer du att arbeta med komplexa specialpedagogiska frågeställningar och strategiska framgångsfaktorer på olika nivåer för att ge skolverksamheterna stöd i att utveckla tillgänglig lärmiljö för barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning.
Detta sker genom att:
• ta emot förfrågningar om och ge specialpedagogisk rådgivning
• föreläsa, genomföra, och leda utbildningsinsatser i form av exempelvis nätbaserade och fysiska kurser
• verka aktivt för att öka kännedomen om myndigheten och vad vi kan erbjuda exempelvis genom att representera myndigheten i olika sammanhang vid mässor och konferenser
• samverka med olika aktörer så som exempelvis intresseorganisationer, andra myndigheter, skolhuvudmän och regioner.
• Vi erbjuder ett omväxlande och stimulerande arbete med stora möjligheter att påverka din egen arbetssituation. Resor ingår i arbetet.
KvalifikationerVi söker dig som är en vidimerat skicklig specialpedagog. Du är välförankrad i det praktiknära arbetet, har förmågan att lyfta blicken och se systemteoretiskt på en specialpedagogisk frågeställning. Du har i närtid arbetat med komplexa specialpedagogiska frågeställningar utifrån helklassundervisning inom grundskola eller gymnasieskola. Genom utbildning och yrkeserfarenhet har du mycket goda kunskaper i vilka framgångsfaktorer som leder till en inkluderande undervisning. Du förmedlar dessa kunskaper på ett konstruktivt sätt i en konsulterande situation. Du har erfarenhet av att leda förändringsarbete och att leda kollegialt lärande i relation till specialpedagogiska frågeställningar. Som rådgivare förväntas du även kunna förhålla dig till specialpedagogiska frågeställningar på olika nivåer i verksamheten, från det klassrumsnära till förvaltningsnivå. Vi ser det därför som önskvärt att du har kunskaper om faktorer som genererar ett framgångsrikt förebyggande och hälsofrämjande arbete på olika nivåer.
Arbetet ställer höga krav på att du har god analytisk förmåga. Som person är du utåtriktad med en utvecklad ansvarskänsla, initiativförmåga och personlig mognad. Du är kvalitetsmedveten, tycker om att ta dig an nya arbetsuppgifter och har lätt att anpassa dig till rådande förutsättningar och behov. Det är viktigt att du har ett strukturerat arbetssätt, har god förmåga att på egen hand driva arbetet framåt. Du är trygg i att kommunicera och skapa goda relationer såväl internt som externt. Du är en lagspelare men kan också arbeta självständigt och är prestigelös i ditt förhållningssätt. För oss är det också viktigt att du som person är nyfiken, kreativ och har förmågan att engagera och motivera. Du har ett konsultativt förhållningssätt och god problemlösande förmåga.
Vi lägger stor vikt vid dina fem senaste års arbetslivserfarenhet och kompetenspåbyggnad som vi bedömer som relevant och som kompletterar den kompetens vi redan har i vår enhet. Vi fäster stor vikt vid de personliga egenskaperna.
Vi söker dig som:
• Har specialpedagogisk examen/speciallärarexamen
• Har lärarlegitimation inom grund- eller gymnasieskola
• Inom de tre senaste åren har arbetat med komplexa specialpedagogiska frågeställningar utifrån helklassundervisning inom grundskola eller gymnasieskola i rollen som specialpedagog
• Har B-körkort då resor ingår i tjänsten
Ovanstående ska kunna styrkas genom intyg och referenser.
Det är meriterande om du har:
• Arbetat inom någon av skolformerna grundsärskola, gymnasiesärskola eller vuxenutbildning.
• Erfarenhet av att leda förändringsarbete i relation till specialpedagogiska frågeställningar
• Erfarenhet av att leda kollegialt lärande i relation till specialpedagogiska frågeställningar
• God kunskap om och erfarenhet av projektledning eller processledning.
• God kunskap om och erfarenhet av arbete med digitala lärprocesser
• God kunskap inom systemteori
• Arbetat med specialpedagogiska frågeställningar på olika nivåer i verksamheten
• God kunskap om och erfarenhet av arbete med pedagogiska konsekvenser av olika funktionsnedsättningar
• God kunskap om skolans uppdrag, styrdokument och de funktionshinderspolitiska målen
• Tydlig förankring i aktuell skolforskning, vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
• God förmåga att uttrycka dig i såväl tal som skrift
ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.
Vi tillämpar sex månaders provanställning. Intervjuer genomförs 5/6, 9/6, 10/6
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2020-10-01 .
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2020-05-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagSpecialpedagogiska skolmyndigheten, Specialpedagogiska rådgivnin
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2 STO-2020/655, 2STO-2020/656".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Specialpedagogiska Skolmyndigheten (org.nr 202100-5745)
Arbetsplats Specialpedagogiska skolmyndigheten, Specialpedagogiska rådgivningsavdelningen
Jobbnummer 5219761
Observera att sista ansökningsdag har passerat.