Rådgivare med kompetens inom intellektuell funktionsnedsättning mot gymnasi

Specialpedagogiska skolmyndigheten, Specialpedagogiska rådgivningsenheten 2 / Speciallärarjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla speciallärarjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Specialpedagogiska skolmyndigheten, Specialpedagogiska rådgivningsenheten 2 i Stockholm

Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning - oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.

Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb

Vi söker nu nya medarbetare till Specialpedagogiska Rådgivningsavdelningen. Det är en nationellt utspridd avdelning med totalt ca 170 rådgivare, fördelat på 17 kontor från Luleå i norr till Malmö i söder. Du som tillträder denna tjänst kommer ha kontoret i Stockholm som utgångspunkt i ditt arbete och du kommer ingå i en enhet med 15 andra rådgivare, som leds av en enhetschef.

Som anställd hos oss vill vi att du ska ha förutsättningar för att skapa en bra balans mellan arbete och fritid. Därför har du möjlighet att arbeta en viss del av din arbetstid på distans, om verksamheten tillåter och i samråd med din chef.

Publiceringsdatum
2022-10-14

Arbetsuppgifter
Som rådgivare kommer du som främsta arbetsuppgift arbeta med specialpedagogisk rådgivning utifrån förfrågningar från förskolor, skolor och huvudmän. Arbetet som rådgivare är ett omväxlande och stimulerande arbete där du har stora möjligheter att planera din egen arbetssituation. Arbetet utförs till övervägande del digitalt men till viss del även genom fysiska möten. Resor kan förekomma i tjänsten.

Genom vår rådgivning ger vi verksamheterna stöd i att utveckla tillgängliga lärmiljöer för barn och elever med funktionsnedsättning. Det stöd vi ger ska vara förebyggande och främjande i syfte att ge ett långsiktigt och hållbart resultat. Det specialpedagogiska stödet sker i huvudsak på organisatorisk nivå och ska underlätta för förskolor, skolor och huvudmän att ge en likvärdig utbildning enligt skollagens krav inom alla skolformer. Varje förfrågan är unik, och i dialog med kollegor och chef kommer du att ha stora möjligheter att påverka utformningen av det stöd som ges.

Utöver specialpedagogisk rådgivning erbjuder myndigheten kompetenshöjande insatser, inom SPSM fortbildning. Som rådgivare kan en arbetsuppgift vara att ansvara för olika kompetensutvecklande insatser i form av kurser och webbinarier. En annan arbetsuppgift kan vara att verka i olika nationella uppdrag, och att samverka med externa aktörer och intresseorganisationer för att utveckla och skapa likvärdighet för våra målgrupper. Du kommer att ha tillgång till ett brett nätverk av olika kompetenser inom det specialpedagogiska området, och i en del uppdrag och arbetsuppgifter kommer du att ha ett nära samarbete med kollegor i andra enheter och från olika delar av landet.

SPSM och Rådgivningsavdelningen bedriver ett ständigt pågående förbättringsarbete, där vi gemensamt utvecklar våra arbetssätt och vårt utbud för att uppnå ett mer tillgängligt och likvärdigt stöd för våra målgrupper.

Kvalifikationer
För att vara kvalificerad för tjänsten ska du:
• Ha specialpedagog- eller speciallärarexamen eller annan utbildning som vi bedömer vara likvärdig.
• Kunskap och erfarenhet av arbete med elever med intellektuell funktionsnedsättning från gymnasiesärskolan och Komvux som särskild utbildning.
• Kunskap och erfarenhet av användning av digitala verktyg för elever med funktionsnedsättning.
• Ha minst 3 års erfarenhet av att ha bedrivit utvecklingsarbete gällande specialpedagogiska frågeställningar och inkluderande lärmiljöer.
• Ha lärarlegitimation.

Det är meriterande om du har:
• Kunskap och erfarenhet av arbete med samläsning på gymnasienivå.
• Erfarenhet av samverkan med andra organisationer, lärosäten och nätverk inom utbildningsfrågor.
• Speciallärarutbildning med inriktning mot intellektuell funktionsnedsättning/utvecklingsstörning.

Du ska vara väl insatt i skolans uppdrag, styrdokument och de funktionshinderspolitiska målen, och ha tydlig förankring i aktuell skolforskning, vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

Personliga egenskaper
Som person har du en god social kompetens med en utvecklad ansvarskänsla och initiativförmåga. Du tycker om att ta dig an nya arbetsuppgifter och har lätt för att anpassa dig till rådande förutsättningar och behov. Du har en god förmåga att kommunicera i tal och skrift.

Du är kvalitetsmedveten och analytisk och har förmåga att hantera komplexa frågeställningar på olika nivåer i organisationen. Du har ett salutogent förhållningssätt och föredrar att arbeta främjande och förebyggande. Du har ett strukturerat arbetssätt och en god förmåga att på egen hand och tillsammans med andra driva arbetet framåt.

Arbetet ställer stora krav på god samarbetsförmåga. Du är därför prestigelös och trygg i att kommunicera och skapa goda relationer. Du har en god förmåga att arbeta dialogbaserat i ett ömsesidigt upptäckande. Du är lyhörd och har förmåga att förmedla information på ett konstruktivt sätt i rådgivande situationer.

Vid urvalet lägger vi stor vikt vid de personliga egenskaperna. Utöver detta lägger vi även vikt vid dina fem senaste års arbetslivserfarenhet och kompetenspåbyggnad som vi bedömer som relevant för tjänsten.

ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enlig överenkommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-10-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Specialpedagogiska skolmyndigheten, Specialpedagogiska rådgivningsenheten 2

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2 STO-2022/1137".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Specialpedagogiska Skolmyndigheten (org.nr 202100-5745)

Arbetsplats
Specialpedagogiska skolmyndigheten, Specialpedagogiska rådgivningsenheten 2

Kontakt
Enhetschef Rådgivningsenheten
Eva Griffith
010–4736049

Jobbnummer
7077384

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Specialpedagogiska skolmyndigheten, Specialpedagogiska rådgivningsenheten 2

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Specialpedagogiska skolmyndigheten, Specialpedagogiska rådgivningsenheten 2: