Pressansvarig Projektledare till Kulturförvaltningen i Helsingbo
Helsingborgs stad, Kulturförvaltningen / Administratörsjobb / Helsingborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Helsingborg,
Bjuv,
Åstorp,
Höganäs,
Landskrona eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Helsingborgs stad, Kulturförvaltningen i Helsingborg HELSINGBORG - SUNDETS PÄRLA
Helsingborg är det naturliga navet i den norra delen av den expansiva Öresundsregionen. Staden erbjuder såväl människor som företag unika möjligheter för utveckling och välbefinnande. Delaktighet, framtidstänkande och ständiga förbättringar utgör grunden för landets mest attraktiva stad.
Kulturförvaltningen förmedlar stadens kultur till helsingborgare och besökare. En stor del av förvaltningens arbete bedrivs i någon av stadens stora kulturinstitutioner; Dunkers kulturhus, Kulturmagasinet, Helsingborgs bibliotek, Fredriksdal museum och trädgårdar samt Sofiero slott och slottsträdgård.
Kulturförvaltningen har en enhet för teknik och service och en för marknad och kommunikation samt ett administrativt kansli som arbetar för samtliga verksamheter.
Kulturen är en viktig drivkraft för att göra Helsingborg till den mest attraktiva staden. Här bedrivs en mångfald av kulturella uttryck utifrån kulturinstitutionernas profession och det civila samhällets engagemang.
Vi är inte en traditionell reklambyrå och inte en traditionell inhousebyrå, vi är något mycket bättre. Vi är Kulturförvaltningen i Helsingborgs marknadsenhet. På vår avdelning arbetar personer som har spetskompetens inom olika områden av marknadsföring, kommunikation och formgivning och som har erfarenhet från både det kommunala och privata. Nu är vi på jakt efter dig som kan pressbearbetning.
Just nu är vi inne i en ny spännande fas. Det är vi alltid. När man arbetar med några av Sveriges största varumärken inom kultur så händer det nya saker hela tiden. Lägg där till politisk styrning, kommunala regler och passionsstyrda medarbetare så har du en tillvaro i konstant förändring. Tack och lov, eller hur?
Det som gör oss bättre är att vi har specialsytt oss för marknadsföring och kommunikation av organisationer som ibland har dubbla uppdrag som motarbetar varandra. Som till exempel att både vara till för alla och erbjuda det smala och alternativa. Det är ingen enkel match, men enkla matcher är tråkiga.
Publiceringsdatum2013-03-11ArbetsuppgifterDu kommer att arbeta som projektledare med pressansvar. Du är pressnavet på Kulturförvaltningen, det betyder att du ska hålla i den övergripande pressplaneringen för Helsingborgs kulturplatser: Biblioteken, Fredriksdal museer och trädgårdar, Dunkers kulturhus, Helsingborgs Symfoniorkester & Konserthus, Kärnan, Sofiero slott och Stadsteatern. Du är presskontakt för journalister och arbetar både uppsökande och ansvarar för att bistå vid pressförfrågningar av olika slag. Du kommer att skriva och planera pressutskick, hålla i pressvisningar samt analysera, dokumentera och utvärdera pressinsatser. I arbetet med övergripande marknadsplaner, platsspecifika marknadsplaner, projektplaner är det din uppgift att bidra med idéer, planering och feedback utifrån ditt ansvarsområde. Du har det övergripande ansvaret för att presstänket är med i avdelningens alla projekt och löser kortsiktiga utmaningar medan du planerar långsiktigt. Du arbetar direkt under teamchef och kreativt ansvarig projektledare och alla rapporterar till marknadschefen men i praktiken är vi ett enda team med stora egna ansvarsområden.
KvalifikationerDu kan se den stora helheten medan du arbetar med detaljerna, och kan se till flera platsers olika behov när du arbetar med helheten. Du är trygg i din yrkesroll och i att självständigt driva arbetet framåt. Du är analytisk och resultatinriktad, social, flexibel: ja, dvs samma klyschor som alla andra, fast hos dig stämmer de. Förmågan att prioritera är absolut viktigt och samarbetsförmåga är A och O. Men det här är det viktigaste: du ska ha ett kulturintresse i kombination med en passion för marknadsföring, och du ska älska allt som har med pressarbete att göra.
Högskoleutbildning eller motsvarande inom marknadsföring och/eller journalistik. Du har flera års erfarenhet av att arbeta som journalist och/eller pressansvarig i en stor, offentlig organisation eller på ett företag. Du har kvalificerad journalistisk erfarenhet. Eftersom du jobbar som pressansvarig är det mycket viktigt att du förstår hur pressen fungerar, gärna genom att själv ha jobbat på en redaktion. Du är van att arbeta med press-strategier, att planera pressutskick, utföra pressvisningar och maximera pressinsatser. Du vet hur man väljer vinklar, kommer med egna förslag på pressupplägg och har ett eget inarbetat kontaktnät.
Har du erfarenhet av att leda medieutbildningar och av rådgivning i mediefrågor så är det meriterande. Du vet hur en nyhetsredaktion fungerar, vad pressen har för behov, och ditt kontaktnät inom den sydsvenska journalistkåren är brett och djupt.
Självklart har du goda kunskaper i officepaketet och grundläggande kunskaper i Indesign och Photoshop. Vi jobbar i Meltwater så det är såklart bra om du redan kan det. Du kan svenska och engelska i både tal skrift.
Projektledarerfarenhet är meriterande.
Arbetstider och omfattningHeltid. 100 % Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde så snart som möjligt eller enligt överenskommelse
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2013-03-25
Ansökan tas endast emot via Offentliga jobb.
Ange följande referens när du ansöker: A320226
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktMarkus Nilsson, Teamchef 042-10 40 35
Mattias Orre, Marknadschef 042-10 45 28
Facklig kontaktYvonne Björkqvist, SACO/DIK
Ulrika Elming, Vision 042-10 73 95
FöretagHelsingborgs stad, Kulturförvaltningen
AdressHelsingborgs stad, Kulturförvaltningen
25189 Helsingborg
Jobbnummer 1490009
Observera att sista ansökningsdag har passerat.