Postdoktor inom mekatronik - arkitekturer för autonoma fordon
Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för industriell teknik och m / Maskiningenjörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla maskiningenjörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för industriell teknik och m i Stockholm,
Södertälje eller i
hela Sverige KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, teknisk historia och filosofi.
Verksamheten vid skolan för industriell teknik och management omfattar de ingenjörs-, teknik och ekonomivetenskaper som är nödvändiga för att kunna utveckla nya produkter, material och produktionsprocesser på ett tekniskt ledande, ekonomiskt lönsamt och miljömässigt uthålligt sätt. Skolans kunskapsområden är energiteknik, industriell design och innovation, produkt- och produktionsutveckling, materialutveckling, mikro- och nanoteknik samt industriell ekonomi, organisation och ledning.
Institutionen för maskinkonstruktion bedriver omfattande forskning och utbildning inom produktframtagningsområdet. Verksamheten spänner över följande områden: maskinelement, maskinkonstruktion, mekatronik och inbyggda styrsystem, förbränningsmotorteknik, integrerad produktutveckling och innovation samt industriell design.
Publiceringsdatum2017-05-16Dina arbetsuppgifterNästan alla bil- och lastbilstillverkare utvecklar och demonstrerar idag fordonskoncept för autonom körning.
Autonomi beskrivs ofta på en skala, från körning kontrollerad av en människa, över scenariospecifik autonomi (t ex på en certifierad väg), till full autonomi, där föraren inte längre är ansvarig eller förväntas ta över. Målet med autonoma fordon är att förbättra transportsäkerhet, prestanda och kostnadseffektivitet. Målet för denna befattning är specifikt forskning kring autonom arkitektur syftande till konceptförslag och demonstration.
Enheten för mekatronik söker en postdoktor inom området arkitekturer för autonoma fordon. Du kommer att ingå i en grupp med seniora forskare som deltar i enhetens forskning inom området. Utöver forskning kommer du i huvudsak att arbeta med projekthantering och koordinering, ledning av specifika delprojekt, samt att stötta aktiva doktorander (en roll som bihandledare är på sikt tänkbar).
Specifikt så kommer du att vara aktiv inom forskning för "supervisor/monitor architectures for highly automated vehicles" med syfte att ta fram nya arkitekturkoncept samt utvärdera och demonstrera dem. Forskningsuppgifterna förväntas leda till både publicerbara resultat med hög vetenskaplig kvalitet samt vara relevanta för industriell tillämpning. Forskningsuppgifterna innefattar därmed också prototypbygge, modellering, simulering, stödverktyg, validering mot riktiga industriella system, workshops med ingenjörer, etc.
Kvalifikationer
För att kvalificeras för tjänsten som postdoktor krävs att du för senast 3 år sedan har erhållit en doktorsexamen inom Mekatronik eller motsvarande med anknytning till utveckling av arkitekturer för mekatroniska system i allmänhet och säkerhetskritiska autonoma fordonssystem i synnerhet. Lämpliga inriktningar inkluderar computer science, electrical engineering, control systems, mechatronics eller liknande. Forskning och praktisk erfarenhet av utveckling av autonoma fordonsystem (t.ex. prototyputveckling) kopplad till arkitekturer och metodik är nödvändig. Du har en gedigen kunskap inom åtminstone ett flertal av de teknik- och teoriområden som utgör bas för autonoma fordons arkitekturer såsom formella modeller av arkitekturer, metodik för arkitekturdesign, optimeringslära och dess tillämpning på design av inbyggda system och dess arkitekturer, reglerteknik, programvaruteknik, realtids- och inbyggda system, pålitliga datorsystem, samt "systems engineering". Därtill, har du god insikt i industriell praxis för utveckling av inbyggda system och arkitekturer.
Erfarenhet från utveckling av olika typer av fordon (t.ex. bilar och lastbilar) och olika grader av autonomi anses meriterande. Som tidigare nämnts så skall forskningen bedrivas i tätt samarbete med industrin. Med avseende på detta är det fördelaktigt om du är väl insatt i hur systemutveckling fungerar i praktiken. Vidare är det positivt om du har tidigare erfarenhet och förmåga att undervisa inom området.
Fackliga representanter
Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida.
Så ansöker duDu ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.
Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).
Övrig informationVi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Visstidsanställning
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-05-26
Ange följande referens när du ansöker: M-2017-0687
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktCarl During, föreståndare 08-790 78 37
Maya Salame, personalhandläggare 08-790 76 53
FöretagKungliga Tekniska högskolan, Skolan för industriell teknik och m
AdressKungliga Tekniska högskolan, Skolan för industriell teknik och m
Lindstedtsvägen 30
10044 Stockholm
KontorsadressLindstedtsvägen 30
Jobbnummer 3500640
Observera att sista ansökningsdag har passerat.