Polismyndigheten söker handläggare inom förvaltningsärenden till

Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Skövde
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Skövde, Tibro, Tidaholm, Götene, Skara eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Skövde, Jönköping, Linköping, Eksjö, Karlstad eller i hela Sverige

Polismyndighetens rättsavdelning består av ca 700 medarbetare som ansvarar för ett flertal viktiga funktioner i Polismyndigheten. Allt ifrån att ge rättslig styrning och stöd till hela Polismyndigheten, handlägga skadestånds- och förvaltningsärenden, ansvara för Polismyndighetens författningssamling och andra styrdokument till att samordna ärenden om utlämnade av allmänna handlingar och ansvara för personuppgiftsbehandling. Den breda variationen av arbetsuppgifter gör rättsavdelningen till en spännande och attraktiv arbetsplats. Vissa uppgifter är mycket verksamhetsnära medan andra fokuserar på utveckling tillsammans med andra avdelningar inom polismyndigheten.


Publiceringsdatum
2017-05-04

Arbetsuppgifter
Rättsenheten i Väst söker en handläggare till förvaltningsrättssektionen med placering i Skövde. Du kommer att handlägga ärenden enligt vapenlagen (1996:67), vapenförordningen (1996:70) och andra författningar. Ärendena handläggs i ett digitalt ärendehanteringssystem, vilket bl.a. innebär arbete med registerkontroller, lämplighetsbedömningar, att upprätta kommunikationsskrivelser och beslut. När tillräcklig kompetens och erfarenhet uppnåtts kan du tilldelas delegation att fatta självständiga myndighetsbeslut. Arbetet innebär mycket kontakt med allmänheten och andra myndigheter. Du kommer också att fysiskt hantera omhändertagna vapen och vapen inlämnade för skrotning. Arbetet innebär att du kommer ansvara för värdering av vapen. Vidare kommer du tillsammans med personal från sektionen, planera och delta i arbetet gällande inspektion av vapenhandlare, vapenreparatörer och enskilda, samt vara behjälplig vid besiktning/ tillsyn av externa skjutbanor.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• högskoleutbildning/utbildning/kurser som myndigheten bedömer relevant som ex. inom statsvetenskap, förvaltningsrätt, juridik, rättsvetenskap, utredningsmetodik
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• mycket god datorvana
• körkort i lägst klass B

Det är meriterande om du har:
• relevant arbetslivserfarenhets av handläggning, utredning och beslutsförfattning i närtid dock max 3 år tillbaka i tiden inom offentlig verksamhet
• relevant arbetslivserfarenhets av handläggning, utredning och beslutsförfattning i närtid dock max 3 år tillbaka i tiden inom privat verksamhet
• erfarenhet av att bemöta allmänhet och handlägga förvaltningsärenden
• kurser i förvaltningsrätt
• kurser i rättsvetenskap
• kurser i utredningsmetodik i offentlig förvaltning
• jägarexamen och/eller erfarenhet av målskytte
• god kännedom om vapen
• kunskap avseende lås och larm
• högt säkerhetsmedvetande
• kunskap i vapenlagstiftningen

Arbetet ställer krav på att du kan planera och organisera ditt arbete. Det är viktigt att du kan samarbeta och kommunicera med andra, har en positiv grundinställning och att du bidrar till ett bra arbetsklimat.

Därför söker vi dig som:
• är strukturerad
• är noggrann
• är ansvarskännande
• är serviceorienterad
• kan arbeta såväl enskilt som i grupp

Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.



ÖVRIGT
Anställningen:
Anställningsform: Tillsvidare med 6 mån provanställning
Arbetsort: Skövde
Arbetstid: Flex
Tillträde: Snarast och enligt överenskommelse
Anställning som handläggare med funktionen handläggare förvaltningsärenden

Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-05-17
Ange följande referens när du ansöker: C13039/2017
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Therese Magnusson 010-5653999

Företag
Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Adress
Polismyndigheten, Rättsavdelningen
Box 12256
10226 Stockholm

Kontorsadress
Polhemsgatan 30 10226 Stockholm

Jobbnummer
3475083

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen: