Polismyndigheten söker Arkivarie till Rättsavdelningen.

Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Biblioteksassistentsjobb / Luleå
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla biblioteksassistentsjobb i Luleå, Boden, Piteå, Kalix, Älvsbyn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Luleå, Skellefteå, Lycksele, Umeå, Kiruna eller i hela Sverige

Polismyndigheten är en enrådighetsmyndighet vilket innebär att den leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare och är organiserade i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli.

Rättsenhet nord består av cirka 70 medarbetare, varav 16 stycken återfinns inom region Nords informationsförvaltningsgrupp. De flesta är arkivarier eller registratorer och finns placerade vid flera orter inom regionen.

Vi söker nu en arkivarie till Rättsavdelningen, Rätts Nord med placering i Luleå. Tjänsten är visstidsanställning på 12 månader.

Vi erbjuder en arbetsplats med många intressanta arbetsuppgifter och yrkesgrupper. Du får möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten. Vi bedriver vår verksamhet med det engagemang, den tillgänglighet och den effektivitet som vårt uppdrag kräver. Polismyndigheten arbetar aktivt med jämställdhet och mångfald och strävar efter att skapa en arbetsplats där skiftande erfarenhet och bakgrund tas till vara.


Publiceringsdatum
2017-03-22

Arbetsuppgifter
Som arkivarie kommer du att upprätta arkivredovisning för regionen (ordna och förteckna regionens arkiv, upprätta arkivbeskrivning). Du gör gallringsredovisningar och andra analyser av ärendehanteringen inom olika verksamhetsområden. Du kommer även ge råd till registratorer och handläggare i frågor om registrering och ärendehantering.

Dessutom ingår att:
• utbilda och ge råd i arkivfrågor
• in- och utsortering av handlingar
• komplettera dokumenthanteringsplaner
• förvalta, vårda och tillhandahålla handlingar i regionens central- och mellanarkiv
• sekretesspröva utlämnande av allmänna handlingar
• arbetsleda, samordna och informera arkivhandläggare och arkivadministratörer
• ansvara för och utföra föreskriven gallring i arkivet
• m.fl. arbetsuppgifter inom informationsförvaltningens ansvarsområde


Kvalifikationer
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• högskoleutbildning om minst 180 hp/120 p, med minst 60 hp/40 p arkivvetenskap (eller motsvarande flerårig praktisk erfarenhet av arkivariearbete inom offentlig sektor)
• god kännedom om arkiv
• grundläggande kännedom om offentlighets- och sekretesslagstiftningen

MERITERANDE
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av att genomföra gallringsutredningar och motsvarande analyser av ärende- och dokumenthantering
• Kännedom om, och förståelse för verksamhetsbaserad arkivredovisning
• Erfarenhet av att samordna/arbetsleda arkivpersonal
• Erfarenhet av att arbeta inom polisen eller rättsväsendet i övrigt
• Erfarenhet av handläggning av ärenden om utlämnade av allmän handling
• Erfarenhet av att arbeta som arkivarie inom offentlig sektor
• B-körkort

PERSONLIGA EGENSKAPER
Vi söker dig som är analytiskt lagd, är ansvarstagande, har ordningssinne och är serviceinriktad. Du kan arbeta självständigt, är flexibel till din läggning och har förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Eftersom mycket av Polismyndighetens arkivbildning är digital ska du vara intresserad av hantering av digital information, samt kunna förstå och ta till dig nya IT-system. Du ska kunna utföra visst fysiskt ansträngande arbete, som exempelvis att lyfta arkivkartonger i samband med leverans.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Tjänsten är en visstidsanställning på 12 månader med eventuellt möjlighet till förlängning.
Flextid tillämpas. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) genomförs före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare Julia Lindström, julia.lindstrom@polisen.se

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tidsbegränsad anställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-04-18
Ange följande referens när du ansöker: C12091/2017
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Rekryterande chef: Susanne Bäcklund, 010-568 18

Företag
Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Adress
Polismyndigheten, Rättsavdelningen
Box 12256
10226 Stockholm

Kontorsadress
Polhemsgatan 30 10226 Stockholm

Jobbnummer
3389877

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen: