Personlig handläggare inom sjukförsäkringen på Försäkringskassan
Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Varberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Varberg,
Falkenberg,
Kungsbacka,
Halmstad,
Mölndal eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Varberg,
Falkenberg,
Kungsbacka,
Halmstad,
Göteborg eller i
hela Sverige Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Inom avdelningen för sjukförsäkring har vi kontakt medmänniskor som på grund av sjukdom har nedsatt arbetsförmåga. Syftet med arbetet är att bidra till att betydligt fler återgår till arbetslivet snabbare, att ge trygghet och ekonomiskt stöd samt att arbeta för att förebygga sjukskrivning. Vi lägger stort fokus vid att göra rättssäkra bedömningar så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Vår målgrupp har olika behov av stöd från Försäkringskassan.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som personlig handläggare ansvarar du för att handlägga ansökningar om sjukpenning på grund av nedsatt arbetsförmåga. Ditt arbete innebär att göra utredningar och analyser av underlag, framför allt läkarintyg. I arbetet ingår även att förklara beslut för de personer som inte får den ersättning som de ansökt om. Att löpande dokumentera vad som händer i alla ärenden är en viktig del i arbetet. För att du ska trivas hos oss på Försäkringskassan bör du tycka om att arbeta enligt förutbestämda processer och känna dig trygg i att fatta beslut baserade på den lagstiftning som vi tillämpar. Du behöver även trivas med att arbeta i en organisation där det kan ske snabba förändringar som gör att du ibland behöver ändra ditt arbetssätt med kort varsel.
Arbetsuppgifterna är till stor del administrativa, och innehåller till viss del även uträkningar av inkomster samt utbetalningar. Som personlig handläggare ska ska du också verka för att de sjukskrivna och samarbetspartners blir delaktiga och tar sitt ansvar i processen för återgång i arbete. Du tillämpar lagstiftningen på ett korrekt sätt, så att besluten om sjukpenning blir rättssäkra.
Som personlig handläggare arbetar du både med sjukskrivna som har bedömts kunna återgå i arbete utan, eller med små, insatser från Försäkringskassan samt sjukskrivna som har bedömts ha ett behov av personlig kontakt och en viss samordning av rehabiliteringsinsatser, för att kunna återgå i arbete. Du har vi behov kontakt med den enskilde, arbetsgivare och sjukvården, via telefon, brev eller e-post. I vissa fall behövs samordnande möte för att lägga en plan för återgång i arbete, då leder du mötet där du och den enskilde, tillsammans med de andra parterna såsom arbetsgivaren, Arbetsförmedlingen och behandlande läkare kan delta.
Som personlig handläggare kommer du att ingå i ett team som ansvarar för planering och fördelning av arbetet. Ni arbetar aktivt med att utveckla era kunskaper och dela med er av era erfarenheter.
Som nyanställd får du en introduktionsutbildning och stöd av handledare under den första tiden.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos enskilda och samverkanspartners
• samarbetar effektivt för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• är handlingskraftig
• har god förmåga att arbeta i olika datasystem
• har körkort för personbil.
Det är meriterande om du:
• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har god förmåga att professionellt möta människor i svåra livssituationer
• har erfarenhet av arbete i en samordnande funktion med externa samarbetspartners.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt Ett antal tjänster som Personlig handläggare. Tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Resor ingår i tjänsten. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
Kontaktpersoner Enhetschefer Jela Mandrapa, 010-118 34 06 samt Hanna Fjordebring 010-119 2668 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Linda Milve 010-111 44 96 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Jezzica Engberg Andersson, 010-119 26 93, Saco-S: Zulaika Helysh, 010- 119 26 38. Seko:
fseko@forsakringskassan.se.
Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 5 november 2017. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet och ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
Publiceringsdatum2017-10-24ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-11-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
AdressFörsäkringskassan
Försäkringskassan
10351 Stockholm
KontorsadressFörsäkringskassan
Jobbnummer 3764168
Observera att sista ansökningsdag har passerat.