Personlig handläggare
Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Skellefteå
2016-02-26
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Personlig handläggare" (publicerad 2016-11-21) ⬅️
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Skellefteå,
Robertsfors,
Piteå,
Norsjö,
Vindeln eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Skellefteå,
Piteå,
Luleå,
Umeå,
Lycksele eller i
hela Sverige Vi söker Personlig handläggare med placering
Avdelningen för sjukförsäkring i Skellefteå
Ansvar och arbetsuppgifter
Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar rätt till ersättning. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen, oftast genom personliga möten och har ansvaret för hela kundengagemanget. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning.
Just nu söker vi både personliga handläggare med inriktning samordning samt inriktning sjukpenning.
När du arbetar med samordning möter du kunder som på grund av sjukdom eller skada helt eller delvis saknar arbetsförmåga. Du utreder och beslutar om kundens rätt till ersättning. Kunderna har ofta en komplex livssituation och har behov av samordnade rehabiliteringsinsatser. Ditt arbete präglas av tidiga och aktiva insatser till kunderna utifrån var och ens unika situation och behov. I arbetet utreder du kundens behov av rehabiliterande åtgärder, stödjer kunden i kontakten med andra aktörer och skapar förutsättningar för effektiv samverkan. Detta innebär att du leder och samordnar möten. Dina viktigaste externa kontakter är arbetsgivare, Arbetsförmedlingen samt hälso- och sjukvården. Du har i mötet med kunden en central funktion för att samordna de olika insatserna.
När du arbetar med sjukpenning handlägger du kunders ärenden som på grund av sjukdom eller skada helt eller delvis saknar arbetsförmåga, men har bedömts kunna återgå i sysselsättning utan eller till viss del med insatser från Försäkringskassan. Arbetet innebär att utreda och besluta om kundens rätt till ersättning. Du arbetar rättsäkert och gör effektiva bedömningar som leder till rätt beslut om ersättning. I arbetet är det viktigt att skapa trygghet och delaktighet för kunderna så att de på egen hand kan återgå i sysselsättning. Du möter kund via dator eller telefon.
Försäkringskassan arbetar i team, vilket innebär att man gemensamt ansvarar för resultat, planering och fördelning av arbetet. På försäkringskassan arbetar vi även med Lean och ständiga förbättringar.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga och ett coachande förhållningssätt
• är handlingskraftig
• har datorvana
• har körkort för personbil
Det är meriterande om du:
• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor svåra livssituationer
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Publiceringsdatum2016-02-26Övrig informationEtt antal tjänster heltid tillsvidare till kontoret i Skellefteå med tillträde enligt överenskommelse. Resor ingår i tjänsten som Personlig handläggare Samordning. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Uppge när du ansöker om du är intresserad av inriktning sjukpenning eller sjukpenning/samordning.
Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef: Astrid Karlsson, 010-111 67 15 (för frågor om tjänsten med inriktning samordning), Carola Johansson, 010-111 54 40 (för frågor om tjänsten med inriktning sjukpenning). Jenny Nilsson, 010-111 43 60 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Anneli Rubensson, 010-111 67 38. Saco-S: Lena Johansson, 010-111 54 45
Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast 11 mars 2016 märkt med diarienummer 013100-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-03-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
AdressFörsäkringskassan
10351 Stockholm
Kontorsadress10351 Stockholm
Övriga kontaktuppgifter Jobbnummer 2694031
Observera att sista ansökningsdag har passerat.