Pensionsspecialist

Pensionsmyndigheten / Chefsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla chefsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Stockholm, Botkyrka, Gävle, Gotland, Söderhamn eller i hela Sverige

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut drygt 300 miljarder kronor till 2,1 miljoner pensionärer, genomför drygt 800 000 fondbyten och skickar ut 6,8 miljoner orange kuvert. Vi är omkring 1 100 medarbetare på 8 orter.

Vi gör pensioner enklare - för att alla ska kunna leva i nuet.

På Utvecklingsavdelningen arbetar ca 60 medarbetare. Avdelningen ansvarar bl.a. för all långsiktig utveckling av Pensionsmyndighetens målbild och framtidsbild. I detta ansvar ligger även samordning av myndighetens konsumentuppdrag samt hålla ihop arbetet med myndighetens verksamhets- och kontrollfilosofi. Utvecklingen sker samlat för process, produkt och kanal. All utveckling utgår från ett kund- och konsumentperspektiv. Avdelningen har också ansvaret för att ha specialistkunskap inom myndighetens förmåner.

Utvecklingsavdelningen består av en enhet indelad i olika kompetensgrupper. Enheten arbetar på ett konsultativt stödjande sätt och till stor del bedrivs uppdragen i projektform. All förändring sker i nära samverkan med Produktionsavdelningen och andra avdelningar som berörs av förändringen. Arbetet innebär även stor samverkan med andra myndigheter och organisationer.

Avdelningen har också en samordnande och uppföljande roll för myndighetens alla utvecklingsprojekt och bistår med projektledare, kravanalytiker och specialister för myndighetsövergripande projekt. På avdelningen finns även myndighetens projektkontor och förvaltningsledning.

Utvecklingsavdelningen driver Pensionsmyndighetens utveckling med ambitionen att förenkla för pensionärer och pensionssparare och effektivisera verksamheten och utveckla våra erbjudanden. Du kommer att arbeta med att analysera och driva denna utveckling inom ditt specialistområde.

Som pensionsspecialist på Utvecklingsavdelningen kommer du att arbeta med att vara med i realiseringen av Pensionsmyndighetens framtidsbilder, du bidrar med din specialistkunskap i olika utvecklingsprojekt och du bidrar i förvaltningen så att våra system är korrekta och uppdaterade. Du kommer att vara ett stöd till myndighetens olika verksamheter när det gäller frågor inom ditt område. Det förekommer också extern samverkan mot departement och andra aktörer samt mediekontakter i ditt uppdrag.

Publiceringsdatum
2015-11-15

Erfarenhet och utbildning
Vi söker dig som har en akademisk examen företrädesvis inom statsvetenskap, juridik eller ekonomi. Du har i första hand en bakgrund inom bank eller försäkring och där har du mångårig erfarenhet av att ha jobbat med försäkrings- eller pensionsfrågor gärna med inslag av affärs- eller verksamhetsutveckling. Du har arbetslivserfarenhet från att ha arbetat som specialist gärna i en roll där du har identifierat, analyserat och varit med och genomfört förbättringsförslag.

Dina egenskaper
För att lyckas som Pensionsspecialist har du ett professionellt arbetssätt, är självgående, driven och har lätt för att sätta dig in i nya verksamhetsområden. Du ska ha lätt att lära och ta till dig nya arbetssätt. Vidare är du lösningsfokuserad och driven av resultat som ger en förändring för pensionssparare och pensionärer. Det är även viktigt att du har förmåga att prioritera och att du känner dig bekväm i en roll som kräver koordinering mellan olika kontaktytor, både mellan interna och externa aktörer.

Du har ett coachande förhållningssätt och en bra förmåga att skapa goda relationer och att arbeta med andra i grupp. Vidare är du självständig och kan samla ihop olika krav och driva framåt mot ett uppsatt mål. Självklart brinner du för förändring och utveckling inom ditt område. Du är kommunikativ, lättbegriplig och kan uttrycka dig mycket väl i tal och skrift.

Ovanstående egenskaper krävs för att lyckas och tycka om att arbeta som Pensionsspecialist hos oss, vi kommer därmed att i urvalet lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrig information
Tjänsten är tillsvidare och placerad i Stockholm. Då myndighetens verksamhet bedrivs på åtta verksamhetskontor, lokaliserade i Växjö, Halmstad, Karlstad, Luleå, Visby, Gävle, Söderhamn och Stockholm, kan resor förekomma i befattning.

För mer information:
För mer information kontakta enhetschef Kent Larsson 0722-10 22 14

Fackliga representanter: Peter Stoltz, SACO, 010-454 20 51 och Helena Blomkvist, ST, 010-454 28 53.

Välkommen med din ansökan!

Du ansöker på www.pensionsmyndigheten.se/ledigatjanster

Din ansökan vill vi ha senast den 6 december 2015.

Ange diarienummer PSL 2015-150 i din ansökan.

Varaktighet, arbetstid
Heltid 100% Tillsvidare -

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-12-06
Ange följande referens när du ansöker: dnr: 2015-150
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Pensionsmyndigheten

Adress
Pensionsmyndigheten
Box 38190
10064 Stockholm

Kontorsadress
Hornsgatan 168

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2528820

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Pensionsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Pensionsmyndigheten: