Överförmyndarhandläggare med HR-inriktning/rekrytering
Norrköpings kommun / Administratörsjobb / Norrköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Norrköping,
Söderköping,
Finspång,
Linköping,
Katrineholm eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Norrköpings kommun i Norrköping,
Söderköping,
Linköping,
Åtvidaberg,
Motala eller i
hela Sverige KÄNSLAN AV ATT BIDRA. MÖJLIGHETEN ATT PÅVERKA
Det händer mycket i Norrköping. Allt fler företag väljer att etablera sig här och vi växer dagligen med nya invånare. Att arbeta i Norrköpings kommun betyder att du är med och skapar välfärden. Våra 11 000 medarbetare bidrar och gör skillnad. Varje dag. Vi erbjuder en kreativ och dynamisk arbetsplats för nyfikna och öppna människor som vill ha mer än ett jobb. Tillsammans skapar vi Norrköpings framtid.
VÅR VERKSAMHET
Överförmyndarenheten är en kommunal tillsynsmyndighet som utövar tillsyn över förmyndare, gode män och förvaltare. Utöver detta har enheten bland annat även ansvar för att rekrytera och utbilda gode män och förvaltare för att säkerställa god kvalité och rättssäkerhet. Idag har vi i Norrköpings kommun ca 800 personer som har uppdrag som god man eller förvaltare men vi arbetar hela tiden för att attrahera nya frivilliga till uppdraget.
Verksamheten regleras av lagstiftning, bland annat föräldrabalken. Vi ger stöd till överförmyndarnämnden och ingår i kommunstyrelsens kontor. Totalt är vi 17 medarbetare på överförmyndarenheten varav 11 är överförmyndarhandläggare.
ARBETSBESKRIVNING
Just nu är vi i en spännande utvecklingsresa där vi söker en överförmyndarhandläggare med HR-bakgrund och kunskap om rekrytering, detta efter att vår rekryterande överförmyndarhandläggare går vidare till en annan tjänst.
I den här rollen är det du som kommer att vara den som samordnar och leder arbetet kring rekrytering av gode män och förvaltare där du har ett övergripande ansvar för processen och är drivande i det systematiska rekryteringsarbetet. Det kan handla om att ta fram information och utbildningar både internt och externt, samt att vara överförmyndarenhetens ansikte utåt. Du kommer vara den person som med idéer och driv lyckas genomföra olika aktiviteter som exempelvis informationsträffar och andra forum för att rekrytera och utbilda. Detta innebär både kollegor utanför den egna organisationen samt för ställföreträdare. Du kommer även att göra lämplighetsbedömningar för nya intresserade i rekryteringen samt att utveckla och leda arbetet med intervjuer.
Som stöd har du kollegor på enheten som arbetar i två team. Kommunen har stöd av central kommunikatör. Du kommer ha goda möjligheter att själv vara med och utforma rollen och påverka arbetet inom uppdraget.
Huvudsakligen handlar uppdraget om att utveckla hela processen med rekrytering och utbildning, men arbetet är varierande och du kommer även att arbeta en del av uppdraget med sedvanliga arbetsuppgifter. Det handlar bland annat om att vara delaktig i uppstart av nya ärenden, ha kontakter med gode män och förvaltare samt ha kontakter med myndigheter, domstolar och förvaltningar som är berörda av överförmyndarenhetens tillsyn i enskilda ärenden. Du arbetar med myndighetsutövande uppgifter och fattar beslut i enskilda ärenden, har tillsyn och handläggning av ärenden som rör godmanskap, förvaltarskap och förmyndarskap enligt gällande lagstiftning. Du arbetar enligt delegation från överförmyndarnämnden.
Vi arbetar kontorsarbetstid men vid ett par tillfällen per halvår kan det innebära arbete utanför ordinarie arbetstid på grund av exempelvis utbildning av ställföreträdare.
DIN PROFIL
Du som söker har en högskoleutbildning inom HR såsom personalvetare, beteendevetenskap eller liknande som arbetsgivaren kan bedöma som likvärdig. Det är meriterande om du har läst kurser eller har erfarenheter av ekonomi och juridik från arbetslivet och har lätt att förstå, bearbeta och ta till dig av den typen av textmaterial.
Du har flera års erfarenhet av arbete inom HR området, rekrytering och förståelse för hur en politiskt styrd organisation verkar. Men även erfarenhet av myndighetsrollen och vana av att hantera svåra samtal och beslutsfattande är en merit.
Du har energi, idéer och driv för att vara den som utvecklar överförmyndarenhetens kompetens inom rekrytering, utbildning samt att utveckla arbetet med intervjuer av gode män och förvaltare. Det innebär att du har lätt för att samarbeta och att du är tydlig i din kommunikation, trovärdig i ditt sätt samt inbjudande och öppen för nyfikenhet och dialog.
I rollen som myndighetsutövare krävs även att du har integritet, tar egna initiativ och är trygg i dig själv och din yrkesroll, har förmågan att på ett moget sätt hantera arbetet med bland annat lämplighetsbedömningar och beslut.
MER INFORMATION OCH ANSÖKAN
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse.
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta Sofie Sommansson, enhetschef överförmyndarenheten, 011-15 19 14 eller
sofie.sommansson@norrkoping.se eller vid frågor om rekryteringsprocessen 011-156710
rekryteringsenheten@norrkoping.seVi välkomnar din ansökan fram till och med den 23 augusti.
Vi söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.
När du söker jobb hos oss i Norrköpings kommun använder du dig av vårt rekryteringsverktyg. Du påbörjar din ansökan genom att klicka på ansök längst ner i annonsen.
Välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
Publiceringsdatum2020-08-03ErsättningIndividuell lön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2020-08-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagNorrköpings kommun
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Norrköpings kommun (org.nr 212000-0456),
http://www.norrkoping.se Jobbnummer 5309856
Observera att sista ansökningsdag har passerat.