Noggrann bemanningsplanerare till Stockholms stads kontaktcenter

Stockholms kommun / Administratörsjobb / Stockholm
2025-09-30


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Järfälla, Upplands Väsby eller i hela Sverige

Stockholm - vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss - för stockholmarna.

Välkommen till oss

Vill du vara med och utveckla Stockholms bästa invånarupplevelse?

Vägen in till Stockholms stad går genom kontaktcenter.

Kontaktcenter är Stockholms stads kundcenter. Vi är cirka 75 medarbetare som svarar på frågor som rör sociala frågor, skola & förskola samt samhällsbyggnad. Vi hjälper stadens invånare genom att ge vägledning, information och service via telefon och mejl.

För att bli ett ännu bättre stöd och mer tillgängliga för stockholmarna, startade vi i januari den nya enheten, Operativ styrning och utveckling. Enhetens uppdrag är att stötta och utveckla kontaktcenter för att hela tiden kunna hjälpa våra invånare professionellt, effektivt och med god kvalitet. Enheten består av handläggarstöd, bemanningsplanerare, personaladministratör, verksamhetsutvecklare samt enhetschef.

Vi har stort framtidsfokus och det finns stor potential för dig som vill vara med och bidra till vår tillväxtresa där tillgänglighet och effektivitet är ledord.

Vi erbjuder

Som medarbetare på Serviceförvaltningen erbjuds du introduktion samt utbildningsinsatser och seminarium inom aktuella verksamhetsfrågor. Vi har friskvårdsbidrag och varje vecka finns möjlighet till massage i våra egna lokaler.

Din roll

Som bemanningsplanerare är du ett viktigt stöd för Kontaktcenter i det dagliga arbetet i planeringen av våra medarbetares schema. Du kommer att vara den som sköter den operativa dagliga styrningen av våra servicehandläggare och verksamhetens grundschema tillsammans med ytterligare en bemanningsplanerare.

Du arbetar brett med många kontaktytor och olika sammanhang. Som bemanningsplanerare har du ett övergripande ansvar för Kontaktcenters team där du trafikleder och ansvarar för driften av vår minutkritiska verksamhet. I samarbete med cheferna och den andra bemanningsplaneraren, planerar ni för utbildning, semester och annan frånvaro.

Du samarbetar med samtliga stödfunktioner för att nå uppsatta mål om servicenivåer, effektivitet, produktivitet och hög kvalitet. Du arbetar nära ledningen i frågor som rör verksamhetens planering, framtida prognos och uppföljning och har ett övergripande ansvar för detta. Du har en stor inverkan på verksamhetens ekonomi genom att säkerställa kostnadseffektivitet i planeringen och användningen av personalresurser

Din kompetens och egenskaper

Vi söker dig med:

en relevant utbildning som vi finner lämplig för tjänsten, som lägst fullgjord gymnasieexamen
aktuell erfarenhet av bemanningsplanering och/eller schemaläggning
erfarenhet av att arbeta med outsourcad kundservice- och minutkritisk verksamhet där uppföljning av SLA och dess viten varit en viktig del av arbetsuppgifterna
mycket goda kunskaper i systemet Calabrio (tidigare Teleopti)
mycket goda kunskaper i Excel

Meriterande med:

erfarenhet av att styra telefoniflöden och tilldela kompetenser i ett kundservicetelefonisystem.

Eftersom att arbetet innebär att lägga pussel varje dag, behöver du vara noggrann och strukturerad med en förmåga att planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du är en kommunikativ och stabil person som både uppskattar och har förmåga att samarbeta med andra människor. Det viktigt att du har förmågan att stå för dina bedömningar i bemanningsfrågor, även när de skiljer sig från andras uppfattningar. Då du kommer att vara experten inom området, behöver du på ett lyhört och konstruktivt sätt kunna driva dina frågor framåt. Du har gott omdöme och stor integritet.

Publiceringsdatum
2025-09-30

Övrig information
I denna rekryteringsprocess behöver du inte bifoga personligt brev, däremot vill vi att du besvarar de frågor som du får ta del av när du skickar in din ansökan. Dina svar på frågorna kommer ligga till grund för det första urvalet. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna.

Varmt välkommen med din ansökan!
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Serviceförvaltningen är en av stadens fackförvaltningar och har i uppdrag att svara för de administrativa uppgifter som är samordnade i staden. Det handlar framförallt om löneadministration, ekonomiadministration, stadsövergripande upphandlingsfrågor, kontaktcenterverksamhet samt interna konsulter som tillhandahåller stöd inom digitalisering, it & telefoni, rekrytering, samt, fastighets- och lokalfrågor. Vi har cirka 400 medarbetare och sitter i Globenområdet. Vår värdegrund sammanfattas i ordet KÖRA som står för: Kompetens - Öppenhet - Respekt - Ansvar.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-10-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/5586".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)

Arbetsplats
Stockholms stad, Serviceförvaltningen, Kontaktcenter

Kontakt
Andreas Broman, enhetschef
andreas.broman@stockholm.se
08-50811564

Jobbnummer
9533279

Prenumerera på jobb från Stockholms kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms kommun: