Näringslivsutvecklare: Talangrådgivning & eventkoordinering - International
BRG, Business Region Göteborg AB / Organisationsutvecklarjobb / Göteborg
2025-08-21
Visa alla organisationsutvecklarjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos BRG, Business Region Göteborg AB i Göteborg,
Mölndal eller i
hela Sverige Business Region Göteborg ansvarar för näringslivsutveckling i Göteborgs Stad och representerar 13 kommuner i regionen. Business Region Göteborg ska bidra till att skapa fler arbetstillfällen och därigenom åstadkomma en hållbar tillväxt i Göteborgsregionens näringsliv. Detta gör vi genom att erbjuda kunskap och kontakter som skapar förutsättningar för dig som vill starta, etablera eller utveckla företag i regionen.
Publiceringsdatum2025-08-21ArbetsuppgifterInternational House Gothenburg ansvarar för generell rådgivning för hitflyttade arbetstagare samt deras medföljande familjer genom bl.a. drop-in verksamhet, seminarier, kurser och utbildningsverksamhet. Stort fokus ligger på att skapa förutsättningar för att medföljande ska få jobb, men det kan även handla om SFI, boende, skola/förskola och sociala nätverk.
Nu söker vi en Näringslivsutvecklare med fokus på talangrådgivning & event som vill bli en del av vårt dynamiska team och bidra till att förstärka vårt uppdrag genom ett engagerande, inkluderande och strategiskt arbete.
Arbetsuppgifter
Rollen som Näringslivsutvecklare med fokus på talangrådgivning & event innebär att inom ramen för BRGs satsning, och i samarbete med övriga involverade organisationer, planera, genomföra och utveckla aktiviteter för att bättre ta emot och integrera internationell kompetens. Det är en bred roll där du, för att trivas, behöver vara flexibel i att pendla mellan olika arbetsuppgifter ofta med ganska snabbt varsel. Det dagliga arbetsspråket är engelska.
Rådgivning
Ge professionellt och empatiskt stöd till personer som besöker International House Gothenburg (på plats och online). Detta inkluderar att svara på frågor om integration i Sverige (boende, visumregler, utbildning/barnomsorg, nätverkande) samt att stötta medföljande partners i karriärövergångar
Bemanna IHG under dess öppettider och aktiviteter/event
Eventhantering
Ansvara för att årets aktiviteter publiceras och kommuniceras enligt fastställd plan
Förbereda, genomföra och följa upp aktiviteter som stödjer IHGs målgrupper i deras integrationsresa, särskilt medföljande partners som söker sig in på den svenska arbetsmarknaden till exempel Career Program
Ökad synlighet
Planera och genomföra kommunikationsinsatser kopplade till aktiviteter enligt fastställd plan, såsom exempel följande punkter
Underhålla och uppdatera innehåll på IHGs webbplats
Skapa och publicera innehåll på IHGs och BRGs social media kanaler, med berättelser som lyfter IHGs insatser och resultat med individer och företag
Skapa och skicka ut ett månatligt nyhetsbrev med hjälp av mallar och verktyg
Uppdatera marknadsföringsmaterial (både digitalt och tryckt) vid behov
Utformning och uppföljning av enkäter kopplade till aktiviteter
Rapportering & annan administration
Övriga uppgifter av administrativ karaktär, interna möten, förflyttning, resor m.m.
KvalifikationerKvalifikationer - Krav
Relevant högskoleutbildning eller motsvarande
Relevant erfarenhet inom eventkoordinering eller liknande område
Erfarenhet av att hålla presentationer och ge individuell rådgivning på engelska
Dokumenterad erfarenhet av att arbeta med internationell arbetskraft och talangattraktion
Erfarenhet av arbete med arbetsmarknadsintegration och jobbsökarprocesser i Sverige
God förmåga att skriva, skapa innehåll och arbeta med sociala medier på engelska med förmåga att anpassa kommunikation till internationella målgrupper och nyanlända yrkesverksamma
Erfarenhet av samarbete med internationella aktörer och interkulturella miljöer
Goda kunskaper i verktyg som eMarketeer, CMS och grafiska redigeringsprogram som Photoshop eller liknande
Meriterande
Erfarenhet av att ha bott och arbetet utomlands
Erfarenhet av socialt inriktade projekt eller projekt med internationellt fokus
Förmåga att analysera digitala mätvärden för att förbättra kommunikationsinsatser och aktiviteter
Erfarenhet av inköp- och upphandlingsrutiner i offentlig verksamhet
Personliga egenskaper
Självgående med ett proaktivt arbetssätt
Flexibel och bekväm med både strukturerad planering och ad hoc-uppgifter
Lagspelare som också trivs med att arbeta självständigt
God samarbetsförmåga
Serviceinriktad och motiverad av att hjälpa andra
Relationsorienterad och empatisk med stark interkulturell medvetenhet och kundfokus
Trivs i en dynamisk miljö med perioder av hög intensitet som kräver flexibilitet, initiativförmåga och samarbete
ÖVRIGT
Business Region Göteborg (BRG) startade International House Gothenburg (IHG) april 2021. Syftet är att genom en samordnad operativ verksamhet såväl fysisk som digital, underlätta för internationell kompetens att etablera sig i regionen. International House Gothenburg är en central mötesplats som stöttar internationella talanger och nyanlända i deras resa att etablera sig och trivas både personligt och professionellt i Västsverige. Vi arbetar över kulturella gränser för att främja integration, attrahera global kompetens och öka inkluderingen av internationella yrkesverksamma på den lokala arbetsmarknaden.
För oss är det viktigt att sökanden har rätt erfarenhet men rätt personlighet är avgörande. Vi genomför alltid ett personlighetstest för de sökanden som är aktuella för tjänsten, vid denna rekrytering kompletterar vi med arbetsprov inom relevanta delar av tjänsten.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-09-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C273403".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Brg, Business Region Göteborg AB (org.nr 556439-5878)
Arbetsplats Göteborgs Stad , Business Region Göteborg
Kontakt Gruppchef FDI
Marcus Scoliége
marcus.scoliege@businessregion.se 031-367 61 28 Jobbnummer 9468970