Nämndsekreterare/ Utredare till Socialförvaltningen Helsingborg

Helsingborgs stad, Socialförvaltningen / Administratörsjobb / Helsingborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Helsingborg, Bjuv, Åstorp, Höganäs, Landskrona eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Helsingborgs stad, Socialförvaltningen i Helsingborg

Helsingborg är platsen för skapande och engagemang.
Här finns möjligheterna för dig som vill utveckla och utvecklas.
Helsingborg är staden för dig som vill något.
Är du intresserad av samhällsutveckling i en politisk styrd organisation och vill vara med och driva och utveckla Socialförvaltningens nämndarbete? Då har vi arbetet för dig!

Socialförvaltningen i Helsingborg ansvarar för stadens Individ och familjeomsorg. Förvaltningen är indelad i tre verksamhetsområden; Barn, unga & familj, Vuxen och Gemensamma resurser. Socialdirektören har en administrativ enhet som leds av en administrativ chef där tjänsten nämndsekreterare/ utredare är en nyckelroll.

Publiceringsdatum
2014-12-17

Arbetsuppgifter
Vi söker dig som vill och kan vara socialdirektören och nämnden behjälplig med förvaltningsövergripande nämndadministration samt vara behjälplig med utredningsarbete på en övergripande nivå.

Du arbetar nära de förtroendevalda i nämnden, främst ordförande och presidium och uppdraget innehåller allt från juridiska frågor till formalia före, vid och efter sammanträden. Du ska även förbereda underlag för beslut i nämnden, vara sekreterare på dessa möten som hålls en gång i månaden och som tjänsteman delta i ordförandeberedningar och presidium.

I uppdraget ingår att bevaka att ärenden kommer upp för beslut samt kvalitetsgranskar och, i samråd med ansvarig chef, redigerar och kompletterar beslutsunderlag till nämnden utifrån rådande riktlinjer. Att arbeta fram metoder för att säkerställa hög kvalitet i nämndadministrationen ingår också i uppdraget.

Du ska ha stor erfarenhet av att arbeta med en politiskt styrd nämnd och erfarenhet från nämndarbete är en stor merit. Du ska också ha erfarenhet av att tolka lagstiftning inom området.

I arbetet ingår även att ansvara för utvecklingen av ärendehanteringsprocessen kopplat till nämndadministrationen där en viktig del av arbetet är att fortsätta digitaliseringen av stadens utskick i den mån det inte redan är genomfört.

Kvalifikationer
• Vi söker dig som är statsvetare, jurist eller har annan likvärdig akademisk utbildning.

• Du har erfarenhet av nämndarbete inom kommunal, regional eller statlig myndighet.

• Du får gärna ha vidareutbildat dig inom utredning- och uppföljningsarbete.

• Du ska ha god kunskap inom den lagstiftning som reglerar socialtjänstens verksamhet samt goda kunskaper inom förvaltnings- och kommunallag.

• Du har en god känsla för ordning och en god tidsplanering.

• Du är intresserad av utvecklings- och uppföljningsarbete.

• Du är en van användare av digital utrustning.

• Du har förmåga till strategiskt tänkande och god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

• Du har lätt för att samspela med andra genom ett positivt och flexibelt förhållningssätt.

• Erfarenhet av likvärdigt arbete är meriterande.

• Du ska vara bekväm med ett processinriktat angreppssätt.

ÖVRIGT
Som anställd i Helsingborgs Stad erbjuds du subventionerad friskvård och andra förmåner via vår förmånsportal Fördel Helsingborg.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget Aditro Recruit. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via Aditro Recruit genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du till Aditro Recruit 0771-704 704.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Dagtid med viss kvällstjänstgöring. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde efter överenskommelse. .

Ersättning
Individuell lönesättning tillämpas.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-01-25
Ange följande referens när du ansöker: 304/2014
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Kalle Pettersson, Administrativ chef 042-10 35 65

Facklig kontakt
Sara McKenzie, SSR/SACO 042-10 70 29
Claes Hulthén, VISION 042-10 73 65

Företag
Helsingborgs stad, SOCIALFÖRVALTNINGEN

Adress
Helsingborgs stad, SOCIALFÖRVALTNINGEN
25189 Helsingborg

Kontorsadress
Kontaktcenter Stortorget 17 Helsingborg

Jobbnummer
2105652

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Helsingborgs stad, Socialförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Helsingborgs stad, Socialförvaltningen: