Nämndsekreterare till Socialförvaltningens sociala utskott, Varbergs kommun

Varbergs kommun, Socialförvaltningen / Administratörsjobb / Varberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Varberg, Falkenberg, Kungsbacka, Halmstad, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Varbergs kommun, Socialförvaltningen i Varberg, Mark eller i hela Sverige

I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens.
Vill du växa med oss?

Vi söker en nämndsekreterare till socialförvaltningens sociala utskott.

Publiceringsdatum
2023-12-18

Arbetsuppgifter
Socialförvaltningen ansvarar för omsorg om äldre och personer med funktionsnedsättning samt individ- och familjeomsorg. Socialförvaltningen är på en utvecklingsresa som ska ta oss in i framtiden. Vår målbild är att vara en socialförvaltning som tillsammans agerar modernt och hållbart för att med stolthet och genomförandekraft ta oss an vårt uppdrag för de vi finns till för.

Är du intresserad av ett arbete där du får bidra till socialförvaltningens viktiga uppdrag och vara en viktig del av den demokratiska processen mellan tjänstepersoner och politiker? Då kan vi erbjuda dig en spännande och utvecklande tjänst som nämndsekreterare.

Du kommer tillhöra HR-staben. I staben ryms HR-konsulter, kommunikatör och ett nämndskansli med registrator och nämndsekreterare. Vi är idag ett gott gäng på 11 medarbetare.

Som en av två nämndsekreterare är du en viktig länk mellan förvaltningschef, handläggare, nämndens ordförande och övriga förtroendevalda. Du ansvarar för att hålla samman processen i det sociala utskottet och delta vid de politiska mötena Du samordnar hela processen, vilket bland annat innebär diarieföring, beredning, planering, skicka kallelser, skriva protokoll, bevakning, expediering, utlämning av handlingar och arkivering. De politiska sammanträdena består av sociala utskott vid två till tre tillfällen i månaden. Vid akuta ärenden kan det förekomma extra sammanträden. I rollen ingår även att ersätta nämndsekreterare för socialnämnden vid frånvaro.

Sociala utskottet beslutar i individärenden på delegation från socialnämnden. Besluten i utskottet innehåller känslig information om människor. Det kan exempelvis handla om placering på behandlingshem av barn och ungdomar eller andra stödinsatser för vuxna och barn. Sammanträdena är inte öppna för allmänheten och hanteringen av uppgifter och beslut omfattas av offentlighets- och sekretesslagen. Utskottet består av fem ledamöter och tre ersättare som utses av socialnämnden.

I din roll ingår också att bistå vid ändringar i regelverk kopplade till nämnd och beslutsbefogenhet, till exempel delegationsordning.

Kvalifikationer
För att lyckas i uppdraget vill vi att du

• Har erfarenhet av politiskt styrd organisation
• Har god kunskap om kommunallagen, förvaltningslagen och GDPR
• Är mycket duktig på att skriva och presentera på svenska språket
• Behärskar Officepaketet utan problem
• Har en universitets- eller högskoleutbildning inom relevant område, till exempel statsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant

Det är meriterande om du har

• Erfarenhet av att arbeta som nämndsekreterare eller med liknande uppgifter i kommun eller region
• Hög digital mognad och erfarenhet av att aktivt arbeta i dokument- och ärendehanteringssystem

Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet, och tycker att det är viktigt att du

• Har god förmåga att ta ansvar, planera och arbeta självständigt
• Prioriterar mellan olika uppgifter och levererar inom utsatt tid (även om det ibland är snäva tidsramar)
• Är noggrann, strukturerad och trygg i din roll
• Är lösningsorienterad och serviceinriktad med ett professionellt förhållningssätt
• Har god kommunikativ och pedagogisk förmåga och inger förtroende

ÖVRIGT
Varbergs kommun har ett politiskt beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att den anställde har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-01-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "133/23".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Varbergs kommun (org.nr 212000-1249)

Arbetsplats
Varbergs kommun, Socialförvaltningen

Kontakt
Avdelningschef HR-stab
Ulrika Dahlén
ulrika.dahlen@varberg.se

Jobbnummer
8336863

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Varbergs kommun, Socialförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Varbergs kommun, Socialförvaltningen: