Nämndsekreterare till Kungsholmens stadsdelsförvaltning

Stockholms kommun / Administratörsjobb / Stockholm
2025-03-10


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Järfälla, Upplands Väsby eller i hela Sverige

Stockholm - vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss - för stockholmarna.

Välkommen till oss

Nu söker vi en nämndsekreterare som brinner för service och professionalitet och som vill arbeta i en bred och varierad roll.

Här arbetar du nära engagerade medborgare och involverade politiker. Välkommen att söka rollen som nämndsekreterare till oss!

Vi erbjuder

Tillsammans med engagerade kollegor får du arbeta i ett meningsfullt uppdrag. Vi erbjuder en trygg arbetsplats där vi stöttar varandra. För att ge dig bästa möjliga start kommer du under introduktionen att få gå bredvid vår nuvarande nämndsekreterare som ska gå i pension.

Du blir en del av Stockholms stad, en av Sveriges största arbetsgivare, där möjligheterna till utveckling är stora. Vi har personalförmåner i form av flexarbetstid, sommar- och vinterarbetstid, möjlighet att semesterväxla samt friskvård som bland annat innefattar subvention av träningskort. Vi sitter i centralt belägna och nyrenoverade lokaler.

Din roll

Som nämndsekreterare har du en central funktion i förvaltningen med huvudansvar för administrationen kring Kungsholmens stadsdelsnämnd och sociala delegation. Du har du en viktig roll i den demokratiska processen genom att säkerställa att beslutsprocesserna genomförs på ett korrekt och effektivt sätt. Du fungerar som en viktig länk mellan förtroendevalda, tjänstepersoner och allmänheten. I tjänsten kommer du även att vara vår dataskyddsamordnare. Visst kvällsarbete ingår ca två kvällar i månaden. Du rapporterar till förvaltningschef.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innebär att:

sköta sammanträdesrutiner, bevaka nämndärenden, iordningställa handlingar inför och efter nämndsammanträden och arbeta med kvalitetssäkring genom hela processen
skriva protokoll under nämndens och sociala delegationens sammanträden
vara ett stöd till handläggare och chefer i deras arbete att ta fram beslutsunderlag i en variation av frågor samt besvara frågor kopplade till ärendeprocessen, ärendehanteringssystemet och delegationsordningen
samordna utveckling av nämndprocessen och årlig revidering av delegationsordningen samt ansvara för kompetensutveckling och introduktion av dessa
utreda och skriva i viss utsträckning beslutsunderlag av framförallt nämndövergripande karaktär
ingå i stadens nätverk för nämndsekreterare respektive dataskyddsombud, där ni tillsammans driver gemensamma förbättringsarbeten och stöttar varandra i arbetet
samordna och utveckla arbetet med dataskydd och GDPR samt informera och utbilda verksamheten i dataskyddsfrågor
Din kompetens och erfarenhet

Vi söker dig som har:

högskoleutbildning inom offentlig förvaltning, statsvetenskap, juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
arbetslivserfarenhet från politiskt styrd organisation
hög digital mognad i Officepaketets olika program och digitala ärendehanteringssystem
dokumenterad erfarenhet av att läsa och skriva stora mängder text
erfarenhet av att vägleda andra
goda kunskaper i det svenska språket, både muntligt och skriftligt

Det är meriterande om du har:

erfarenhet av arbete som dataskyddsombud
erfarenhet av dokumenthanteringssystemet Platina, och/eller eVald (attestering av arvoden)

Vi kommer lägga särskild vikt vid följande personliga förmågor och färdigheter:

För att lyckas i rollen söker vi dig som agerar professionellt med integritet och trygghet. Du anpassar ditt förhållningssätt efter situationens behov och har en god självinsikt. Du har god självinsikt och förmåga att anpassa dig efter olika situationer. Du är flexibel och kan snabbt omprioritera och justera ditt arbetssätt vid förändrade omständigheter. Vidare är du strukturerad och organiserar ditt arbete effektivt för att möta uppsatta tidsramar och mål. Du bidrar till en positiv och lösningsfokuserad arbetsmiljö genom att vara lyhörd och anpassa din kommunikation. Vidare är du serviceinriktad, positiv och hjälpsam, alltid med fokus på att stödja och hjälpa andra.

Din ansökan - utan personligt brev

Vi rekryterar utan personligt brev för att kunna fokusera på de kompetenser och erfarenheter som behövs för tjänsten. Du ansöker därför genom att bifoga ditt CV och genom att svara på några urvalsfrågor. Urval görs utifrån dina svar på frågorna och på den information du lämnat i ditt CV. Vi önskar att dina svar på urvalsfrågorna hänger ihop med innehållet i ditt CV.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Välkommen till Kungsholmens stadsdelsförvaltning!

Kungsholmens stadsdelsförvaltning omfattar de tre öarna Kungsholmen, Lilla Essingen och Stora Essingen.

Tillsammans arbetar vi för att ständigt utveckla våra verksamheter och ge bra service till alla som lever sitt liv på Kungsholmen och Essingeöarna. https://start.stockholm/om-stockholms-stad/organisation/stadsdelsforvaltningar/kungsholmen/ kan du läsa mer om Kungsholmens stadsdelsförvaltning och du får även gärna besöka vår https://facebook.com/kungsholmensdf.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-03-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/1096".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)

Arbetsplats
Stockholms stad, Kungsholmens stadsdelsförvaltning

Kontakt
Ann-Christine Hansson
08-50808011

Jobbnummer
9211528

Prenumerera på jobb från Stockholms kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms kommun: