Nämndsekreterare till Enheten för nämndstöd

Örebro kommun / Administratörsjobb / Örebro
2023-10-24
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Nämndsekreterare till Enheten för nämndstöd" (publicerad 2023-12-20) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Örebro, Kumla, Hallsberg, Nora, Lindesberg eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Örebro kommun i Örebro, Kumla, Nora, Ljusnarsberg eller i hela Sverige

Vill du vara med och säkerställa att besluten i Örebro kommun fattas på ett rättssäkert och demokratiskt sätt? Då har du chansen nu! Nu erbjuder vi en tjänst som nämndsekreterare där du har en central roll i att utveckla och förbättra ärendeberedningen för att öka öppenheten och möjligheten till delaktighet!

Publiceringsdatum
2023-10-24

Om tjänsten
I rollen som nämndsekreterare blir du en nyckelfigur i att stödja och underlätta arbetet för en av kommunens nämnder. Du spelar en avgörande roll i att se till att beslutsprocesserna följer lagar och regler, samtidigt som du säkerställer att ärenden hanteras på ett effektivt och korrekt sätt. Som nämndsekreterare kommer du att ha en mångsidig roll. Du ansvarar för att sammanställa och förbereda nödvändiga dokument inför nämndens möten. Under själva mötena har du ansvaret för att protokollföra och dokumentera förhandlingarna på ett noggrant sätt, och säkerställa att alla beslut, diskussioner och åtgärder nedtecknas.

Utöver detta kommer du att ge råd och vägledning kring nämndens regler och beslutsprocesser, samt bistå med olika administrativa uppgifter som att boka möten och hantera korrespondens. Din huvudsakliga inriktning kommer att vara mot Kultur- och fritidsnämnden, men du kommer även att samarbeta med andra nämnder och externa parter.

Du kommer att vara en del av Enheten för nämndstöd, som är en del av den Kansli- och informationsförvaltningsavdelningen. Tillsammans med tolv andra dedikerade nämndsekreterare arbetar du för att erbjuda bästa möjliga stöd och vägledning till både tjänstemän och politiker.

Exempel på arbetsuppgifter:

• samordna och kvalitetssäkra Örebro kommuns nämndprocess, genom att bland annat verka som sekreterare i en kommunal nämnd och beredningsforum
• stödja förtroendevalda och förvaltningsledning i kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor samt i kommunens styrdokument kring dokument och ärendehantering
• ta initiativ, driva och medverka i utveckling av processer, system och rutiner kring ärendeprocessen och nämndarbetet
• självständigt handlägga ärenden och uppdrag
• stödja handläggare i att kvalitetssäkra handlingar, föredra ärenden samt i lagstiftningsfrågor
• arbeta och dokumentera i de verksamhetssystem som finns

Om arbetsplatsen
I rollen som nämndsekreterare tillhör du Enheten för nämndstöd, som ansvarar för att samordna och utveckla nämndprocesserna inom Örebro kommun. Enheten arbetar för att säkerställa en demokratisk beslutsprocess som präglas av öppenhet, delaktighet och likformighet. Förutom nämndsekreterare arbetar här även kommunsekreterare och generalistutredare.

Verksamheten arbetar för närvarande i aktivitetsbaserade kontor på Ringgatan, beläget centralt på väster i Örebro, men kommer inom kort att flytta in i nyrenoverade och toppmoderna kontor på Åbylunden i Örnsro.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
Som nämndsekreterare förväntas du vara trygg och professionell i din roll. Du arbetar bra med andra och har en hög servicekänsla. Då du i rollen ofta hanterar flera processer och ärenden parallellt behöver du kunna planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt med hjälp av god struktur. Du behöver ha mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift i det svenska språket så att du kan kommunicera kollegor, politiker och andra aktörer samt dokumentera det som verksamheten kräver.

Genom att ha ett starkt fokus på verksamhetens mål och resultat kommer du att kunna bidra till att verksamheten tillsammans uppnår en effektiv och kvalitativ nämndprocess.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Kvalifikationer
• högskole-/universitetsexamen om 180 hp inom statskunskap, rättsvetenskap, offentlig förvaltning, socionom eller annan inriktning arbetsgivaren bedömer relevant
• erfarenhet av liknande arbetsuppgifter (exempelvis administrativt stöd åt chef eller ledning, ärendehantering, förberedelse av beslutsunderlag, protokollföring eller samordning)

Meriterande:

• erfarenhet av nämndadministration
• erfarenhet av att arbeta i ärende- och dokumenthanteringssystem
• kunskaper i kommunalrätt och förvaltningsrätt

Tjänstens omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Så ansöker du
Sista ansökningsdag är 6 november.

Välkommen med din ansökan!

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ersättning
Individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-11-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Örebro kommun (org.nr 212000-1967), http://www.orebro.se

Arbetsplats
Örebro Kommun

Kontakt
Enhetschef
Martin Ejnrydh
019-21 34 74

Jobbnummer
8212437

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Örebro kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Örebro kommun: