Nämndsekreterare med juridisk kompetens

Stockholms kommun / Administratörsjobb / Stockholm
2025-03-17


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Järfälla, Upplands Väsby eller i hela Sverige

Stockholm - vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss - för stockholmarna.

Välkommen till oss

Som nämndsekreterare är du en del av avdelningen kansli och stab som tillhör avdelningen HR, stab och stadsmiljö.

Vi är en stöd- och servicefunktion till förvaltningens kärnverksamheter. Avdelningen arbetar för att tillhandahålla en kvalitetssäker och effektiv arbetsprocess på förvaltningen genom att samordna, planera och följa upp flera förvaltningsövergripande processer. Vi sitter i kontor vid Slakthusområdet.

Du ingår i ett team om cirka 12 personer som leds av en enhetschef. Teamet består bland annat av en registrator/arkivarie, aktexpedition, dataskyddsombud, miljö- och klimatsamordnare, säkerhetssamordnare, utredare och administrativa assistenter.

Vi erbjuder dig
en inspirerande och trevlig arbetsplats där kompetens och samarbete är en viktig grund för arbetsglädje och goda resultat
flexibel arbetstid
friskvårdsbidrag och träningslokal finns på arbetsplatsen
sommartid
möjlighet till semesterväxling
möjlighet att arbeta hemifrån när arbetet så tillåter
läs gärna mer om vilka förmåner du får som medarbetare i Stockholms stad här
Din roll

Du är en viktig länk mellan politiken och tjänsteorganisationen. Ditt arbete innebär både administrativa och juridiska arbetsuppgifter, där du säkerställer att processer genomförs på ett korrekt och rättssäkert sätt. I arbetet ingår sekreterarskap i stadsdelsnämnden samt juridisk rådgivning i olika frågor till förvaltningens chefer, medarbetare och nämnd. Du skriver tjänsteutlåtanden, arbetar strategiskt med rutiner och mallar samt håller utbildningar vid behov.

Du ansvarar bland annat för att:

nämndadministrationen och sammanträden genomförs på ett smidigt, korrekt och rättssäkert sätt
stötta handläggare och chefer i nämndprocessen
skicka kallelser och handlingar, skriva protokoll och expediera beslut
göra uppdateringar av förvaltningens delegationsordning, juridiskt granska avtal, besvara remisser och delta i utredningsuppdrag
följa upp förvaltningens IOP (idéburet offentligt partnerskap)

I rollen ingår att vid behov täcka upp för registrator. Tjänstgöring på kvällstid förekommer i samband med nämndinformation och stadsdelsnämndens sammanträden.

Din kompetens och erfarenhet

Vi söker dig som har:

relevant akademisk examen, till exempel inom offentlig förvaltning, statsvetenskap eller juridik
erfarenhet av arbete som nämndsekreterare och/eller arbete med juridiska frågor i offentlig förvaltning
mycket god kommunikativ förmåga i både tal och skrift på svenska.

Det är meriterande om du har:

juristexamen
erfarenhet av arbete som registrator
erfarenhet av arbete som dataskyddsombud
erfarenhet av dokument- och ärendehanteringssystemet eDok (Platina).

Som person är du självständig i ditt arbete och har samtidigt god förmåga att samarbeta med andra då rollen innefattar kontakter med olika yrkeskompetenser inom förvaltningen. För att lyckas i tjänsten är du stabil, noggrann och strukturerad. Du tar eget ansvar för att ditt arbete blir utfört i tid och du har en förmåga att styra om och prioritera arbetsuppgifter utifrån nya omständigheter. Att leverera god service och ett bra bemötande ser du som en självklarhet.

Publiceringsdatum
2025-03-17

Övrig information
Din ansökan
För att stärka fokus på de kompetenser och erfarenheter som efterfrågas för denna roll rekryterar vi utan det personliga brevet. Vid bedömningen av din ansökan kommer vi endast att utgå ifrån ditt CV och ett antal frågor du får besvara i samband med att du söker tjänsten. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna, och att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV.

I denna rekrytering ingår arbetspsykologiska tester

Tjänstgöring på kvällstid förekommer i samband med nämndinformation och stadsdelsnämndens sammanträden.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Enskede Årsta Vantör är en av 11 stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad. Som en del av Stockholms stad erbjuder förvaltningen förskola och fritid, omsorg om äldre och funktionsnedsatta, socialtjänst, förebyggande och trygghetsskapande arbete, stadsutveckling och parkskötsel till våra 105 000 stockholmare som bor i stadsdelsområdet. Vi står inför spännande utmaningar när Enskede Årsta Vantörs stadsdelsområde växer och helt nya stadsdelar byggs. Cirka 18 000 nya lägenheter planeras till år 2030.

Ersättning
månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-03-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/1605".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)

Arbetsplats
Stockholms stad, Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning

Kontakt
Linn Qvarnström, Rekryteringskonsult
08-50811732

Jobbnummer
9226225

Prenumerera på jobb från Stockholms kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms kommun: