Nämndsekreterare, Administrativa enheten på Samhällsbyggnadskont

Strängnäs Kommun / Administratörsjobb / Strängnäs
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Strängnäs, Knivsta, Enköping, Eskilstuna, Nykvarn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Strängnäs Kommun i Strängnäs

Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss?

På samhällsbyggnadskontoret hanteras områden som exempelvis bygglov, översikts- och detaljplaner, miljö- och hälsoskydd, livsmedelsinspektion, alkoholtillstånd, geografisk information. En pågående dialog, både med invånare och företagare, och våra kollegor inom kommunkoncernen, är viktigt för oss.

Vi tar avstamp i perspektiven social, miljömässig och ekonomisk hållbarhet när vi planerar vårt arbete. Det är också en självklarhet att ett systematiskt arbetsmiljöarbete och en nyfikenhet för digitaliseringens möjligheter genomsyrar arbetet.

Kontoret består av sju enheter, och tjänsten som nämndsekreterare är en del av den administrativa enheten. Samhällsbyggnadskontorets administrativa enhet har många av de kontorsövergripande processerna sin hemvist, såsom nämndprocessen, registratur, kommunikationssamordning och övergripande administration och verksamhetsutveckling. Enheten arbetar tätt med övriga enheter med ett både vägledande och stödjande uppdrag.

Vi erbjuder dig:
Vi tycker att en bra introduktion är viktig, ihop med en kontinuerlig utveckling. Alla medarbetare har en individuell kompetensutvecklingsplan. Vi ser fram emot att höra dina idéer och utveckla verksamheten ihop med dig.

Det finns friskvårdsbidrag på 2 000 kronor per år, och vid sjukdom eller behov av att förebygga ohälsa kan vår företagshälsovård finnas som stöd. Du får möjlighet till flextid, och möjlighet att löneväxla semesterdagstillägget till extra lediga dagar. Här kan du läsa mer om hur det är att vara anställd hos oss: www.strangnas.se/jobbahososs


Publiceringsdatum
2021-11-26

Arbetsuppgifter
Som nämndsekreterare hos oss samordnar du alla delar i nämndprocessen för miljö- och samhällsbyggnadsnämnden. Det innebär bland annat att kalla till möten, granska beredningsunderlag och sammanställa handlingar i samband med sammanträden och beredningar, ha kontakt med nämndens ordförande och kontorschef samt skriva, expediera och anslå protokoll. Du är också ett stöd och vägleder tjänstepersoner gällande ärendeprocessen. Du ingår i kommunens övergripande nätverk för nämndsekreterare. Även andra administrativa uppgifter inom enhetens område kan komma att bli aktuella.

Möten under kvällstid förekommer.


Kvalifikationer
För att klara av och trivas i rollen har du följande kunskap, erfarenhet och förmågor:
• Eftergymnasial utbildning med exempelvis statsvetenskaplig eller juridisk inriktning. Alternativt har du annan utbildning och/eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
• Ett stort intresse för offentlig förvaltning och samhällsfrågor.
• Erfarenhet från liknande arbetsuppgifter i kommun eller annan offentlig sektor.
• Erfarenhet från uppdrag med många olika kontaktytor.
• Erfarenhet från både uppdrag där du har samverkat med andra, samt uppdrag där du har arbetat självständigt.
• Erfarenhet från uppdrag med tillfälliga arbetstoppar, som har förutsatt en förmåga att kunna prioritera om vid förändrade förutsättningar.
• En stor IT-mognad och vana att sätta dig in i nya IT-system.
• Goda kunskaper i Officepaketet.
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
• Du har ett serviceinriktat arbetssätt och god samarbetsförmåga.
• Du uppskattar att tänka nytt och tycker om utvecklingsarbete.
• Du har en god kommunikationsförmåga och förmåga att anpassa ditt budskap utifrån målgruppens behov.
• Du har god förmåga att hantera stora informationsmängder.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vi vill att du delar kommunens värdegrund som utgår från orden respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet, samt övertygelsen om alla människors förmåga och vilja att utvecklas. Läs mer om vårt värdegrundsarbete här: www.strangnas.se/brobygget

Det är därtill meriterande om du:
• har utbildning inom dokumenthantering, dataskyddsförordningen eller arkivvetenskap
• har erfarenhet från ärendehanteringssystemen LEX eller Castor.

ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 37 000 invånare i hjärtat av Mälardalen.
Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.

Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt nu och i framtiden.
Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet.
Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre!

Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid.

För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.

Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.

I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun

Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. Urvalet sker löpande.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-12-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Strängnäs kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "431/21".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Strängnäs kommun (org.nr 212000-0365)

Arbetsplats
Administrativa enheten SBK

Kontakt
Enhetschef
Lina Svensson
lina.svensson@strangnas.se

Jobbnummer
6136293

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Strängnäs Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Strängnäs Kommun: