Nämndsekreterare

Göteborgs kommun / Administratörsjobb / Göteborg
2025-04-11


Visa alla administratörsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs kommun i Göteborg, Härryda, Tjörn, Alingsås, Orust eller i hela Sverige

Stadsbyggnadsförvaltningen ansvarar för att driva och samordna den fysiska planeringen av Göteborg. Vi bidrar till att skapa en hållbar stad för nuvarande och kommande generationer. Inom vårt uppdrag ryms ansvar för strategisk planering, detaljplanering, lantmäteri, bygglovhantering och tillhandahållande av geografiska data. På förvaltningen arbetar cirka 450 personer.

Stadsbyggnadsförvaltningen är en del av de stadsutvecklingsförvaltningarna som finns i Göteborgs Stad. Gemensamt arbetar vi med att skapa förutsättningar för en fungerande infrastruktur, bostäder och lokaler med kvalitet, en inbjudande offentlig miljö och verkar för att staden blir hållbar ur alla perspektiv.

Publiceringsdatum
2025-04-11

Arbetsuppgifter
Enheten ärendehantering på stadsbyggnadsförvaltningen ansvarar för att säkerställa en trygg och långsiktig informationsförsörjning samt att administrera och kvalitetssäkra ärende- och nämndprocessen. På enheten arbetar, förutom nämndsekreterare, ärendecontrollers, arkivarier och två utvecklingsledare inom informationsförvaltning respektive informationssäkerhet.

I rollen som nämndsekreterare vid stadsbyggnadsförvaltningen ansvarar du, tillsammans med vår andra nämndsekreterare för nämndens ärendehantering. Det innebär uppgifter som diarieföring, sammanställning och utskick av kallelser, protokollskrivning, expediering av beslut mm. I uppdraget ingår också att bevaka att ärenden kommer upp för beslut samt att kvalitetsgranska beslutsunderlagen till nämnden. Du har en nära kontakt med våra förtroendevalda och med handläggare, chefer och medarbetare på förvaltningen för att säkerställa en väl fungerande nämndprocess. Som nämndsekreterare förväntas du vara med och bidra till att utveckla och förbättra ärendehanteringen på förvaltningen genom ett ständigt arbete med förenklingar, effektiviseringar och ökad kvalitet.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en högskole- eller universitetsutbildning inom juridik, statsvetenskap, offentlig förvaltning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har minst ett års arbetslivserfarenhet som nämnd- eller kommunsekreterare samt har arbetslivserfarenhet och goda kunskaper inom förvaltningsrätt samt offentlighets- och sekretesslagstiftningen. Du har god förmåga att uttrycka dig både i tal och skrift, och har en god IT-kompetens. Erfarenhet av ärendehanteringssystemet Ciceron och kunskaper i plan- och bygglagen är meriterande.

Som person är du är ansvarsfull, kommunikativ och serviceinriktad. Du trivs med att ta ansvar, lösa problem och kommunicera tydligt. Du är strukturerad, organiserad och ser till att arbetsuppgifter genomförs effektivt och i tid.

ÖVRIGT
Inför din intervju behöver du ha med dig pass/nationellt id/personbevis utfärdat av Skatteverket och eventuellt bevis på uppehållstillstånd om du har ett medborgarskap utanför EU/EES. Detta för att vi som arbetsgivare behöver säkerställa din identitet samt säkra att du har rätt att arbeta i Sverige.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-04-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C248076".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Göteborgs Kommun (org.nr 212000-1355)

Arbetsplats
Göteborgs Stad , Stadsbyggnadsförvaltningen

Kontakt
Enhetschef ärendehantering
Ulrika Marcelind
031-368 15 10

Jobbnummer
9282530

Prenumerera på jobb från Göteborgs kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs kommun: