Nämdsekreterare / Utredare till Socialförvaltningen Helsingborgs

Helsingborgs stad, Socialförvaltningen / Administratörsjobb / Helsingborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Helsingborg, Bjuv, Åstorp, Höganäs, Landskrona eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Helsingborgs stad, Socialförvaltningen i Helsingborg

Du vill något. Det vill vi med! Hos oss går vi från vilja till handling så här har du alla förutsättningar att påverka och få saker gjorda. Vi lyssnar, hjälps åt och jobbar för att dra åt samma håll. Här finns möjligheterna för dig som vill skapa, bygga, förändra, uppleva och utvecklas. Helsingborg är staden för dig som vill något.

Socialförvaltningen i Helsingborg ansvarar för stadens Individ och familjeomsorg. Förvaltningen är indelad i tre verksamhetsområden; Barn, unga & familj, Vuxen och Gemensamma resurser. Under hösten kommer ett fjärde verksamhetsområde, ensamkommande barn och unga, att starta upp.

Socialdirektören har en administrativ enhet som leds av en administrativ chef där tjänsten nämndsekreterare/ utredare är en nyckelroll.

Publiceringsdatum
2016-08-01

Arbetsuppgifter
Vi söker dig som vill och kan vara socialdirektören och nämnden behjälplig med förvaltningsövergripande nämndadministration samt vara behjälplig med utredningsarbete på en övergripande nivå.

Du arbetar nära de förtroendevalda i nämnden, främst ordförande och presidium och uppdraget innehåller allt från juridiska frågor till formalia före, vid och efter sammanträden. Du ska även förbereda underlag för beslut i nämnden, vara sekreterare på dessa möten som hålls en gång i månaden och som tjänsteman delta i ordförandeberedningar och presidium.

I uppdraget ingår att bevaka att ärenden kommer upp för beslut samt kvalitetsgranskar och, i samråd med ansvarig chef, redigerar och kompletterar beslutsunderlag till nämnden utifrån rådande riktlinjer. Att arbeta fram metoder för att säkerställa hög kvalitet i nämndadministrationen ingår också i uppdraget.

Du ska ha stor erfarenhet av att arbeta med en politiskt styrd nämnd och erfarenhet från nämndarbete är en stor merit. Du ska också ha erfarenhet av att tolka lagstiftning inom området.

I arbetet har du ett mycket viktigt uppdrag i att ansvara för utvecklingen av ärendehanteringsprocessen kopplat till nämndadministrationen för att fortsätta digitaliseringen av stadens utskick i den mån det inte redan är genomfört.

Kvalifikationer
Vem är du?
Vi söker dig som är statsvetare, jurist, socionom eller har annan likvärdig akademisk utbildning.

• Du har erfarenhet av nämndarbete inom kommunal, regional eller statlig myndighet.

• Du får gärna ha vidareutbildat dig inom utredning- och uppföljningsarbete.

• Du ska ha god kunskap inom den lagstiftning som reglerar socialtjänstens verksamhet samt goda kunskaper inom förvaltnings- och kommunallag.

• Du har en god känsla för ordning och en god tidsplanering.

• Du är intresserad av utvecklings- och uppföljningsarbete.

• Du är en van användare av digital utrustning och har intresse för att utveckla och effektivisera dessa verktyg

• Du har förmåga till strategiskt tänkande och god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

• Du har lätt för att samspela med andra genom ett positivt och flexibelt förhållningssätt.

• Erfarenhet av likvärdigt arbete är meriterande.

• Du ska vara bekväm med ett processinriktat angreppssätt.

ÖVRIGT
Som anställd i Helsingborgs Stad erbjuds du subventionerad friskvård och andra förmåner via vår förmånsportal Fördel Helsingborg.

Telefonsäljare undanbedes!

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget Visma Recruit. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du till Visma Recruit 0771-10 10 29.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde efter överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-08-14
Ange följande referens när du ansöker: 228/2016
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Dinah Åbinger, Socialdirektör 042-10 65 65 dinah.abinger@helsingborg.se

Facklig kontakt
Petra Hellberg, Akademikerförbundet SSR 042- 10 47 15
Vision 042-10 50 93

Företag
Helsingborgs stad, SOCIALFÖRVALTNINGEN

Adress
Helsingborgs stad, SOCIALFÖRVALTNINGEN
25189 Helsingborg

Kontorsadress
Kontaktcenter Stortorget 17 Helsingborg

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2973141

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Helsingborgs stad, Socialförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Helsingborgs stad, Socialförvaltningen: