Medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) sökes till socialförvaltningen.

Ovanåkers Kommun / Sjuksköterskejobb / Ovanåker
2023-03-08
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) sökes till socialförvaltningen." (publicerad 2024-05-17) ⬅️


Visa alla sjuksköterskejobb i Ovanåker, Hofors, Sandviken, Hedemora, Gävle eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ovanåkers Kommun i Ovanåker

Socialförvaltningens uppgift är att stödja människor som på grund av funktionsnedsättning, ekonomisk eller social problematik behöver olika former av stöd och hjälp.

Vi som arbetar inom socialförvaltningen tycker om att ge människor som är i behov av vår stöd och hjälp en trygg och fungerande vardag.

Beskrivning/Arbetsuppgifter
Vi söker en medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) till socialförvaltningen i Ovanåkers Kommun.

Som MAS har du enligt 11 kap. 4 § hälso- och sjukvårdslagen (2017:30) ansvar för att patienten inom kommunens ansvarsområde får en säker och ändamålsenlig hälso- och sjukvård av god kvalitet. I rollen ingår bland annat att ge råd och stöd samt information och utbildning i patientsäkerhet och kvalitetsfrågor inom hälso- och sjukvård.

Som MAS är du en viktig del av socialförvaltningens ledningsgrupp. Du företräder även förvaltningen både internt och externt, exempelvis i regiongemensamma nätverk och i kommunens kontakter med regionen i frågor som har med hälso- och sjukvård att göra.

Du har ett självständigt ansvar för de författningsreglerade uppgifterna. Du omvärldsbevakar, vägleder och utvecklar arbetssätt, metoder, rutiner samt riktlinjer inom hälso- och sjukvård och omvårdnad. De viktigaste områdena är dokumentation, läkemedelshantering och delegering av medicinska arbetsuppgifter.

Du granskar och följer upp verksamheterna utifrån lagkrav och föreslår förbättringsåtgärder utifrån identifierade brister, till exempel utifrån avvikelser. Du analyserar patientsäkerhetsarbetet och initierar förbättringsåtgärder. Vidare medverkar du som medicinsk expert i samband med upphandlingar och avtalsuppföljningar.

Du arbetar med kvalitetsuppföljning och har en betydelsefull roll i att stödja och utveckla förvaltningens ständigt pågående kvalitetsarbete.

Vidare genomför du fördjupade utredningar och vid risk- och händelseanalyser anmäler du allvarliga avvikelser, risker, händelser och vårdskador till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Du ingår även i kommunens utredningsteam gällande Lex Sarah.

Publiceringsdatum
2023-03-08

Kvalifikationer
Vi söker dig som är legitimerad sjuksköterska med flerårig arbetslivserfarenhet inom området. Det är meriterande om du är specialistutbildad, t.ex. distriktssköterska. Det är även meriterande om du har några års erfarenhet inom kommunal hälso- och sjukvård och vi ser gärna att du även har tidigare erfarenhet inom ledande befattning.

Du har goda kunskaper inom de lagar och föreskrifter som styr hälso- och sjukvård samt socialtjänst och tidigare erfarenhet av arbete från olika områden inom hälso- och sjukvården. Vidare har du god kunskap inom hälso- och sjukvårdsdokumentation samt goda IT kunskaper och vana att arbeta i olika system.

Det är meriterande om du tidigare arbetat som MAS och har vana att arbeta i en politisk styrd organisation. Vi ser också gärna att du har erfarenhet från utvecklings- och utredningsarbete inom vård och omsorg.

Rollen som MAS förutsätter ett självgående och strukturerat arbetssätt. Du har ett professionellt förhållningssätt där du med din specialistkunskap arbetar tryggt och noggrant. Som person ser vi att du är strategisk, drivande och initiativrik. Du har lätt för att skapa goda, förtroendefulla relationer och att samarbeta med andra för att genomföra uppdrag och uppnå önskade resultat och mål i ditt arbete. Du har god förmåga att analysera olika situationer och att anpassa dig till nya omständigheter. Vi ser att du har pedagogiska kunskaper och förmågan att kommunicera både i tal och skrift på ett respektfullt, lyhört och tydligt sätt.

Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Rekrytering kan komma att ske löpande.

Socialförvaltningen

Socialförvaltningen lyder under socialnämnden som ansvarar för individ- och familjeomsorg, äldreomsorg, stöd till personer med funktionsnedsättning samt kommunal hälso- och sjukvård.

Hos oss inom socialförvaltningen i Ovanåkers kommun får du möjligheten att arbeta i en liten organisation med gott arbetsklimat och korta beslutsvägar, nära chef och kollegor. Tillsammans arbetar vi med att fortsätta utveckla verksamheten för att möta framtidens utmaningar och behov.

Ovanåkers kommun kan erbjuda dig en stimulerande och trygg arbetsmiljö med hög delaktighet och goda utvecklingsmöjligheter.

Välkommen till oss- och välkommen med din ansökan!

Ovanåkers kommun är den lilla kommunen med de stora möjligheterna. Edsbyn och Alfta är de största orterna och här finns det mesta för dig som gillar en aktiv fritid men även för dig som gillar lugn och ro.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Ersättning
Månadslön, individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-03-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/121".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Ovanåkers kommun (org.nr 212000-2304)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Kontakt
Sara Karsbo, socialchef
0271-57179

Jobbnummer
7524411

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Ovanåkers Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ovanåkers Kommun: