Medicinskt ansvarig för rehabilitering - MAR

Mora Kommun / Sjukgymnastjobb / Mora
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla sjukgymnastjobb i Mora, Orsa, Rättvik, Älvdalen, Leksand eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Mora Kommun i Mora, Orsa, Älvdalen eller i hela Sverige

Ansök idag. Kollegor imorgon.




Publiceringsdatum
2021-07-08

Beskrivning
Rehabenhetens uppdrag är att utföra rehabiliterande åtgärder inom kommunens ansvarsområde till personer i ordinärt boende, vård- och omsorgsboenden, gruppboenden inom LSS och socialpsykiatri samt korttidsboenden.

Ett annat av verksamhetens uppdrag är att arbeta förebyggande och främjande.

På rehabenheten arbetar sjukgymnaster och arbetsterapeuter samt undersköterskor. Avdelningscheferna för vård- och omsorgsboende respektive ordinärt boende är verksamhetschefer HSL.

Anställningen som medicinskt ansvarig för rehabilitering (MAR) innebär arbetsuppgifter enligt HSL 11 kap 4 § och uppdraget innebär insatser i tre kommuner, Mora, Orsa och Älvdalen. Avgränsningen gäller hela socialförvaltningen med undantag för de uppgifter som är ålagda enbart medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS). För uppdraget finns en skriftlig ansvarsfördelning mellan verksamhetschef HSL, MAS och MAR.

Tjänsten är på heltid, tillsvidare, med tillträde snarast.



Dina arbetsuppgifter
Du kommer att ansvara för att utarbeta och besluta om rutiner, ta fram underlag till de riktlinjer som beslutas av socialnämnden samt följa upp att rutiner och riktlinjer efterlevs.

Vidare skall Du se till författningsbestämmelser och andra regler är kända och kontrollera att dessa efterlevs.

Ansvaret att patienterna får en säker och ändamålsenlig vård och rehabilitering av god kvalitet ligger hos Dig och Du ser till att det medicinska omhändertagandet uppfyller kraven på hög patientsäkerhet och god vård.

Den medicinskt ansvarige för rehabilitering har ett nära samarbete med de medicinskt ansvariga sjuksköterskorna och HSL-verksamhetscheferna i de tre kommunerna och har gemensamma arbetsuppgifter med dessa, bland annat tillsyn av externa och särskilda boenden, sammanställning av patientsäkerhetsberättelser och kvalitetsrapporter enligt SOSFS 2011:9 gällande rehabiliteringsområdet, granskning av dokumentation i journaler och logguppföljning i hälso- och sjukvårdsjournaler. Du har ansvar för att styrdokument för hantering av medicintekniska produkter och hjälpmedel är ändamålsenliga och väl fungerade.

MAR och MAS gör även Lex Maria-utredningar och anmälningar samt anmälningar till läkemedelsverket och IVO.

Eftersom uppdraget delas mellan tre kommuner ingår en del resor över länet och samarbeten inom ansvarsområdet.



Kvalifikationer
Du som söker bör ha erfarenhet av verksamhetsområdet HSL/SoL/LSS och gärna erfarenhet av kvalitetsarbete, ledaruppdrag och utvecklings- och utredningsuppdrag. Datafärdigheter relevanta för din befattning är viktigt. Vi värdesätter en god samarbetsförmåga för att vi tillsammans ska kunna utveckla och driva verksamheten framåt.

Som person är du strategisk, kommunicerar på ett tydligt sätt, säkerställer att budskap når fram och att förväntningarna är klara för alla berörda parter. Du kan göra korrekta avvägningar och prioriteringar, väga samman komplex information och olika typer av hänsynstaganden. Du visar omdöme vid uttalanden, agerande och beslut.

Dina starkaste sociala förmågor är att du kan samarbeta bra med andra människor och relatera till dem på ett lyhört och smidigt sätt samt att du kan kommunicera klart, välformulerat och engagerat såväl muntligt som skriftligt.

Du kan ta ansvar för din uppgift, driva dina processer vidare, är initiativtagande och uthållig.

Struktur och kvalitet är mycket viktigt för dig och du kan ofta komma med idéer och nya angreppssätt i arbetsrelaterade frågor.



Kvalifikationer
Vi söker dig som är legitimerad arbetsterapeut eller fysioterapeut med kunskaper inom LSS, SoL och HSL. Kunskaper om hjälpmedelsförskrivning och erfarenhet av rehabilitering och habilitering är ett krav, likaså körkort B för manuell bil. Meriterande är tidigare arbete som MAR och erfarenhet av kommunal hälso- och sjukvård.

Socialförvaltningen

Mora i hjärtat av Dalarna!

Socialförvaltningens uppgift är att vara det yttersta skyddsnätet då människor i svåra situationer behöver stöd och hjälp och saknar andra hjälpmöjligheter. Socialförvaltningen är en förvaltning med drygt 700 medarbetare och har en budget på c:a 525 miljoner. Organisationen är uppdelad i fyra avdelningar: vård- och omsorgsboende, ordinärt boende, arbete och integration samt individ- och familjeomsorg. Förvaltningens uppdrag är att utreda och verkställa beslut inom SoL, LSS, HSL m fl.

Välkommen med din ansökan till oss!

Mora kommun
Mora kommun är alla vi som jobbar här.
Det är summan av de vi är och allt vi gör.
Varje hemtjänstbesök, skolexamen och utlånad biblioteksbok.
Varje skollunch, brandkårsutryckning och nytt bostadsområde.
Vi är närheten till naturen och den rena luften.
De gamla traditionerna och de nystartade företagen.
Vi är vår fantastiska historia men också det som tar oss framåt.
Tillsammans gör vi Mora till ett hem.
Var med oss när vi växer som människor och kommun.
Idag och imorgon.

Vi värnar om din integritet, läs mer om Mora kommuns behandling av personuppgifter på vår hemsida.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-08-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Mora kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2021/193".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Mora kommun (org.nr 212000-2213)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Jobbnummer
5853230

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Mora Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Mora Kommun: